divendres, 2 de juny del 2023

Patriotisme desplaçat

 


Fa uns dies l’amic Jordi Ramírez es feia ressò, a través d’un article de El Confidencial[1], del 20è aniversari de l’accident del Yak 42, on van morir 62 militars espanyols, quan tornaven des d’Afganistan, després d’haver complert amb la seva missió. L’article desgrana tots els despropòsits i negligències del govern Aznar, responsable del desplegament dels militars i de la seva repatriació, en aquell accident, tant pel que fa a la subcontractació dels serveis aeris que van traslladar als soldats en un avió en condicions lamentables, com l’operació posterior de desinformació i ocultament de la veritat que el mateix executiu va dur a terme per tractar d’amagar la seva responsabilitat directe en el sinistre i en la repatriació, i desastrosa identificació, de les restes mortals dels accidentats. Especial interès té l’esment a les crítiques que membres de l’executiu i del Partit Popular van adreçar als familiars dels morts, quan aquests van alçar la veu, indignats per la cadena de falsedats i desencerts acumulats pel Govern en la gestió de l’afer. Van acusar a aquells familiars, trencats pel dolor de la pèrdua i la incompetència dels mandataris, de manca de patriotisme. L’article, en aquest sentit, també ressegueix el tractament del cas que va fer, posteriorment, el Govern Zapatero, un cop va arribar al poder un any després del luctuós succés, així com de les reflexions actuals que l’expresident socialista feia en l’aniversari d’aquella evitable tragèdia, recordant quines haurien de ser les obligacions de tot governant i el compromís ètic amb la veritat i els ciutadans que hauria de presidir sempre l’actuació del mateix.

Més que sobre les lliçons de moral que ens ofereix el cas, m’interessa reflexionar sobre la virtut del patriotisme i el seu desplaçament i identificació, en el present, amb les persones i institucions que representen la ciutadania, els líders polítics o les estructures de partit que els emparen. En un clar exemple de confondre la part amb el tot, l’apel·lació al patriotisme per silenciar les legítimes crítiques cap a la mala gestió, el nepotisme o el tràfic d’influències que amaguen conductes com les dels responsables d’aquell accident, o com el cas més recent, aquí Catalunya, del judici a l’expresidenta del Parlament, Laura Borràs, per la fraudulenta gestió de la Institució de les Lletres Catalanes quan era la màxima responsable, reflexa el canvi de significació que l’individualisme ha reportat en l’exercici de les virtuts públiques. Protegir el líder de les acusacions que poden desprestigiar-lo és un deure superior en el deformat exercici de patriotisme que el relativisme moral i la desvergonya política actuals prediquen. En cas contrari, es fa el joc als enemics de la causa, que malden per desestabilitzar els líders i les estructures de poder que aquests ostenten. Caiem, així, en el parany que l’individualisme planteja de confondre la pàtria amb les persones que la serveixen. La causa d’aquesta confusió rau en el desprestigi que, en el marc de la filosofia política, tenen avui les virtuts clàssiques que els membres de la comunitat política antigament reconeixien com a pròpies, és a dir, com a representatives de la totalitat de la comunitat, amb independència de les filies i fòbies que poguessin acumular uns i altres. Així virtuts com la perseverança, la integritat, la justícia o l’honorabilitat estaven per sobre dels personalismes i les rivalitats i eren lloades en tots els integrants de la comunitat, independentment de quin fos el seu paper en l’exercici de la funció política que els hi toqués dur a la pràctica. Com sabem, tot això es trenca en el moment que el capitalisme, i el model moral emotivista i utilitarista que l’acompanya, promogui la pleonexía grega -o l’equivalent a la nostra usura- i el seu afany acumulatiu-extractiu com a principals virtuts de l’individu.

El desplaçament que pateix el patriotisme, des dels valors comunitaris que s’exerceixen dins la polis a l’antiguitat clàssica, com ara l’amistat, la valentia, l’autodomini, la ciutadania o la justícia, que són, a la vegada, principis essencials de la condició humana, fins a l’assimilació amb l’interès personal o ideològic del líder i del partit, convertint-la en el principi essencial de la submissió humana, sens dubte està vinculat a la professionalització de la política que Max Weber descriu a la seva conferència Politik als Beruf[2]. La professionalització és una conseqüència necessària derivada del model representatiu de la democràcia moderna. La suplantació del lligam actiu que el ciutadà de la polis tenia amb la seva comunitat, en l’exercici de les seves funcions polítiques, per l’elecció confusa i passional que fa avui d’un representant cada x temps, dilueix tota percepció del patriotisme original com a virtut en vincles ideològics-afectius personalitzats. L’intent desesperat de dignificar el patriotisme actual que va suposar la construcció conceptual de Habermas de l’anomenat “patriotisme constitucional”, consistent en teixir lleialtats no als líders i partits, sinó al dret i a les lleis que configuren un Estat, entès com a comunitat que promou el Bé comú, és insuficient però molt representatiu de la dificultat insalvable que té la filosofia moral moderna quan tracta de suplantar les virtuts clàssiques per normes que generen deures (Kant) o que resulten útils (Mill). Al final la lleialtat a una norma, per molta obligació que inspiri o per molt útil que resulti, mai supleix el tracte humà, l’explicació de la veritat, la priorització de les necessitats de les víctimes o la justa depuració de les responsabilitats. Aquestes i no altres mostres indignes de patriotisme són les que cal reivindicar en l’aniversari de la tragèdia del Yak 42.     



[2] La política com a vocació, conferència pronunciada el 28 de gener de 1919, que posteriorment es va publicar conjuntament amb la conferència La ciència com a vocació. Hi ha traducció al castellà: Max Weber, El político y el científico, Alianza Editorial, col. El libro de bolsillo, Madrid, 1967, edició de la que s’han fet múltiples reimpressions.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...