Un concert de Händel sempre és una festa. Més quan es tracta
de música incidental per a la major glòria de la reialesa, que era qui exercia el
mecenatge per al sosteniment del músic. Com si d’un exercici de virtuosisme i
exaltació del poder del destinatari es tractés, el compositor de la Música
aquàtica (Suites HWV 348, 349 i 350) o la Música per als Reials Focs d’Artifici
(suite HWV 351), les dues peces que van sonar dissabte passat al Palau de la
Música Catalana[1],
transmet alegria, empenta, fermesa i convicció. Tot un conatus capaç d’incrementar
les ànsies vitals de qui el frueix, sigui monarca o súbdit, en el seu temps, aficionat
o passerell, en els nostres dies. Assistir a aquesta celebració de la vida, escrita
amb la gràcia de l’èxit del seu autor, és un regal per l’esperit, una joia per als
sentits i una eloqüent evidència per a l’intel·lecte que persegueix la millor
de les músiques possibles.
Havent assolit a Itàlia el domini del mestratge compositiu
de les sonates del barroc, Händel va encarar, a Anglaterra, l’evolució
concertant que conduiria la música del segle XVIII fins al cim del classicisme,
amb Haydn i Mozart, en una mena d’apoteosi que té en la “suite” el seu màxim exponent.
Es tracta d’una composició pensada per a ser executada en forma de dansa,
seguint una disposició de ritme ràpid creixent, amb una culminació d’exaltació instrumental
màxima, només comparable als cors litúrgics d’oratoris i cantates, que exalçaven
la glòria divina, tant del gust protestant de l’època. Però, en el cas que ens
ocupa, el ritme de la dansa s’escau a la perfecció, quan el que es persegueix és
la consecució d’un perpetuum mobile que s’ajusta a la il·lusió d’un temps
que vol vèncer, intel·lectualment, el misteri del moviment.
Perquè la música mou l’esperit, com Descartes tracta de
demostrar, en els inicis de l’era moderna, amb el seu escrit de joventut, el Compendium
musicae, i en la seva darrera obra publicada, Les passions de l’âme,
on vincula la teoria dels afectes amb el moviment dels esperits animals que
recorren la sang, essent la música un dels seus detonants. Si la música mou l’ànima,
la substància que el racionalisme entén que és capaç d’arribar a l’autoconsciència,
i que Leibniz concep com una mònada que conté en sí mateixa la totalitat del
món, responent a l’harmonia divina preestablerta, les “suites” barroques de
Händel són la millor il·lustració, per la seva existència, de la combinació
perfecta de sons que provoquen l’exaltació i l’alegria en l’oient, sabedor de
estar escoltant una composició que respon a la divina i racional elecció del
millor possible.
[1]
Concert ofert per l’orquestra barroca Vespres d’Arnadí, amb Dani Espasa
com a director, amb instruments d’època i criteris interpretatius històrics.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada