dimarts, 23 de maig del 2023

La prova pilot de Selectivitat del Ministeri per a Filosofia

 


El nou model de prova de selectivitat en la matèria de filosofia per al proper curs que promou el Ministeri d’Educació[1] incorpora, com una part substancial de l’examen, una reflexió a fer a partir d’una imatge. Tot i que no relega el text, que tradicionalment havia estat el nexe entre el contingut a desenvolupar objectivament i la capacitat interpretativa i creativa de l’alumne que s’expressava en l’examen, en redueix a la meitat la seva rellevància, atorgant-li justament aquesta puntuació a l’exercici final. Estem davant d’un canvi significatiu que denota la visió que la Reforma Educativa té sobre l'exercici de la filosofia i de la matèria en sí.

Tot i que es tracta d’un model pilot, que ni tan sols resulta representatiu del tipus d’examen que el Consell Interuniversitari de Catalunya, responsable de les proves PAU, acabi per incorporar a la propera convocatòria del juny del 2024, resulta inquietant la deriva particular que s’aprecia en el tractament del contingut de la matèria. Des dels seus orígens la filosofia s’ha construït a partir dels textos que mantenen vives diferents tradicions de pensament, permetent el diàleg constant entre els propis autors i els seus lectors, generant debats que admeten aportacions, fins i tot des de l’actualitat, que inclou als nostres alumnes. Era aquesta incursió de l’alumnat de batxillerat en els grans debats que el saber filosòfic ha promogut al llarg de la seva història el que resumia l’objectiu darrer que perseguia la matèria. Sembla, en virtut de la inclusió d’imatges en l’examen, que el text, que sostenia el debat fins ara, ha perdut la seva funció protagonista. No nego que les imatges tinguin un potencial contingut crític que les poden fer útils per exemplificar posicions i tesis particulars d’aquest debat, però així com el text resulta objectivable en el seu contingut, per la voluntat de l’autor de transmetre una idea entenedora i significativa que pugui ser unitàriament reconeguda pels diferents lectors, la imatge és susceptible de contenir diferents significats que sempre resten oberts a la interpretació de l’espectador. I això pot ser interesant i atractiu si el que es persegueix és la crítica social, política o cultural, però la filosofia no es limita a ser això. Aquests àmbits ja estan prou representats per les disciplines que anomenem “ciències socials” (sociologia, psicologia, antropologia...), relativament joves, i que admeten, en la seva pràctica, multiplicitat de eines comunicatives i llenguatges, incloent-hi l’estadístic-matemàtic. ¿Per què es vol -tot desterrant la raó argumentativa del text i substituint-la per l’impacte emocional de la imatge- diluir el pensar lògic i metòdic en la intuïció creativa i subjectiva? ¿A què treu cap rebaixar la filosofia a la condició de servitud de les ciències socials que malgrat naixeren d’ella s’emanciparen per estudiar objectes concrets i particulars amb pretensions metodològiques pròpies de les ciències “fortes”?

La resposta immediata que em ve a la ment té a veure amb els baixos nivells de comprensió lectora que manifesten els nostres alumnes[2]. Si cada cop els hi costa més entendre un enunciat simple, imaginem-nos les dificultats que poden arribar a experimentar amb textos d’una mínima complexitat gramatical i lexicogràfica. Deia en Jordi Sales, referint-se al sentit de l’estudi de la matèria a Secundària, que les classes de filosofia de Batxillerat s’havien d’entendre com un curs de llengua a lo bèstia, és a dir, com una introducció seriosa de l’alumnat en els conceptes del pensar. Doncs bé, resulta que algú ha considerat que aquesta tasca, a la vista del nul interès que tenen els joves per la lectura[3], ja no és rellevant o, almenys, no tant com ho havia estat fins ara. El problema és que, amb la novetat imposada, no només haurem de vetllar per què aprenguin l’ús lògic del llenguatge verbal sinó que els haurem d’introduir en els llenguatges visuals i parlar de composició, llum, escena, forma, fons... En comptes d’atacar les mancances educatives que presenten els nostres alumnes decidim amagar les seves ignoràncies tot promovent l’ús de nous recursos comunicatius, que ni formen part de la tradició de la matèria, ni s’adquiriran sense esforç, encara que els nostres alumnes siguin nadius iconogràfics, per la seva permanent exposició a les xarxes i als continguts audiovisuals.

Però aquesta drecera té altres i encara més paoroses possibilitats que ja no descarto que acabin sent una realitat en un futur no molt llunyà. Si s’admet la imatge com un instrument de transmissió de continguts filosòfics equiparable al text, per què no incloure el “mem”, el gag o una “performance”? Si he de ser sincer, diré que en conec alguns d’aquests darrers sobre temàtiques socials, polítiques, culturals i educatives que fan pensar, tot i que, sovint des del sarcasme i la incorrecció desvergonyida. Posats a afavorir els alumnes acostant-los la matèria a aquells llenguatges que millor coneixen, no els privem de les eines on més excel·leix la seva creativitat, encara que el resultat oscil·li entre la banalitat superficial i la mordacitat feridora. Tot sigui en pro de la superior causa salvaguardadora de garantir-los l’èxit acadèmic.   


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...