dilluns, 27 de març del 2023

Allegro ma non troppo i la postveritat

 


De la coneguda obra de l’historiador, acadèmic i economista Carlo M. Cipolla, Allegro ma non troppo[1], que conté dues lúcides composicions sobre el comportament humà, destaco avui el primer dels dos treballs, El paper de les espècies (i del pebre en particular) en el desenvolupament econòmic de l’Edat Mitjana. Es tracta d'una fantasia erudita sobre la causa última de l’adveniment del Renaixement i la modernitat, amb la superació de l’obscurantisme medieval. L'autor, en aquesta divertida quimera, situa el pebre, l’espècie provinent d’Orient, com el bé material causant de l’augment de la natalitat i l’activació del comerç que van portar Europa a la seva recuperació econòmica i social. En la construcció de la seva hipòtesi, en la línia dels treballs del materialisme històric propi dels anys de la seva redacció, hi juguen un paper decisiu tant el producte en sí, el pebre -per les seves propietats beneficioses per a la salut, així com pel fet de donar sabor (picant) a la insulsa cuina medieval, millorant l’alimentació d’una població castigada per les plagues i les males collites, i pel no menys rellevant poder afrodisíac de l’espècie, que va afavorir l’augment de la natalitat-, com els destacats protagonistes de la història, personatges reals, com Pere l’ermità, Elionor d’Aquitània, Enric II d’Anglaterra, etc. Altres factors rellevants en l’atorgament de verisme al relat són la inclusió, en el circuit comercial del pebre, de productes com la llana i el vi, que sí van tenir un paper determinant en la millora de les condicions econòmiques del temps estudiat, així com l’ús de fórmules matemàtiques que calculen els increments de població en termes relatius que Cipolla amaneix per oferir una pàtina de credibilitat a tota aquesta fantasia. El resultat és sorprenent, a més d’extremament divertit.

La sorpresa, ai las, és que allò que està mobilitzant el nostre autor, sense saber-ho i com un artefacte d’innocent joc de diversió, és la mecànica de la postveritat, malauradament tan present en el relat dels fets actuals cuinats per part de tota la indústria de la desinformació extremista com per l’absència absoluta de filtres en la seva transmissió i reproducció en les xarxes socials. Per resseguir aquest paral·lelisme entre la boutade de Cipolla i el fenomen de la postveritat actual, val la pena fer un cop d’ull a l’assaig de Lee McIntyre, Postveritat[2], publicat el 2018. Assenyalant les característiques del que anomena “l’estratègia de Trump”, ofereix un lluminós panorama per detectar i denunciar aquesta pràctica. Alguns dels passos per elaborar aquestes “veritats alternatives” serien: 1) plantejar qüestions sobre un tema extravagant, en el cas de l’obra que ens ocupa, el pebre i el seu efecte determinant en el pas de l’Edat Mitjana a l’era Moderna. 2) No facilitar cap evidència (perquè no n’hi ha), més enllà de l’opinió; en el nostre cas, les opinions són les anècdotes dels rellevants personatges que salpebren el relat amè del nostre autor, en el seu recorregut per fets històrics reals barrejats amb imaginàries intencions, desitjos i tarannàs tradicionalment atribuïts als seus protagonistes. 3) Suggerir que no es pot confiar en altres fonts perquè són parcials. Cipolla, que no té intenció manipuladora de la història, sinó simplement juganera, més que desconfiar d’altres fonts, les obvia, evitant que el rigor contrastador aixequi sospites sobre la seva hipòtesi. 4) El dubte sobre el relat oficial que ofereixen les fonts d’informació tradicional permet qüestionar la totalitat del discurs, donant pàbul a teories conspiratives de tot pelatge. En el cas de l’Edat Mitjana, la faula del nostre autor serviria per restar importància als moviments humanístics i reformistes que van precipitar els canvis que originaren el Renaixement. No serien les idees filosòfiques i/o religioses els motors del canvi, sinó factors materials i circumstancials que remourien voluntats i anhels. 5) Davant la incertesa, per la plausibilitat dels relats alternatius, la gent s’inclina a acomodar-se en la seva pròpia ideologia i a donar crèdit només al relat que encaixa amb les seves nocions preconcebudes. En el cas que ens ocupa, la gent del segle XXI avesada a concebre l’individualisme capritxós com a causa motivadora de l’acció humana, hi veu més credibilitat, per simple afinitat, en la conducta dels protagonistes del relat de Cipolla que en les erudites tesis que el món acadèmic promou, amb les exhaustives referències als valors i les idees imperants en aquells temps, per explicar el passat. 6) Creat el vincle emocional amb els seguidors d’aquestes teories alternatives, l’estat d’opinió propici facilita la proliferació de tota mena de fake news, escampant la confusió i el relativisme, que torna a ser el paradigma que millor defineix els temps actuals. Òbviament, el nostre autor, lluny de tota intenció manipuladora, a diferència dels discursos ideològics ultres, ja no segueix aquest camí laminador de la veritat i de la possibilitat última del coneixement facultatiu de l’especialista. 7) En el cas de les postveritats actuals, el darrer esglaó de dissolució del saber consisteix en fidelitzar els propis parroquians alimentant, amb aquestes notícies cuinades, interessadament allò que volen creure.

No podem acusar al pobre Cipolla de ser el responsable, amb el seu divertimento, dels nostres problemes presents. Però no deixa de ser simptomàtic que, una obra menor i de clara voluntat lúdica sigui la peça que major renom li ha donat en el panorama cultural postmodern, molt per sobre dels seus seriosos treballs sobre la història econòmica d’Occident. Darrera de tota aquesta qüestió hi treu el nas el vell problema platònic del paper que hi han de jugar els filòsofs-savis en tota societat, la de recloure’s en les seves Acadèmies o la de dirigir les societats. De qualsevol manera, on no hauria de caure mai el savi és en l’esperpent, com en el cas de Ramón Tamames i la seva ridícula contribució a l’espectacle de la moció de censura d’aquesta setmana passada al Congrés de Diputats, a risc de convertir també en esperpèntic l’espai del debat públic, i que acabin per preocupar-nos més les extravagàncies que les injustícies dels nostres temps.



[1] Carlo M. Cipolla, Allegro ma non troppo, Editorial La Segona Perifèria, nº 4, col·lecció Assaig, traducció Ton Vilalta, Primera edició, març 2022, Barcelona.

[2] Lee McIntyre, Posverdad, Editorial Cátedra, Colección Teorema, serie mayor, 2018, Madrid.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...