Aprofitem l’aturada per Setmana Santa per
viatjar fins a Sofia, amb la idea fruir d’uns dies de desconnexió i de conèixer
la capital búlgara, país que presenta l’atractiu de la seva relativa
proximitat, raonabilitat de preus i escàs ressò com a destí turístic. Té,
doncs, alguns dels condiments que el converteixen en un racó exòtic per al
viatger sense les incomoditats que acostumen a acompanyar aquestes
experiències. L’opció de començar a conèixer el país visitant primer la seva
capital s’ajustava, a més, a les condicions del escàs temps de que disposàvem i
a les limitacions econòmiques de viatjar amb tota la família.
Esperàvem trobar-nos una capital moderna,
pròpia d’un país membre de la Unió Europea, amb evidents signes de progrés
econòmic i social, tot conservant les peculiaritats de la seva tradició
cultural mil·lenària, que avarca des de l’antiguitat dels tracis, a la Sèrdica
romana, la petjada bizantina, les invasions eslaves i la conquesta turca, amb
el posterior alliberament propiciat per l’eslavisme germà de la Rússia tsarista
en el darrer quart del segle XIX. I, certament, algunes d’aquestes traces del
seu passat són ben vives en la ciutat,
com la intervenció arqueològica que ha permès integrar una part de les restes
de la antiga ciutat romana que va arribar a ser, amb l’emperador Constantí, la
rival de Roma en el segle IV dC, en el traçat urbà, incloent-hi el metro o
diversos edificis moderns, en una convivència sorprenent que converteix l’espai
de trànsit quotidià de la ciutadania en un museu obert i accessible en tot
moment. Però si alguna cosa impacta el visitant especialment és la pervivència
del passat comunista, sobretot en els barris residencials, menys turístics i,
en conseqüència, menys cuidats respecte al centre històric. En aquests casos,
tens la sensació de fer un viatge en el temps tot creuant un simple carrer. La
deixadesa i el deteriorament de l’entorn d’aquests espais contrasta amb la
lluentor i polidesa dels contorns destinats als visitants, com si de dues
ciutats es tractés. Però cap de les dues sedueix el turista, aplegant el pitjor
dels respectius models socials originals, el comunisme, anodí, despersonalitzat
i uniform en la seva decadència, i el capitalisme, barroer, ostentós i cridaner
en la seva emergent impostura. Hom diria que Sofia és una ciutat sense ànima,
segrestada, com l’Europa de la mitologia grega, pel déu de la història, que la
ha convertit en l’ostatge de civilitzacions, pobles i ideologies que han
transitat per ella sense el seu permís, però saturant la seva memòria. La
impressió, però, canvia quan es coneix la seva gent, amable i acollidora,
oberta i servicial, confiada i resignada, sempre disposada a oferir l’atenció i
l’explicació que requereix el visitant, d’altra banda menys nombrós que en
altres contrades. Com si la gent sabés que el seu destí històric fos producte
de l’acolliment de l’altre, del foraster, del salvador o de l'esclavitzador,
compleix el seu paper mil·lenari d’amfitrió honest. A l’espera de la següent
potència salvífica -avui Bulgària s’abraça a la tutela de la Unió Europea,
aquesta madrastra rica però freda i indecisa- la seva gent persisteix en
l’esperança del que està per arribar. Però, com en la resta dels Balcans,
l’esperança del futur és més lleu que la pesantor del passat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada