divendres, 19 de maig del 2023

El top ten de mesures estúpides en educació (7ª mesura: La pretesa igualació de nivells amb l’ensenyament competencial)

 


Des da la seva posada en marxa, la reforma educativa ha fet una aposta decidida per l’aprenentatge per competències, amb la intenció de combatre el fracàs escolar i millorar els resultats de l’alumnat del país en les proves estandarditzades a nivell internacional. La virtut que atribueixen a aquest model els pedagogs i les autoritats educatives que l’impulsen és que facilita la integració de l’alumnat en la tasca educativa i la seva implicació en els aprenentatges rebuts, destacant la funcionalitat i la concreció dels continguts que, a més, tenen a veure amb problemes reals i situacions pràctiques, que resulten més motivadores i s’adapten millor a la diversitat metodològica que requereixen els entorns digitals actuals. Com veieu, la teoria me la sé. Faltaria més, després d’anys de matraca amb cursos de formació, documents de gestió i avaluació i debats encesos amb col·legues de professió partidaris i detractors del model.

De tota aquesta ja dilatada experiència pròpia amb les competències en resulten una certesa i una preocupació. La certesa és que la seva aplicació respon a la necessitat urgent de trobar remei a les desigualtats educatives que hi havia en el model anterior, on un elevat percentatge d’alumnes no es graduava o abandonava els estudis abans de temps, situant el país a la cua d’Europa i dels països de l’OCDE en èxits educatius. La solució al problema va consistir en igualar per baix i garantir, així, que un major percentatge d’alumnes assolís els mínims exigibles en els estàndards internacionals, a costa de la mediocratització de la immensa majoria de l’alumnat. La preocupació és que, després de moltes provatures i assajos, no sempre reeixits, seguim sense saber ben bé què és una competència, allò que suposadament hem d’aconseguir transmetre als nostres alumnes. M’explicaré: si agafem el diccionari resulta que, de les diverses accepcions del terme, les que millor s’adapten a les dimensions educatives que requereix el model competencial són: “Fet d’entendre pregonament en una matèria” i “Capacitat d’un individu de produir i entendre enunciats gramaticals d’una manera significativa en relació amb el context sociocultural i adequats a la situació en què es produeixen i als propòsits de la interacció (en referència a la competència comunicativa)”[1]. Per la seva banda, l’argot que ha generat el model pedagògic considera que l’alumne esdevé competent quan “és capaç d’activar els continguts conceptuals, procedimentals i actitudinals per interactuar i afrontar diferents situacions de forma eficaç”[2]. Sembla que la clau de tot plegat rau en saber activar de forma eficaç un aprenentatge en situacions canviants. Traduït a termes més entenedors diria que tot això significa que l’alumne és competent quan ha assolit un coneixement pràctic i útil.  Practicitat i utilitat són termes economicistes. Altres accepcions del terme del ja esmentat diccionari indiquen aquest biaix: “Situació de competència en un mercat o sector en què tots els venedors i compradors tenen les mateixes oportunitats i la mateixa informació, en què ningú no té cap avantatge especial sobre els altres”. Per tant, ser competent implica no només mobilitzar coneixements i habilitats en entorns diversos sinó, a més, fer-ho en condicions de màxima igualtat.

El concepte de “competència”, llavors, sintetitza una visió de l’alumnat economicista amb pretensions suposadament igualadores. Prioritzar la dimensió econòmica del subjecte (eficàcia, èxit, assoliment, adaptació, producció, conceptes tots ells molt presents en l’argot competencial), per més que l’objectiu sigui la igualació d’oportunitats, suposa posar en qüestió la unicitat de la persona. Preval la capacitació sobre la ubicació de l’ésser en el món, la resolubilitat sobre el desvetllament de la pròpia condició humana, la fragmentació de l’individu en tasques i funcions diverses en lloc de la integració en un tot amb sentit. Prioritzem, en l’educació del jovent l’adquisició dels “bens externs” que garanteixin el triomf de l’individu, entès com l’assoliment de la “bona vida” que ell escolli, en el context socio-econòmic al qual aquella serveix. Renunciem, d’aquesta manera, al conreu dels “béns interns”, aquelles dimensions de la persona que la tradició filosòfica anomena virtuts i que tanta relació tenen amb la veracitat, la justícia o el valor, justament allò que apunta cap a l’atorgació de sentit a l’existència. Resulta que, com que a vegades això de la justícia, la veracitat o el valor van en contra dels béns externs que promou la visió economicista del model competencial, cal rebaixar la seva centralitat en el procés educatiu, malgrat suposi renunciar a la unicitat de la persona. Sense aquesta totalitat o unitat de sentit, no es pot potenciar ni el pensament ni la conscienciació moral del subjecte, objectius que també formen part de l’educació competencial, sorprenentment. Resulta estúpid dotar-se d’eines tan inadequades, com les que potencien només la capacitació i l’èxit individual, per arribar a objectius tan pretesament elevats. Perquè si admetem que la cooperació, el reconeixement de l'autoritat, el respecte als models i el compromís amb les bones pràctiques socials o la imparcialitat són virtuts que comparteix tota societat, també hem d’admetre que només seran assolibles des d’una educació integradora de la totalitat de la persona, no des de la parcialitat, l’interès o la fragmentació en capacitacions pràctiques i habilitats revisables. I no hi ha res més igualador i just que comprometre’s, autènticament, amb l’educació integral de la persona perquè és comprometre’s amb la possibilitat del nostre futur compartit.  


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...