dijous, 2 de març del 2023

Babylon

 


La darrera pel·lícula del director Damien Chazelle, que encara es pot veure en la cartellera cinematogràfica dels cinemes del país, es tot un espectacle visual i sonor, amb una composició escènica trepidant i arriscada, una durada perillosa (gairebé tres hores) i una mirada entre comprensiva i crítica a uns personatges i una dècada que escenifica, exemplarment, el canvi epocal que també vivim avui. Narra el temps gloriós del cinema mut, amb les seves estrelles consolidades i emergents, així com el sotrac que va suposar la sonorització de l’escena i les pantalles, amb l’ostracisme i la decadència d’unes i altres. Com si d’un terratrèmol que ho arrasés tot es tractés, l’aparició del so s’emporta pel davant una forma fílmica adaptada a les peculiaritats del mutisme narratiu, que prioritzen el moviment escènic i la gestualitat facial. És el cos i l’acció les que parlen, tot explicant la història que la pantalla trasllada a l’espectador. El llenguatge sonor canvia l’expressivitat i la narrativa, de manera similar a com les tecnologies digitals i la realitat virtual canvien la nostra relació amb les coses i els altres. De l’exageració gestual es passa a la subtilitat del doble sentit, de la coreografia dels moviments corporis saltem a la veu en off del narrador omniscient. Tot es simplifica i es magnifica, donant lloc a un nou estil creatiu. Difícilment algú defensarà la superioritat creativa del cinema mut sobre el posterior cinema sonor, però no hi ha dubte que l’estil excessiu, entre amateur i intuïtiu, que caracteritza el cinema dels anys 20 contrasta amb l’academicisme i el rigorisme contingut del cinema dels anys 30. La recerca del moment sublim del primer, gravat al vol i casualment, eleva la composició cinematogràfica a obra d’art, mentre l’estudiat formalisme metòdic del segon, composat sota el control complert de tots els paràmetres en l’estudi de gravació, el rebaixa a mera producció industrial. I això ens vol explicar la pel·lícula, com el producte d’artesania es converteix en una industria de l’oci i l’espectacle.

Formalment, doncs, el ritme narratiu va de la llum a la foscor, per finalitzar en una epifànica elegia de la llum. L’estructura en tres parts recorda la Divina Comèdia de Dante, tot i que el moviment del film no és ascendent, com en el poema del florentí, sinó que situa el descens als inferns en la part central de la composició, coincidint amb el progressiu descavalcament de l’Olimp de Hollywood dels actors consagrats com a ídols en la dècada dels anys 20, amb un passeig per tres dels anells infernals de Dante, tant explícit com paorós. Igualment, si en la Comèdia de Dante el poeta és conduit i acompanyat en el seu trànsit per l’infern, el purgatori i el cel per Virgili i la seva estimada Beatriu, a Babylon el narrador que transita per la glòria salvífica de la producció artesanal fins a convertir-se en executiu de la indústria cinematogràfica, el personatge del mexicà Manny Torres, travessa les diferents etapes de l’èxit el fracàs i l’oblit, acompanyat per la celebritat del moment, l’actor Jack Conrad -que com Virgili en la Comèdia, tampoc entrarà en el Paradís de la fama, un cop el cinema mut deixi pas al so i les noves tècniques interpretatives-, i per la seva estimada Nelly Laroy, actriu emergent devorada pel personatge provocador i sensual que projecta en la gran pantalla, i que encarna tots els vicis que arrosseguen al narrador a l’abisme infernal -convertint-se en el contrapunt de la virtuosa Beatriu de Dante. L’epíleg del film, amb el narrador entrant en un cinema -dues dècades després del seu periple inconclús pel paradís i l’infern del setè art, essent el purgatori els 20 anys transcorreguts en l’oblit, des de la seva fugida del descens infernal i autodestructiu- on es projecta Singin’in the rain, trasllada l’espectador -no només a nosaltres, espectadors reals sinó també al figurat, el narrador protagonista-, a la catàrtica contemplació de la sublim expressió de l’art fílmic, en un pla zenital que insinua la descorporització que li permetrà vagar per les esferes de la llum, fins arribar a la seva descomposició en ones perceptives -meravellosa al·legoria dels tres colors bàsics, el vermell, el verd i el blau- que insinuen l’origen pur de la divina creació, contemplada per l’esperit redimit del narrador, ascendit a les esferes de la Perfecció amb que acaba la Comèdia de Dante, i que dona sentit a tot un trajecte vital inspirat en el somni de recrear la realitat, millorant-la, a través d’una pantalla en una fosca sala de projeccions, amb flashos de pel·lícules que han dignificat la història del cinema. Malgrat el pecat d’excés que motiva el seu engendrament -voler emular el poema de Dante-, cal lloar l’esforç del director per a que la seva producció ocupi també el seu lloc en aquesta adàmica història farcida d’”estrelles[1]”.



[1] Paraula amb la que finalitza cada una de les tres parts de la Divina Comèdia de Dante.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...