La notícia de l’enduriment de les restriccions
de pas fronterer per als migrants provinents de països del Tercer Món, així com
els abusos i violacions de drets fonamentals que pateixen aquestes persones a
mans de les policies i guàrdies frontereres d’estats europeus, membres o no de
la UE, recorden les pitjors èpoques, no tan llunyanes en el temps, de la
història negre del nostre continent. Llegint
la notícia és fàcil fer analogies amb l’exili republicà espanyol i català al
final de la Guerra Civil Espanyola, quan centenars de milers de persones van
haver de travessar la frontera amb França per fugir del bàndol nacional i van acabar
omplint camps de concentració, en condicions precàries i d’extrema penúria,
sotmesos a tractes vexatoris i humiliants per part dels guardes i les
autoritats franceses.
Després, amb l’expansió del nazisme i el comunisme,
vindrien altres camps ideats no només per aïllar sectors poblacionals
indesitjats o desafectes, sinó inclús per a l’extermini del diferent, fossin
les diferències d’ordre identitari, ètnic o ideològic. Calia tancar tot aquell
que suposava una amenaça per a la integritat ària o comunista en espais d’higienització
i depuració, amb la voluntat d’erradicar definitivament l’amenaça de la
diversitat i la heterogeneïtat, decadent des del punt de vista racial i
doctrinal del totalitarisme. Tancar-los en un abocador humà, construït per
esborrar les seves existències i la seva petjada social i cultural, havia de
ser la solució final per preservar l’ideal racista i polític de l’odre social
superior que garantiria la felicitat i la prosperitat definitives d’aquelles comunitats.
Avui, després de la proclamació dels Drets
Humans i el reconeixement de la diferència com a principi bàsic de la dignitat
de la persona, no és admissible l’existència d’aquests espais d’internament,
oblit i desaparició de l’altre, malgrat hi hagi camps de refugiats o centres de
detenció i extradició per a migrants sense papers, pensats per regular l’entrada
al Primer Món de les persones que fugen de violències militars i econòmiques en
els seus països d’origen, tot i que les persones internades poden arribar a
malviure durant anys en aquests no-llocs, enterrats en la burocràcia
funcionarial dels estats que els acullen, amb tots els perjudicis psicològics,
físics, econòmics i morals que això els reporta. En tot cas, la seva existència
és una anomalia que és objecte periòdicament de crítiques i accions de mobilització
popular per part d’ONGs i entitats solidàries. La consciència europea no es pot
permetre l’existència de cap indret que recordi les estratègies genocides del
seu passat. Així, doncs, ja que no admetem els camps d’internament, per les
reminiscències doloroses de l’holocaust i el Gulag que ens provoquen, hem
decidit, amb total cinisme, convertir els nostres espais territorials sobirans en
llocs protegits de qualsevol intrusió, tancant les fronteres a tot indesitjable
provinent d’Estats fallits o territoris devastats per la pobresa i el canvi
climàtic. Hem convertit la Unió Europea en un enorme camp d’exclusió del migrant.
En comptes de camps d’internament estem creant “països d’externament”, territoris
lliures i “depurats” d’aquells que no són com nosaltres. El darrer pas en
aquest moviment xenòfob, bàrbar i inhumà el trobem en l’ús de la força i l’abús
sistemàtic dels drets dels migrants que, impunement, cometen les forces de
seguretat fronterera, similarment a les barbaritats que cometien aquells
guardes dels camps nazis i soviètics. La involució política i social que vivim,
amb l’expansió de l’iliberalisme, arriba a l’extrem de reproduir esquemes de
pensament excloent, malgrat utilitzin mètodes d’execució inversos als que la
història ens ha ensenyat. Es pot dir, doncs, que de la història s’aprèn, però no
sempre s’entén allò que s’ha aprés. Pensar l’opció contrària, a saber, que hem entès
el nostre passat i que estem disposats a repetir-lo, canviant el dispositiu o
refinant-lo, em resulta massa sinistre i aberrant com per ser admès com a
veritat. Però ja sabem que aquests temps que vivim són temps de postveritats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada