dilluns, 29 de maig del 2023

El top ten de les mesures estúpides en educació (8ª mesura: La promoció d’àmbits d’aprenentatge)

 


Darrerament el Govern d’Espanya ha publicat el Real Decreto de Especialidades, desplegant així un dels aspectes de la llei educativa en vigor, la LOMLOE, concretament aquell que fa referència a la impartició de manera globalitzada i integradora dels aprenentatges bàsics de diverses matèries, tot aplegant-les en àmbits que poden impartir diversos especialistes indistintament. Concretament, a l’ensenyament secundari que és aquell que m’ocupa i em preocupa, la llei estableix àmbits com l’Àmbit de Comunicació y Ciències Socials (inclou les matèries de Llengua Catalana, Llengua Castellana, Llengua Estrangera i Ciències Socials) i l’Àmbit de Ciències Aplicades (inclou les matèries de Matemàtiques i Ciències Aplicades). Això permetria als centres educatius agrupar matèries que poden ser impartides per diferents professors del mateix àmbit, sense que resulti rellevant la seva especialitat originària, aquella que el capacita per impartir la docència.

De l’aclariment anterior se’n desprèn que el desplegament dels àmbits comporta, necessàriament, un atac a les especialitats. Com que no es pretén que l’alumnat aprofundeixi en els seus coneixements, s’aposta per l’economia de recursos que comporta disposar de professors “comodí”, que tant poden impartir matemàtiques, posem per cas, com tecnologia, o a la inversa. Resulta, però, obvi que, malgrat un especialista en tecnologia té coneixements de matemàtiques no per això ha de saber tot el currículum d’aquesta disciplina. El mateix podríem dir de l’especialista en matemàtiques que es veu obligat a donar classes de tecnologia. Així, allò que es ven portes enfora com una estratègia de millora, ja que facilita la transició entre Primària (on existeix la figura del mestre generalista) i Secundària a l’alumnat, tot reduint el nombre de professors que els hi imparteixen classe, afavoreix les metodologies del Treball per Projectes, que també promou la LOMLOE, així com el treball per Competències, en realitat és una davallada important dels nivells d’impartició de les matèries, que poden acabar en mans de professors menys preparats que els propis especialistes.

Que la mesura és un despropòsit ho testimonia qualsevol contraexemple que vulguem considerar. Així, malgrat un professor de piano sap de música, no sembla el més indicat per fer classes de guitarra o de violí, sobretot quan passem d’impartir els rudiments d’aquests instruments (l’equivalent de l’ensenyament Primari) al seu perfeccionament (equiparable a l’ensenyament Secundari). El mateix podem dir d’un entrenador de futbol al qual el posem a preparar waterpolistes o els que practiquen Halterofília. Sí, es tracta d’esports, però poc o gens tenen a veure amb el futbol. Però és que si ens fixem en el món professional, al qual acabaran integrant-se els nostres alumnes en un futur no tan llunyà, l’absurditat dels àmbits frega la imbecil·litat. El món laboral reclama especialistes, no pas “treballadors generalistes” que puguin adaptar-se a qualsevol tasca. Aquestes feines “generalistes” són les que anomenem “poc qualificades”. Com ja sabem són les pitjor remunerades i les que menys valor afegit aporten a l’economia d’un país. Escatimar a l’alumnat la possibilitat de rebre aprofundiment en les matèries que estudia és condemnar-lo a la irrellevància laboral futura, a menys que disposi de recursos propis per cobrir aquestes mancances amb especialistes que, privadament, completin la seva formació.

Que la mesura és estúpida es constata ràpidament donant a escollir als propis pares o a qualsevol persona -inclosos aquells espavilats que han redactat la llei- qui preferirien que els impartís una determinada matèria, com ara matemàtiques, als seus fills o a ells mateixos, si estiguessin en edat d’escolarització -que a alguns d’ells potser els hi convindria repetir-, l’especialista en matemàtiques o el professor de tecnologia que passava per allà. Crec que no cal contestar. Del per què, llavors, es segueix insistint en els àmbits i en la seva promoció és quelcom que convindria demanar que ens aclarissin els seus defensors. Una possible resposta la teniu en la reflexió que el Josep Oton publicava la darrera setmana a la web de la Fundació Episteme, sota el títol La paradoxa de les especialitats docents. La mateixa fundació ens proposa un webinar amb especialistes, sota el títol «De l’especialitat als àmbits. Aspectes jurídics i no tan jurídics» per aprofundir-ne el proper dimecres 31 de maig. Us hi convido a participar-hi[1]. Les mesures estúpides requereixen mobilització i conscienciació. En cas contrari, el corol·lari de la cinquena llei de l’estupidesa humana de Carlo M. Cipolla, la decadència de la societat, resulta irreversible, per l’acompliment involuntari de la quarta llei, aquella que diu “les persones no estúpides sempre subestimen el potencial nociu de les persones estúpides”. Si esperem, doncs, que altres ens resolguin el despropòsit estarem caient en el parany que la pròpia estupidesa comporta.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...