dijous, 25 de maig del 2023

El que hi ha darrera les llistes dels millors.

 


Em sobta la dèria classificatòria que embarga el món de la cultura en els darrers temps. Llistes dels llibres més venuts, dels millors films de la història del cinema, dels restaurants més cobejats amb estrelles Michelin, les llistes copen l’entorn cultural, en una oda contínua al triomf i l’enaltiment de l’individu particular. Paral·lelament aquest fenomen es pot resseguir en el món de l’espectacle i els esports, arribant al súmmum de l’eficàcia en el cas del tennis, esport elitista per excel·lència[1], amb la llista dels millors tennistes que calcula l’ATP, i que es va actualitzant setmana a setmana, per establir l’ordre d’enfrontament entre els participants a qualsevol torneig professional que formi part del circuit de competició internacional.

És aquest un procés persistent que ha arrelat en les darreres dècades i que té com a pretensió escapçar la cultura de masses i mitigar els seus efectes de conscienciació de classe. Podem furgar en els inicis d’aquesta cultura de masses i adonar-nos que els esports o el cinema, com a fenòmens col·lectius populars, apareixen al mateix temps, en el primer terç del segle passat, sota l’emparament de fenòmens culturals com el surrealisme i la psicoanàlisi, en un context de qüestionament i deconstrucció del subjecte, reduït a la irracionalitat dels somnis i els desitjos que l’enfronten a la moral i a la societat. En aquest moment de desorientació i desarrelament, els esports i les arts de consum massiu li aporten al subjecte identitat i comunió amb els altres. Ofereixen la possibilitat de compartir, viure i participar col·lectivament el somni del triomf i la felicitat comunes. Són, llavors, estructures de vertebració d’anhels i consciència de classe, que tindran un paper destacat en la sobre inflamació ideològica que pateix el món Occidental durant aquesta primera meitat de segle.

L’aparició del cinema d’autor i de les estrelles rutilants en els esports o en la música popular marquen l’inici del declivi del somni col·lectiu. L’intimisme i la filigrana guanyen pes enfront dels gèneres cinematogràfics o els estils de joc en l’esport. Es promou l’emotivitat de l’espectador per damunt de la racionalització del fi de l’acció escènica. L’enaltiment del protagonista, l’exemplificació i personificació del triomf acompanyen el canvi de disposició social que permetrà l’aflorament de l’individualisme neoliberal i l’ostracisme de les masses implicades, fins aleshores, en la transformació del món. L’objectiu és clar: desactivar i despolititzar, fragmentar i desvincular. És innegable que aquest desplaçament avui ha reeixit. L’isolament de l’individu enganxat a una pantalla gestionada per algoritmes de mercat contrasta amb l’experiència compartida en la sala de cinema o en la tribuna de l’estadi. En el primer cas, s’alimenta únicament el desig individual amb patrons de conducta reiteratius lligats a recompenses dopamíniques. Per això fascinen els triomfadors, perquè són la promesa que el somni es pot fer realitat. I el camí a seguir és el del simulacre, la repetició i la imitació cercant el perfeccionament. Així el mercat replica els seus productes fins a la buidor i més enllà. En el segon cas també es vehiculava el subjecte, però a la recerca d’un fi superior reconeixible racionalment, la comprensió de la naturalesa humana enfrontada als imponderables del destí o la natura, en gèneres cinematogràfics com el western o en esdeveniments esportius com els mundials futbolístics, que alimentaven l’afany de sublimació i transcendència, la conversió del “jo” en el “nosaltres”. I l’experiència d’assoliment era única i irrepetible, un esclat de plenitud. Cap altra vivència resulta equiparable. En aquesta exclusivitat rau el seu perill per al món de les finances. No es pot re-produir amb afanys comercials, a la vegada que unifica col·lectius amb aspiracions redemptores que van més enllà dels beneficis comptables del seu treball. Per això calia desactivar-ho i la manera ideal no ha estat altra que la glorificació de l’èxit individual. Aquí entren en joc les esmentades llistes dels millors, els concursos i la cultura del premi que arrela en l’esperit fins i tot dels més petits. Mentre discutim sobre qui és el millor -i cobegem secretament els seus èxits- renunciem, volgudament, a cercar conjuntament allò que ens ha fet millors, amb la convicció trista que els somnis col·lectius sempre amaguen monstres. El funambulisme de la buidor individual i la monstruositat dels somnis col·lectius són els determinants del nostre present.



[1] No es pot qualificar d’altra forma un esport on, en un partit professional que només disputen 2 contrincants, hi trobem fins a 12 àrbitres o jutges, entre el de cadira, el de xarxa i els de línia. Tot el contrari del futbol, on només en els darrers temps s’ha vist incrementat el número de jutges en el món professional, però on encara és habitual, en el camp aficionat, trobar-se competicions on els partits, en els que participen fins a 32 jugadors, sumant els dos equips i els titulars i suplents, són arbitrats per un únic col·legiat. Queda clar quin esport ha de qualificar-se com a “popular” i quin com a “elitista”.    


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...