Aquest terme, que ha fet fortuna en el terreny de la filosofia política contemporània, ve a designar un model d’organització política que renega d’aspectes fonamentals de la tradició del liberalisme democràtic desenvolupada en els dos darrers segles. Concretament, la limitació d’algunes de les llibertats fonamentals i la manca de respecte cap a la divisió de poders. La seva aparició en el present segle, en règims que mantenen estàndards democràtics, com les eleccions i la pluralitat de partits polítics, es fruit del descrèdit de l’ideal il·lustrat de la plena confiança en què el progrés científic i la racionalitat ens duran cap al perfeccionament i la millora com a societat.
L’incompliment d’aquest ideal, ja ben present a
mitjans del segle passat, amb experiències com la bomba atòmica i l’extermini
programat de forma racional en l’holocaust nazi, i l’acostament actual al
col·lapse com a societat, amb unes desigualtats cada cop més grans entre els
seus integrants, i com a sistema biològic, amb l’amenaça a la biodiversitat que
se’n deriva del canvi climàtic, que ha ocasionat la tecnociència han fet que,
contra el liberalisme que embolcallava el positivisme científic, neixi tot un
programa polític i social anomenat il·liberal per remarcar la seva diferenciació
amb la tradició política i econòmica anterior, que també es coneix com a “societat
oberta”. Aquest programa es basa en la primacia dels instints, la
individualitat, el narcisisme, les emocions, el personalisme dels seus líders
carismàtics i el negacionisme científic. L’il·liberalisme nega els drets
fonamentals, els valors de la democràcia, el diàleg, la racionalitat i el consens.
Apel·la a la força, a la rauxa de la joventut i a la impulsivitat. Un seguit d’emocions
lligades a la voluntat, més que a la mesura i a la moderació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada