¿En quin moment la diada de Sant Jordi va
deixar de ser l’espontània expressió de l’amor de tot un poble a la seva
cultura i les seves arrels per convertir-se en un circ? Probablement en el
moment en què algú hi va voler introduir en l’equació el benefici comptable.
Com bé sabia l’enyorat Sergi Redón la diada era, i és, per als llibreters,
editorials i autors l’oportunitat anhelada per quadrar comptes, tancar pressupostos
i obtenir beneficis, valors tots ells vinculats a l’àmbit del mercat, encara
que aquest mercat s’hibridi amb la cultura i sigui aquesta la que blanquegi l’operació
d’intent -cada cop més infructuós- d’enriquiment. I que consti que no estic en
contra del legítim acte de guanyar-se la vida venent allò que un produeix
legalment, i que de ben segur vendre llibres sigui el negoci més noble dintre
del món dels negocis. Però el que es viu actualment en la diada no és altra
cosa que un mercat, de llibres, això sí. I les lleis del mercat inclouen
estratègies de venda pensades per maximitzar beneficis. Tothom sap que muntar un
show és la millor estratègia per atreure els clients. Si el show, a més, s’estén
per tot el país, rep l’atenció màxima dels mitjans i convida a la participació
massiva dels ciutadans, ja no parlem només d’estratègia guanyadora -ja que no té
competència-, sinó de tradició identitària que configura valors -també de mercat-
únics.
El problema és que en tot aquest trajecte
alguna cosa s’ha perdut. ¿Què hi trobo a faltar, contemplant -i participant- en aquest
espectacle? Ni més ni menys que el protagonisme del llibre; originalment aquesta
diada era el dia del llibre. Avui és, més que cap altra cosa, el dia de l’escriptor,
de l’editor i de les institucions, públiques i privades que el fan possible. El
resum final que tanca la jornada és la llista d’autors més venuts i el volum de
vendes totals, en comparació a anys anteriors. Potser està bé que així sigui,
tenint en compte que invertir en cultura sempre comporta un risc, però
convertir el llibre en un bé de mercat no
deixa de ser una banalització que acaba llastrant l’objecte i l’acte que possibilita,
el fet de llegir. Si la mesura de l’èxit de la diada de Sant Jordi fossin els
increments finals en hores de lectura totals i els beneficis suposessin l’augment
de lectors assidus, i no esporàdics, tots els esforços anteriors, i els que hi
vulguem afegir, serien justificables. Però les dades preocupants que es van
filtrant any rere any sobre l’hàbit de lectura del país[1]
són inversament proporcionals als augments de vendes que obtenim en la diada. Fent
una analogia alimentària, diríem que l’afartament momentani, seguit del dejuni perllongat,
no és símptoma d’hàbit saludable.
I no ens deixem portar a engany per les
lluentors de l’espectacle i les estrelles que hi són convidades. Avui l’heroïcitat
és llegir. Escriure -i editar i vendre-, tot i que té un gran valor i un gens
menyspreable mèrit, només té sentit mentre hi hagi lectors disposats a deixar-se
portar pel magnetisme del que es narra en un llibre. Però llegir requereix
esforç, temps i un esperit obert a la descoberta i a l’aprenentatge, aspectes que
van més enllà de la participació en una performance de país i en un pur acte de
compra. Sense lo primer, això segon no passa de ser un mer simulacre. Un més entre
els molts que acostumem a protagonitzar com a individus i com a poble. Feliç
Sant Jordi. I feliç dia a tots els Jordis i Jordines.
[1] Tot i que els estudis més recents mostren increments en dades
absolutes en l’hàbit lector, cal diferenciar aquestes dades per edats i per suports
(llibre en paper / mitjans digitals) https://issuu.com/icec_generalitat/docs/ha_bits_lectura_22
La conclusió és que una tercera part de
la població catalana no llegeix mai i que, entre els joves, la lectura està
associada a l’estudi i al suport digital; a més, a la secundària es redueix el percentatge
d’aquells que llegeixen per plaer
https://www.ara.ad/societat/habits-lectura-divideixen-poblacio-escolar_1_4198827.html
Per acabar-ho d'adobar, un percentatge elevat d’alumnes
en formació secundària té greus problemes de comprensió lectora
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada