La direcció del meu centre ha tingut la bona pensada de
convidar el claustre de professors a anar tots junts a veure la pel·lícula Das
Lehrerzimmer (La sala de profesores), del director Ílker Çatak, que es
projecta aquests dies als cinemes. Tot i que l’activitat podia tenir un punt de
catarsi col·lectiva, per allò de reflexionar sobre les misèries de la
professió, vistes des de la mirada d’un director alemany d’origen turc, la
motivació real de la sortida no passava de ser una excusa per trobar-nos una
bona colla de docents fora de l’àmbit escolar i compartir una experiència més
lúdica que terapèutica. I amb aquest ànim ens hi vam aplegar i vam fruir d’una
bona tarda, tot i que no tothom va sortir amb les mateixes sensacions del
cinema.
La pel·lícula es presta a múltiples lectures i provoca
afectes i desafectes a parts iguals. I no és per menys, en plantejar, des de la
quotidianitat d’una situació anecdòtica -un seguit de petits furts a l’escola-,
la pèrdua generalitzada del rumb educatiu que, com un fantasma, recorre
inexorablement Europa, amb pràctiques pedagògiques constructivistes que situen
l’alumne en el centre de l’aprenentatge. La sobreprotecció i la recerca del
benestar emocional dels alumnes motivarà les decisions de la professora
protagonista del film que, tot volent demostrar la innocència en els robatoris
dels seus pupils, acaba desencadenant tot un seguit de reaccions inesperades
que erosionaran les relacions amb els alumnes, amb les famílies i amb els
propis companys de professió, en una caiguda al buit que destrueix vocació i
bonisme docent, al mateix temps que aixeca despotisme i impunitat en el més
intel·ligent alumne del grup, empoderat pel constructivisme educatiu que l’ha
acostumat a trobar solucions que desafien la norma, en el moment que se sent
víctima de les conseqüències indesitjades de les accions de la seva professora.
Desafiar la lògica en el coneixement per trobar solucions a problemes complexos
és un excel·lent procediment motivador que desperta ments inquietes i aclareix
trajectòries formatives. Però, en la consciència encara immadura i infantil del
nen, el desafiament l’encoratja, davant d’un problema moral, a cercar solucions
que ultrapassen els límits de la recta convivència per assolir el seu propòsit.
I el seu desafiament no només no és corregit pel sistema educatiu sinó que, a més, és aplaudit
per la societat, que viu com un triomf particular tot qüestionament de
l’autoritat. Només així es pot entendre el significat de l’escena final del
film, com una victòria apoteòsica de la no tan innocent víctima infantil del
despropòsit escolar.
Es podrien destacar altres aspectes, igualment desencoratjadors,
recollits en la pel·lícula que incideixen sobre el canvi actitudinal de la
societat envers la professió docent, com la funció dels pares, amatents en tot
moment a deslliurar de responsabilitat als seus empoderats fills mentre sotmeten
a meticulós examen tota operativa escolar, ja sigui docent, gestora o administrativa,
amb la inquisidora intenció de qüestionar-la. Però el que resulta més decebedor,
a més de realista, a l’hora de cartografiar la desorientació del món educatiu actual
arreu, és la disparitat de procediments i protocols contradictoris que empren
els docents en el tractament del motiu central de l’acció, a saber, l’aclariment
dels furts esdevinguts en el centre. Des de la perquisició policial, que apunta
directament contra l’immigrant, dels docents més bel·ligerants, al bonisme salvífic
de la professora protagonista, passant per la indecisió legalista del cap d’estudis
o la democràcia executiva del Consell Escolar, que des del principi de la
tolerància zero contra les faltes de disciplina, acaba permetent les majors
expressions d’insubordinació de l’alumnat. Menció a part mereix, com a hàbil
crítica a la societat de l’espectacle en la que estem immersos, l’episodi de la
publicació de l’afer en la revista escolar, amb la manipulació informativa gestada
per l’alumnat, no per esclarir els fets, sinó per incidir en la vergonyant indecisió
de l’escola i polemitzar, sense tenir en compte les conseqüències, confonent
llibertat d’expressió amb el dret a dir qualsevol cosa, encara que sigui faltant
a la veritat.
Tota una cerimònia de la confusió que, en el cas de la
nostra sessió, almenys, va servir per compartir impressions i acostar visions, estenent
el sentiment de tasca comuna que fa de la docència un propòsit no només
engrescador sinó del tot necessari per combatre el desgavell d’un món encantat
de desconèixer-se.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada