dijous, 23 de febrer del 2023

Antígona

 


Enceto, amb aquest escrit, un seguit de posts dedicats a les tragèdies de Sòfocles, que m’han acompanyat des de l’inici d’aquest bloc, que, per a més inri, porta per títol (Que tot vagi cap allà on ventegui) un dels versos (467) de Les dones de Traquis, obra inclosa en l’escàs llegat que ens ha arribat de la extensa producció dramàtica del poeta tràgic grec.

El nucli de les tragèdies de Sòfocles de les que parlaré se sustenta en la desmesura de les accions que escometen els seus herois -Antígona desafiant el mandat de Creont de no enterrar el seu germà Polinices, Èdip desentranyant la veritat sobre la mort de Layo, rei de Tebes, que resulta ser el seu pare, sent ell mateix el seu assassí, Deianira complint, sense voler-ho, la venjança del centaure Nessos sobre Hèrcules, el seu marit, a qui anhelava retenir en el seu amor conjugal o Electra, que per venjar la mort del seu pare, Agamèmnon, a mans de sa mare Clitemestra i l'amant d'aquesta, Egist, violentarà l'ordre natural fomentant el matricidi, amb Orestes, el seu germà, com a executor implacable. Aquests conflictes, que recargolen l'argamassa de la sociabilitat humana, atemptant contra els principis bàsics de l'amor fratern, patern, matern o conjugal, es tradueixen, modernament, en trastorns psicològics que expliquen les pulsions de l'inconscient, o els límits morals de la convivència, fins a esdevenir els referents culturals i educatius de la civilització occidental. En conseqüència, la influència que tenen les tragèdies sofoclees no sols ve de lluny, sinó que resulta decisiva per conformar el bagatge comú del saber que relliga una tradició.

El primer aspecte a comentar, centrant-nos ara en la tragèdia d’Antígona, és l'oposició entre l'acció que emprenen els homes i la que reconeixem en els déus, amb la coneguda hybris o desmesura que se'n deriva. En el cas d'Antígona, el mandat del rei Creont de no permetre sepultar humanament, és a dir, amb el ritual degut, al traïdor, per escarment i càstig de la seva conducta assassina, xoca amb la llei divina que instiga alliberar i conduir l'ànima del mort al regne dels morts mitjançant tals rituals. La llei humana transgredeix un mandat diví. Antígona, la germana del finat, caigut en lluita contra la seva pròpia pàtria i llinatge, anteposa el deure diví i religiós a l'obediència política, provocant el disbarat de Creont, que condemna Antígona en contra del parer dels déus, del que es deriva el consegüent càstig, amb la mort del seu fill, Hemon, promès d'Antígona, i de la seva pròpia esposa, que se suïcida en conèixer la desgràcia. El missatge que els fets revelen és clar: cal subordinar la política a la fe, ja que la gosadia d'anteposar els interessos humans a l'ordre natural que governa el cosmos acaba en tragèdia, tal com ens revela el Cor al parlament final de l'obra : “Amb molt, el seny és la primera condició de la felicitat. En les relacions amb els déus cal no cometre cap impietat”[1]. El dret a la rebel·lió, que la societat moderna teoritzarà, ja és present a l'obra de Sòfocles amb la desobediència d'Antígona. Però aquí la rebel·lió té un fonament teològic. El que resulta intolerable, i mereix la desgràcia del responsable i de la resta de la família, és violentar les lleis divines. Això és el que Antígona retreu a Creont, “el seu menyspreu envers les coses que tenen els déus en estima” [2]. En la introducció a l’edició esmentada, Luis Gil posa l'accent en el caràcter negatiu que tindria l'obra, amb què Sòfocles pretén “donar un avís als seus conciutadans sobre les perilloses implicacions que tenia la línia política seguida per Pèricles i els seus col·laboradors immediats”[3]. Identificar Creont amb Pèricles i Antígona amb el partit aristocràtic tradicionalista en què, sens dubte, caldria incloure Sòfocles i Sòcrates, dóna a la tragèdia una dimensió menys universalista, però molt més humana i fins i tot actual. Una política atrevida i rupturista, que menysprea l'ordre natural i els principis de la tradició, condueix la polis a la catàstrofe, amb la coneguda guerra del Peloponès de fatals conseqüències com a principal referència i la mort del fill pròdig -Sòcrates- assassinat pels propis atenesos, encara que això últim no estigués al pòsit educatiu de l'obra, per produir-se a posteriori de la seva escriptura.

Però la versió que ha comprat la modernitat del drama sofocleu és la que interpreta els seus personatges com a herois que defensen un dret humà davant dels déus. El dret al càstig, en el cas de Creont, i el dret a preservar la dignitat del difunt, en el cas d'Antígona. El corrent humanista que sacralitza la llibertat i l'autonomia de l'individu farà seva la disposició d'Antígona, com la dona que anteposa a la seva pròpia sort l'obligació de fer justícia amb les exèquies del seu germà, traïdor en vida, però humà en la seva mort. El deure cap a la condició humana ha de prevaldre sobre les ànsies de venjança i càstig, per molt greu que hagi estat l'ofensa a la pàtria. Que, a més, aquesta conducta sigui beneïda pels déus és un matís que la modernitat tendeix a infravalorar, quan no a amagar. Els déus no serien més que l'arcaitzant i folklòrica versió del destí racional còsmic que governa tots els actes humans. I deixar anar els morts, normalitzant la seva mort mitjançant un ritual d'exèquies fúnebres que equilibri i pacifiqui el seu pas per aquest món, és un acte tan universal i humà que, oposar-s'hi, no és només una profanació de l'esfera sagrada, sinó un acte de profunda deshumanització. Des de Sòfocles fins avui el “progrés” de la deshumanització ha estat tan devastador, especialment a l'últim segle, que la vilesa de Creont sobre Antígona ens sembla una injusta nimietat. Però allò que realment conté la tragèdia sofoclea, coetània a la doctrina moral socràtica, que la fa tan contemporània a ulls del lector actual, és l'afirmació del jo actuant, que es destaca davant l'ordre natural diví, fent valer la seva llibertat transformadora davant dels despersonalitzats ressorts del poder deshumanitzat. Ens oblidem, però, del matís religiós que suporta l'acció d'Antígona, de la mateixa manera que tendim a separar el daimon socràtic de la consciència subjectiva moderna, quedant-nos tan sols amb l'afirmació d'aquesta última i de la seva llibertat fundadora, però en el desafiament d'Antígona a la llei arbitrària de Creont hi ha més d'obligació moral i tradicional que no pas d'acte emancipatori subjectiu. Dit d'una altra manera, Antígona està obligada a fer el que fa, per mandat diví, de la mateixa manera que Sòcrates està obligat a prendre's la cicuta per mandat ciutadà. Aquesta responsabilitat del jo actuant, vinculada al nomos, és allò que la nostra sacralització actual de la llibertat del subjecte o bé no entén, o bé prefereix obviar. Al capdavall, que l'ordre racional faci malbé tota una gamma de pulsions instintives i irracionals amb què justificar i “normalitzar” la nostra irresponsabilitat criminal (complex d'Èdip, complex d'Electra, complex de Telèmac…), derivada d'una llibertat il·limitada, és una destrempada sideral.



[1] Pàg. 82 de l’edició Sófocles, Antígona/Edipo rey/ Electra, Editorial Labor, col. Punto Omega, nº 52, traducció i presentació Luis Gil, 6ª edició, Barcelona, 1986

[2] Pàg 23 de la mateixa edició.

[3] Pàg. 8 de la mateixa edició.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...