dimecres, 31 de maig del 2023

La baixada de la comprensió lectora a Catalunya

 


Fa pocs dies s’han donat a conèixer les dades de Catalunya sobre comprensió lectora en l’alumnat de 4t de Primària[1]. Anteriorment havien sortit les dades globals de l’Estat que ja feien preveure una reculada en aquesta competència a nivell autonòmic. La sorpresa -o pot ser no tant- és que Catalunya es troba a la cua de tot l’Estat, només pel davant de Ceuta i Melilla, i a un curs de distància d’Astúries, la comunitat espanyola més ben posicionada amb una puntuació de 550, enfront dels 507 punts de mitjana a casa nostra. Aquestes dades catastròfiques, que denoten una reculada de 15 punts percentuals respecte a l’anterior mostreig, han merescut l’atenció del nostre benaurat Conseller d’Educació Josep G. Cambray, que ha obert un fil a Twitter referint-se a la notícia per positivar la seva solució[2], presentada pel Joan Cuevas, Director general d’innovació educativa, digitalització i currículum, en un altre fil de Twitter, i que consisteix -com a mesura estrella- en ampliar recursos per “digitalitzar” (Sic) les biblioteques escolars, dins del nou pla per fomentar la lectura que es presentarà el proper mes de juliol.

Més enllà de la idoneïtat o no de les mesures resolutives per abordar el problema, resulta inquietant que no faci cap esment, ni referència a les causes que en aquesta davallada hagin pogut tenir les polítiques transformadores en educació impulsades pel Conseller en els darrers anys, més enllà de la socorreguda al·lusió als efectes de la pandèmia, que sempre treu a col·lació quan les dades no l’acompanyen, o al descens que tendencialment i continuada es detectava a Catalunya des de les primeres recopilacions d’informació sobre comprensió lectora fa ja 10 anys. Deu ser que el nostre Conseller no considera que el Treball per Projectes, la Gamificació o l’autoconeixement emocional -entre altres mesures- perjudiquin l’adquisició de la comprensió lectora del nostre alumnat i, certament, de per se no té per què, però si totes aquestes noves pràctiques van en detriment d’hores de dedicació a matèries que tenen en la lectura un dels seus pilars d’habilitació, alguna relació entre un fet i l’altre hi ha d’haver, encara que no sigui l’única causa que expliqui la caiguda generalitzada. Per no parlar per l’aposta de tot o res en la digitalització de l’ensenyament que té com a consigna el mateix departament que pilota Cambray i a la que ja he dedicat un post en aquest bloc.

Però si l’anàlisi de les causes de la davallada fa pudor de socarrim, les propostes resolutives del problema tenen la mateixa consistència que el fum amb el que volen ocultar aquest desastre. Dotar als centres de més biblioteques i llibres no farà, per sí sol, que els alumnes llegeixin més. Aquest increment lector cal acompanyar-lo de la potenciació de les estratègies i metodologies de lectura en la impartició de les matèries, perquè els alumnes aprenguin llegint i no només a través d’Apps, vídeos i experiències de descobriment. Si s’acostumen a acostar-se al text, dominant i entenent els seus significants i les seves estructures gramaticals, els hi serà més ric i de més fàcil accés qualsevol dels recursos lectors amb els que el Departament doti els seus centres. En cas contrari, tots sabem quin serà l’ús final de les biblioteques escolars, un espai multiusos aprofitable per a qualsevol cosa menys per a allò que originalment és.

Que lluny estem del projecte educatiu de Robert Maynard Hutchins que a la Universitat de Chicago va impulsar, als anys 30 del segle passat, un programa d’estudi basat en la lectura i comprensió dels grans llibres de la civilització occidental. Avui, un projecte de màxims d’aquest tipus està condemnat al fracàs per la baixa capacitat de domini lingüístic de l’alumnat, i per les mancances en referents culturals que aquestes limitacions lectores comporten. No obstant, no podem renunciar a un projecte de mínims que, sobre la base metodològica de l’ús habitual de la lectura a l’aula i la potenciació d’un coneixement conceptual en totes les disciplines, serveixi per acostar a l’alumnat als tresors literaris que durant segles han orientat l’ésser humà en l’autocomprensió de les experiències, les permanències i les constants que ens defineixen. En aquest projecte, encara que sigui de mínims, hi descansa la possibilitat de la continuïtat de la vida humana. En cada retrocés de la comprensió lectora de l’alumnat hi posem en joc una part d’aquesta continuïtat.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...