Res millor per desconnectar que uns dies de
recés mental i activació física, canvi d’aires i contacte directe amb la
natura, comunitat litúrgica i intimitat personal. Tot això és possible
assolir-ho a Montserrat, sense grans planificacions, ni llargs desplaçaments. I
entre les moltes experiències que et toquen i et transformen en aquesta
muntanya màgica, hi ha la visita al seu Museu, que conté una selecta mostra
d’art pictòric, escultòric i restes arqueològiques, tant de l’antiguitat,
aquestes darreres, com de l’era moderna, en el cas de la pintura i l’escultura.
Especialment interessant és el recull de mestres de la pintura catalana dels
segles XIX i XX, des del Romanticisme i el Realisme fins al Modernisme i el
Noucentisme. Hi trobem una bona quantitat d’obres d’autors com Vayreda,
Rusiñol, Ramon Casas, Josep Llimona, Manolo Hugué o Joaquim Sunyer, per
esmentar els de més renom.
En el meu cas, mereix especial menció la
desena d’obres del meu parent, Isidre Nonell, que hi tenen espai propi en la
col·lecció del Museu. Són obres prou conegudes i pertanyents a la seva etapa de
maduresa artística, fet que li dona un gran valor a aquest fons pictòric. No és
una novetat, ni una raresa, però sabent que el fons del Museu es nodreix de
donacions, resulta curiosa la revalorització que l’obra de Nonell va tenir
entre la burgesia catalana, que va adquirir sense recança la seva pintura
decadent i escandalosa, per als barems morals del seu temps, i que mai va ser
ben vista ni valorada per la seva família, plenament integrada en la classe
benestant de l’època. Resulta irònic, doncs, que un artista, maleït i menyspreat
en el seu temps, acabi convertit en un dels actius més valuosos d’un museu vinculat
a una institució eclesiàstica. Ironies del destí, que no sempre és prou coherent.
Retrobar-me amb una obra pictòrica que em
resulta familiar i descobrir-ne d‘altres que tenen un innegable valor estètic,
com les de Xavier Nogués o Georges Rouault, compassar el dia a les litúrgies
monacals i entrar en comunió amb un paisatge atemporal que conté,
invariablement, records del passat propi i familiar, és un valuós exercici de
reificació de l’ésser. Quan es fuig d’una realitat opressiva i asfixiant, res
millor que un retorn a les arrels. I quin indret no és més a l’arrel de tota la
meva existència que l’abadia de Montserrat? Al cor de Catalunya, bressol de la
idea d’un país i d’una cultura mil·lenària, s’enlaira aquest espai de memòria i
revitalització, esculpit per la natura i revestit per l’home, que de dia es
converteix en atracció turística, atraient masses de gent de tot arreu que
consumeixen la seva litúrgia, els seus paisatges i el seu art, i de nit es
transfigura en indret místic, expulsant al visitant i entotsolant-se en la seva
foscor i el seu simbolisme. Enlloc hi trobaràs de forma més plena i harmonitzada
l’aparença més banal i l’essència més pura d’una mateixa realitat, en aquest
cas la de la nostra identitat catalana. Retornar a les arrels per començar el
nou any. El vell i el nou per encarar un futur, sempre incert, amb més
esperança. Bon any nou.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada