dimarts, 21 de març del 2023

Exercici de responsabilitat

 


Fa uns dies a classe de la matèria optativa de filosofia que imparteixo a 4t d’ESO, arran d’una activitat sobre l’exercici de la llibertat, els alumnes, després de reflexionar a partir d’una situació pràctica -allò que ara en diuen “situacions d’aprenentatge”, i que no són altra cosa que els exemples de tota la vida que els docents ens empesquem per fer més comprensible la teoria que impartim-, arribaven a les següents conclusions:

1.       A ningú, en el compliment de les seves obligacions professionals, se li pot exigir que sigui més responsable que aquell al qual ha d’auxiliar o ajudar.

2.       Si aquest darrer ha sigut negligent en la seva acció lliure, ningú té per què assumir l’esforç, quan aquest va més enllà de les seves possibilitats, de rescatar-lo, ni hauria de ser, en aquesta negativa, acusat de no actuar moralment bé. En cas contrari, li estaríem demanant un exercici de major responsabilitat que aquell que se’n deriva de l’ús particular de la pròpia llibertat.

3.       Sense sentit de la responsabilitat la llibertat de cadascú no es diferencia de l’actuació capritxosa de l’infant.

Em semblen conclusions prou assenyades com per, a partir d’elles, reflexionar, un cop més, sobre la nostra tasca docent. Si estem d’acord en el primer punt, per què el Departament promou i incentiva la superació de curs automàtica de l’alumnat amb totes o la majoria de les matèries suspeses, si així ho considera l’equip docent avaluador? Per què ens “obliguen” als docents a fer un exercici de major responsabilitat que la que s’exigeix als nostres alumnes d’ESO, amb l’únic argument d’ajudar-los a no sentir-se frustrats en la seva experiència escolar?

Si estem d’acord en el segon punt, per què se’ns demana als docents, quan l’alumne manifesta un nul interès en la seva formació acadèmica, que rebaixem els continguts de les nostres matèries fins a límits vergonyosos, a fi de garantir la superació de la mateixa per part d’aquell alumne? Per què se’ns demana que degradem la nostra condició professional fins assumir la insignificança que la transmissió del saber té en la tasca educativa actual?

Si estem d’acord en el tercer punt, caldria que algú ens denunciés per fomentar l’esperit capritxós, erràtic i irresponsable d’una part de l’alumnat del país, ja que en cap cas les pràctiques anteriors redunden en la promoció de l’autonomia de l’alumne, ni garanteixen “la seva formació integral, així com el desenvolupament de la seva personalitat i la preparació per a l'exercici ple dels drets humans i d'una ciutadania activa i democràtica en la societat actual”[1], tal com ens demana que fem la normativa vigent.

A risc de patir acusacions de demagog he de concloure que hi ha més sentit crític i seny en les asseveracions dels meus alumnes que en totes les teories pedagògiques que sustenten les lleis educatives actuals i que, en el procés imparable de reclusió de la llibertat de càtedra docent que estem vivint amb la imposició de metodologies ad hoc i criteris d’avaluació, així com la fe cega en la millora del resultats acadèmics que, suposadament, se’n derivarà de la seva aplicació, hi veig més apel·lació al sentit del deure funcionarial d’obediència del docent que exigència d’autèntica responsabilitat social corporativa, per no parlar de la que ens hauria de tocar més de prop, la responsabilitat moral que es troba implícita a tota tasca del “didacta”[2].



[1] Fragment extret de la disposició general II del Decret 175/2022 que ordena els ensenyaments de l’educació bàsica en secundària.

[2] En el sentit original del terme grec “didaktos”, que significa expert en ensenyar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...