Aquesta minisèrie produïda per la TV pública
del Japó NHK[1], vol reproduir
el més fidelment possible el judici per crims de guerra dels principals
dirigents polítics i militars nipons, responsables de les atrocitats comeses
per l’exèrcit japonès durant la Segona Guerra Mundial al teatre d’operacions
d’Àsia-Pacífic, traslladant, per a aquest escenari, l’intent de condemnar, en
aquest cas, l’afany expansionista i racista de l’imperialisme japonès, que ja
s’havia dut a terme a Europa amb el nazisme als judicis de Nuremberg. Malgrat
que la naturalesa dels crims d’una i altra potència de l’Eix no sigui
exactament equiparable, per l’existència en el cas nazi del programa
d’extermini sistemàtic del poble jueu, amb una planificació metòdica i
calculada que no es troba present en el catàleg d’aberracions comeses pels
japonesos, la intenció que va originalment impulsar ambdós processos sí que va
ser la mateixa, fer memòria sobre l’infernal deshumanització destructiva que
van desencadenar les ideologies totalitàries, restituir la dignitat de les
víctimes i castigar els seus instigadors. Però, veient les discussions que,
durant els dos anys i mig de litigi judicial que la sèrie ens narra, van
enfrontar els jutges participants -provinents dels diferents països que van
patir la violència i l’agressió nipona- queda clar que hi ha, en aquest darrer
cas, la voluntat d’assolir una jurisprudència que serveixi de base
condemnatòria per impedir nous conflictes bèl·lics de caràcter agressiu, és a
dir, que comportin la invasió d’un Estat sobirà sense que hi hagi hagut abans
cap provocació prèvia.
La narració fílmica tracta de mostrar les diferències
de criteri jurídic que acaba enfrontant els magistrats, a l’hora d’interpretar
la naturalesa dels crims així com la voluntarietat dels actes que van
desembocar en aquells crims, en el cas d’alguns dels membres polítics del
gabinet Tojo, responsable últim de l’atac traïdor als dominis colonials de les
potències europees -britànics, francesos i neerlandesos-, així com als
territoris sobirans d’Estats Units, Austràlia i Nova Zelanda, que acabarien
expandint la Guerra Mundial a Àsia i Oceania. Es poden observar de forma
explícita les similituds interpretatives dels actes criminals japonesos que
comparteixen els jutges de tradició anglosaxona, les reserves que davant
d’aquest parer expressen els jutges dels països asiàtics -Índia, Xina i
Filipines- sotmesos, encara, en alguns casos, al jou colonial que els
anglosaxons tracten de condemnar en l’imperialisme expansiu japonès, i el paper
intermediari dels magistrats europeus -francès i neerlandès-, preocupats per
embastar una resolució integradora d’ambdues postures confrontades que salvi la
credibilitat del procés i confereixi legitimitat a la jurisprudència
internacional que aquells judicis pretenien impulsar. Les evidents dificultats
per aconseguir aquest consens queden prou paleses no només en la tensió
narrativa de la sèrie sinó també en el desenllaç final del judici real, amb una
disparitat de sentències per als acusats i de vots particulars dels magistrats a
la resolució final del mateix. Menció apart mereix el jutge de la Unió
Soviètica, que recolza a uns i altres, particularment, en funció de la
conveniència que aquests dictàmens tenen per als interessos del seu propi país,
interpretant la justícia com l’emanació única del mandatari suprem -Stalin- al
qual representa.
El procés jurídic i les sentències
condemnatòries es van sustentar en la determinació de la naturalesa dels actes
criminals del país agressor a partir de l’acord previ, basat en l’experiència
obtinguda a Nuremberg, de distingir entre tres tipus de fets criminals: crims
contra la pau que condemnen la guerra d’agressió (classe A), crims de guerra
convencionals (classe B) i crims contra la humanitat (classe C). Dels tres
tipus delictius el que més desacords i desavinences va produir entre els membres
del tribunal va ser el primer, i no perquè hi hagués dubtes respecte a la
condició agressora del Japó i dels seus dirigents, sinó perquè no hi havia,
abans de l’inici de la Segona Guerra Mundial, una base legal de caràcter
internacional que condemnés explícitament aquest acte, més enllà de l’adhesió
del mateix Japó al Pacte de París de 1928 que comprometia als països signants a
no fer ús de la guerra com a mecanisme de resolució de conflictes polítics.
L’esmentat pacte, tenia només valor polític, no jurídic. Sense tipus penal
previ la sentència corre el risc de semblar arbitrària ja que no té fonament de
dret en què sustentar-se, i això pot comportar apel·lacions que un tribunal
superior hauria d’atendre, desestimant la sentència. Aquest és el problema que
dramatitza la sèrie, els dubtes raonables que tenen els eminents juristes que
entenen que, contràriament al que els tocaria fer, estant legislant més que
jutjant sobre delictes flagrants, però no tipificats amb anterioritat. Perquè
el que fa creïble i confiable a la justícia és la garantia procedimental que
les seves sentències han de complir. Sense això, tot tribunal revesteix
d’aparent ornament formal el simple dret a la venjança del vencedor.
Més que cercar paral·lelismes amb altres
processos judicials no tant allunyats en el temps, on els fets condemnats no
responien al tipus delictiu que se’ls imposava, retorçant per fer-ho possible
el significat inclús de la definició de violència i “aixecament tumultuós”
-fins al punt que ha calgut reformar el Codi Penal per rebaixar aquesta
sentència-, m’interessa recalcar la similitud que tota aquesta discussió, que
la producció televisiva rescata, tindria amb l’actual guerra a Ucraïna, i que
caldrà tenir ben present en el moment que es decideixi fer asseure’s als dos
contendents a pactar les condicions que facin possible la futura pau.
Perquè una condició necessària d’aquesta serà la restitució d’una justícia que
en el marc internacional pugui dirimir responsabilitats i culpabilitats,
aplicant les sentències que evitin la temptació de repetir sortides tan
ignominioses com les de la brutalitat de la guerra agressiva per resoldre
disputes de caire polític. En un món cada cop més inestable, les eines
jurídiques sòlides i d’abast internacional que dissuadeixin els actors polítics
de l’ús de la força són més necessàries que mai. Els tribunals ja hi són.
Processos com el de Tokio, amb totes les seves imperfeccions, els han fet
possibles. Però, si no aprenem bé la lliçó que la ficció televisiva ens vol
refrescar, a saber, la importància d’arribar a consensos unívocs sobre la
legislació que internacionalment ha de condemnar les guerres d’agressió, ens
veurem abocats a repetir les polèmiques del passat envers les legitimitats
judicials futures. I són aquestes impressions d’injustícia i arbitrarietat patides
les que atien els instints ferits que alimenten les següents guerres. Com Plató
ens recorda al diàleg les Lleis, ja que les comunitats humanes no
disposen d’una educació perfecta que faci supèrflua tota legislació, ens hem de
dotar dels preceptes legals que, més que castigar conductes criminals, eduquin els
ciutadans i els seus dirigents en la prevenció davant d’actes injustos,
indignes i inhumans. Aquest esperit platònic, en tant que finalitat última, vertebra
el film, oferint-nos la llum de la memòria passada per combatre les foscors del
present.
[1] Fitxa tècnica
Títol original: Tokyo Trial
Any: 2016
País: Canadà
Direcció: Rob W. King y Pieter Verhoeff
Guió: Rob W. King, Max Mannix, Kees van
Beijnum
Producció: produïda per l’emisora
pública japonesa NHK en una coproducció amb FATT Productions
dels Països Baixos i Don Carmody
Television de Canadà
Música: Robert Carli
Fotografia: Rolf Dekens
Repartiment: Paul Freeman, Serge
Hazanavicius, Marcel Hensema, Jonathan Hyde, Michael Ironside, Kestutis Jakstas,
Gabija Jaraminaite, Stacy Keach, Irrfan Khan, Bert Matias
Gènere: Sèrie de TV. Drama Minisèrie de
TV.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada