dimarts, 2 de maig del 2023

Una pau justa?

 


Amb la guerra d’agressió russa sobre Ucraïna cada cop més estancada, en un desgast inútil per a les opcions de victòria final de cada bàndol -entenent per victòria la derrota total de l’oponent en el camp de batalla-, han anat apareixen, en les darreres setmanes, plans de pau promoguts per aquells països que, fins ara, han tractat de mostrar-se equidistants en el conflicte, sense prendre partit explícit per una de les dues parts, malgrat els evidents lligams polítics i econòmics que tenen amb algun dels contendents, com ara la Xina i el Brasil. La seva suposada neutralitat confereix a la proposta major credibilitat que als anteriors intents de iniciar converses d’alto el foc que s’han produït fins ara, sense èxit, des de l’inici de l’agressió. Val la pena, llavors, reflexionar sobre no les propostes concretes en sí -que em declaro incapaç de poder valorar, no per desconeixement de les mateixes, ja que són públiques i accessibles a tothom[1], sinó per les naturals limitacions de la distància i llunyania de qui, com jo mateix, és un mer observador preocupat però no implicat en el conflicte-, sinó sobre la viabilitat que tenen les sortides pacífiques en l’específic cas d’una guerra d’agressió, com és aquesta.

Per entendre la qüestió val la pena remuntar-se a les aportacions de Raymond Aron sobre el pacifisme[2], i la distinció entre els que anomena “pacifistes d’inspiració cristiana”, -que avui podem redefinir com a “pacifistes per convicció”- i els que anomena “pacifistes per reflexió”. Als primers els mou l’irrefrenable desig de posar fi a la matança i destrucció que comporta tot conflicte, bo i acceptant les responsabilitats pròpies en el seu origen i desenvolupament. Acatar culpabilitats, inclús quan ets víctima i no agressor, innegablement ajuda a trobar els camins de la pau, ja que valida els pressupòsits de l’agressió inicial de l’oponent, que assoleix, d’aquesta manera, una certa legitimitat per a la seva violència primera. Admesa la culpa compartida, i esvaïda la distinció entre víctima i botxí, és més fàcil aplanar esculls, com les atrocitats comeses per un o altre bàndol, i admetre “reparacions” econòmiques a canvi de concessions territorials. En el conflicte que ens ocupa, la guerra entre Rússia i Ucraïna, aquest tipus de pacifisme va propiciar els acords de pau del 2014, coneguts com a Acords de Minsk, malgrat que va ser la innegable superioritat de la força militar russa, en aquell moment, el que va convèncer els ucraïnesos d’acceptat la sortida proposada pel “pacifisme per convicció”. El problema que Aron hi troba, en relació a aquest primer ideal de pacifisme, és que, com Max Weber també adverteix[3], no té en compte les conseqüències que se’n deriven de no distingir entre responsables reals i imaginaris, afavorint la injustícia dels primers i debilitant la posició moral del vençut, amb un tractat de pau tan inestable que impedeix l’apaivagament definitiu i la reconciliació final, i que acaba afavorint la reproducció posterior de la guerra, tal com l’esmentat Acord de Minsk[4] ens exemplifica, amb la sorda i constant guerra sostinguda entre les repúbliques separatistes prorusses de Donetsk i Lugansk i el propi estat ucraïnès, des de la seva signatura.

Donada l’experiència fallida d’aquest primer pacifisme, caldria valorar la segona opció, la que esgrimeixen els “pacifistes per reflexió”. Als seus partidaris els mou la consciència raonable que la guerra moderna és sempre una catàstrofe per a tots, però especialment per a aquells que la suporten en territori propi, patint les seves conseqüències destructives a diari. Cal, doncs, trobar vies de solució per alleujar el patiment de les víctimes, acceptant, això sí, que només tindrà validesa la pau si neix del convenciment comú d’ambdós contendents i de la resta de pobles. Sembla, doncs, que el “pacifisme per reflexió” no renuncia a la justícia, seguint aquell eslògan que diu que “una pau justa és una pau duradora”. No deixa de ser, però, una postura més idealista encara que la primera, ja que, per a que hi hagi justícia, s’ha de dirimir la complerta responsabilitat de tots els participants en el conflicte. Aquesta sinceritat només resulta admissible, per a cada bàndol, quan no hi ha altres alternatives millors. En el cas de la guerra entre Rússia i Ucraïna, per poder assolir aquesta pau, caldrà encara recórrer un llarg procés de desgast i patiment mutu que aplani expectatives i engendri dubtes sobre el cost final de mantenir “in aeternum” el combat.

De tot plegat se’n deriva la convicció, ben present en autors com els esmentats, Aron i Weber, que les opcions de la pau -sobre tot per a que aquesta sigui justa-, sempre són complicades. És aquesta la raó per la que encara, avui en dia, la guerra segueix sent un actiu per a la política, una opció a considerar per obtenir els beneficis polítics que altres camins més pacífics ens barren. Mentre continuï resultant més costós solucionar un conflicte amb un pau justa i duradora que iniciar-lo, la guerra seguirà tenint no només partidaris i simpatitzants, sinó veritables adoradors que la practicaran a benefici d’inventari. Aquest realisme és el punt de partida que hauria d’afrontar qualsevol mena de pacifisme que vulguem posar en pràctica. En cas contrari, la guerra, amb tota la seva destrucció, mort i injustícia, seguirà sortint més barata que la pau.



[2] Vere la Introducció a l’assaig de Max Weber, El político y el científico, Alianza Editorial, CS.3403, Madrid, 1998, pàgs. 36-27.

[3] Veure pàg. 163 de l’obra esmentada en l’anterior cita.

[4] En aquest enllaç s’especifiquen les condicions de l’acord i els incompliments: https://elordenmundial.com/que-son-acuerdos-minsk-paz-ucraniana/

 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...