dijous, 20 d’abril del 2023

El top ten de les mesures estúpides en educació (3ª mesura: Canviar el marc jurídic educatiu cada 4 anys)

 


Des de l’adveniment de la democràcia en aquest país s’han debatut, esmenat, votat i aprovat deu lleis educatives diferents[1], xifra que, en 45 anys de règim democràtic que portem des del 78, ofereix l’espectacular mitjana de 4,5 anys de validesa per a cada norma jurídica. Canviar el marc jurídic, gairebé en cada legislatura, no ajuda a l’estabilitat del sistema, encara que no sempre aquests canvis legislatius vagin acompanyats de variacions en el model educatiu resultant. La majoria d’aquestes lleis han acabat sent derogades per la llei subsegüent, elaborada sota la perspectiva ideològica del partit polític que ha assolit l’alternança en el govern de l’Estat, després del preceptiu període d’oposició parlamentària. Malgrat que no cal ser gaire espavilat per adonar-se’n de la miserable subordinació de la formació de les futures generacions de ciutadans als interessos polítics que hi ha darrera d’aquests canvis de model educatiu, i que, en qüestions educatives, allò intel·ligent, com en sanitat o en pensions, és generar consensos de país prou amplis per desvincular educació i ideologia, no és aquest el problema que fa més estúpida la mesura en sí. Al cap i a la fi, tota transmissió d’una tradició persegueix la seva conservació, i això no és possible fer-ho sense adoctrinar.

De fet, no trobem que, per regular altres polítiques socials, com ara la salut pública -on només s’han arribat a aprovat 3 lleis en democràcia-, hagi calgut tanta variació jurídica, com tampoc ha estat necessària en camps més susceptibles de generar controvèrsia, com les lleis sobre  seguretat ciutadana (també només 3 lleis en tota l’etapa democràtica), o les lleis sobre la interrupció de l’embaràs (únicament 4), per posar altres exemples que divideixen sovint les cambres legislatives pàtries entre progressistes i conservadors, generant polèmiques d’alt voltatge ideològic. Per què, llavors, l’educació provoca tanta hiperactivitat legislativa entre els nostres representants electes? Una possible resposta estaria vinculada a la mateixa naturalesa de l’acte en sí: si concebem l’educació com una extensió de la formació ideològica ciutadana, cada canvi aniria lligat a l’expectativa futura de recolzament polític que les forces progressistes o conservadores esperarien assolir, un cop completats els estudis del jovent en els preceptes de la llei pròpia. Però això, novament, resulta estúpid, donada la periòdica alternança en el poder d’ambdues corrents ideològiques contràries, fet que comporta que al llarg de la seva formació els alumnes convisquin amb dues o tres lleis educatives diferents i de signe contrari. Aquesta disposició pendular, més que adoctrinament ideològic, acaba provocant l’abstencionisme i el passotisme del jovent, a més d’incertesa social i l’esclerotització dels docents.

Si l’anhel per canviar el marc educatiu rau en la seva instrumentalització partidista, la política educativa d’aquest país mereix el suspens general, sigui qui sigui aquell que governi, per incórrer sistemàticament en la fal·làcia de prendre la part pel tot. Transmetre ideals no és equivalent a formar l’esperit de la persona, tot i que en aquest esperit hi tindran un lloc preeminent les seves creences i prejudicis. Posar l’accent en allò primer -els ideals-, tot esperant que així s’assoleixi també allò segon -l’esperit- és tan ingenu com creure que omplint la ment de l’infant d’ideals políticament correctes estem conreant el seu esperit crític. Antigament, en la tradició socràtico-platònica, educar consistia en la cura de l’ànima; modernament, en la tradició republicana francesa (Jean Jaurès, Victor Hugo...), consistirà en la cura de la pàtria. Sigui com sigui, allò en el que no ha de consistir és en la cura de la pròpia doctrina partidista. Creure que ha de ser així ja no és ingenu o estúpid sinó, per les seves tràgiques conseqüències històriques, summament pervers.



[1] Podeu consultar l’enllaç segúent per conèixer I consultar totes i cadascuna d’aquestes lleis: https://www.educaweb.cat/continguts/educatius/sistema-educatiu/lleis-educacio/cronologia-marc-legal-educatiu-estat-espanyol/

 

 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...