dijous, 16 de març del 2023

Electra

 


Electra és la crua i freda història d'una venjança, la dels fills d'Agamèmnon, Electra i Orestes, sobre la seva pròpia mare, Clitemnestra i el seu segon espòs, Egist, assassins del rei de Micenes i usurpadors del seu tron. La terrorífica història, que ja ens narra Homer, té diferents versions a les tragèdies d'Èsquil, Sòfocles i Eurípides. La particularitat de la de Sòfocles és el protagonisme que adquireix Electra al drama, sent Orestes el mer executor, com si es tractés d'un botxí, dels designis divins que la seva germana converteix en deure i precepte, per restituir l'ordre original, després la traïdora acció de sa mare. Tot i això, la hybris inicial que desencadena el drama és el sacrifici d'Ifigènia, germana d'Electra i Orestes, que Agamèmnon, el seu pare, porta a terme, per posar fi a la guerra de Troia, seguint el mandat diví. Èsquil farà d'aquesta mort el detonant de l'odi assassí de Clitemnestra cap al seu marit, essent Egist el simple executor del regi crim. Sòfocles, per la seva banda, exculpa Agamèmnon, ja que un requeriment diví no admet discussió. Si els déus són els pares i mentors del gènere humà, no obeir els seus mandats és més crim que l'assassinat d'un fill. El que no admet atenuants, ni excuses és el regicidi, ja que matant el rei -i el pare- qüestionem l'ordre patriarcal que sustenta el món grec.

Estem, doncs, davant un drama de dones que sacseja el lector, així com la doctrina políticament correcta en el nostre present sobre la violència de gènere. Perquè allò que es narra és un matricidi, recolzat i promogut per Electra, que no perdona la criminal conducta de la seva mare i compleix amb el patriarcal precepte d'honrar el seu pare, fent justícia, i restituint el diví ordre violentat pel crim de Clitemnestra . Així, mentre que a l'Orestiada d'Èsquil la venjança d'Electra i Orestes despertarà les figures femenines divines de les Erínies, que perseguiran el matricidi clamant venjança, al drama de Sòfocles la mort de Clitemnestra tanca el cercle d'excessos i desafiaments , sense més conseqüències. Segons el que hem exposat, sembla que el nostre autor estigui abraçant una posició tradicionalista i conservadora, ja en el seu temps, i carca i fins i tot masclista al nostre. Contra aquest precipitat judici, és la nostra obligació de lectors exigents ressaltar la brodada operació que posa en escena Sòfocles, contraposant, en tot moment, els personatges femenins del drama: els diàlegs entre Electra i la seva mare, Electra i la seva germana Crisòtemis, o entre Electra i el cor, també femení, ens posen en guàrdia davant de la lectura simple d'assistir a un decàleg del masclisme.

En aquests diàlegs es posa de manifest la determinació d'Electra que no s'acontenta amb la queixa o el lament per la pèrdua del seu progenitor, ni cedeix o sent temor davant de la fragilitat de la seva posició crítica amb el nou rei i la seva mare, sinó que expressa obertament el seu odi cap als assassins i assumeix les conseqüències de conspirar contra la seva vida, anhelant el retorn del seu germà per culminar la venjança. Electra actua varonilment, sense fer-se enrere davant les possibles represàlies, armant-se de raons per instigar, apressar i emprendre el matricidi que ella no pot executar per ser “sospitosa habitual” de desafecció, però en què col·laborarà obertament, un cop Orestes faci la seva aparició en escena després d'enganyar les futures víctimes amb la notícia de la seva accidental mort en una competició de carros. Orestes és l'arma criminal que Electra manipula amb el seu visceral anhel de venjança. No estem davant dels habituals rols de gènere atribuïbles al masclisme, que assimila la pusil·lanimitat a la condició femenina, mentre atorga determinació i caràcter a la masculinitat. Electra acapara, en el drama sofocleu, aquests últims trets i els infon els qui tracten amb ella. Que a la nostra moralitat li repugni la violència i la venjança, present a l'escena dramàtica dels clàssics, no treu importància al fet que és Electra el motor d'aquesta violència, que és entesa en el món clàssic com la necessària restitució d'un ordre transgredit per la seva pròpia mare, una altra dona, en ajusticiar, contra la voluntat divina, l'heroi que va posar fi, amb el sacrifici de la seva pròpia filla, el conflicte més devastador i fratricida, la guerra de Troia. I que aquests anhels o passions configuren la naturalesa humana és una constatació tan imtemporal com desestabilitzadora per a la convivència. Davant d'aquesta amenaça no hi ha cap resolució més gran que instaurar un ordre jurídic i castigar qui se'l salti, sigui aquesta qui sigui. Vet aquí el missatge “conservador” que conté la tragèdia de Sòfocles, entenent per conservador el sentit original del terme, és a dir, allò que conserva i preserva, davant l'amenaça de les passions, la possibilitat de la continuïtat de la vida humana.

Sòfocles, amb encertada saviesa, després d'atorgar-li el protagonisme de l'acció de la justícia restitutiva a Electra, finalitza el seu drama amb mutisme elegant respecte als fets futurs que escometrà la nostra protagonista. Eurípides, per part seva, ens la presenta convertida en la futura esposa d'un pastor, condemnant-la a la “trivialitat antidramàtica del matrimoni”[1] . Quin càstig més gran per a la nostra indòmita heroïna que la insulsa “felicitat” del matrimoni.



[1] En paraules d'Eugene O'Neill, que reprèn el personatge d'Electra amb la Lavinia de la seva obra Mourning becomes Electra.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...