divendres, 5 de maig del 2023

El top ten de les mesures estúpides en educació (5ª mesura: La promoció automàtica de curs)

 


La LOMLOE -llei educativa en vigor- estableix els següents criteris per a la promoció de curs en els estudis d’ESO:

Las decisiones sobre la promoción del alumnado serán adoptadas de forma colegiada por el equipo docente, atendiendo a la consecución de los objetivos, al grado de adquisición de las competencias establecidas y a la valoración de las medidas que favorezcan el progreso del alumno o la alumna. Promocionarán de curso:

En todo caso, quienes hayan superado las materias o ámbitos cursados o tengan evaluación negativa en una o dos materias.

Cuando el equipo docente considere que la naturaleza de las materias no superadas no impide seguir con éxito el curso siguiente, que existen expectativas favorables de recuperación y que dicha promoción beneficiará la evolución académica del alumno o alumna.

Quienes promocionen sin haber superado todas las materias o ámbitos seguirán los planes personalizados de refuerzo que establezca el equipo docente y deberán superar las evaluaciones correspondientes.

El consejo orientador que debe entregarse al finalizar el segundo curso incluirá un informe sobre el grado de logro de los objetivos y de adquisición de las competencias correspondientes, así como una propuesta de la opción que se considera más adecuada para que cada alumno o alumna continue su formación. Entre ellas, podría incluirse la incorporación a un programa de diversificación curricular o a un Ciclo Formativo de Grado Básico.”[1]

A continuació estableix com a mesura excepcional la repetició de curs, insistint, però, en les condicions de fracàs evident de la resta de mesures de suport que l’alumnat ha de rebre per garantir la seva continuïtat natural en el curs que li pertoca per edat. Així, la mesura de la repetició de curs “solo podrá tomarse después de haber agotado las medidas ordinarias de refuerzo y apoyo para solventar las dificultades de aprendizaje del alumno o la alumna, y cuando el equipo docente considere que la permanencia de un año más en el mismo curso es lo más recomendable para su progreso educativo. En todo caso, el alumnado podrá permanecer en el mismo curso una sola vez y dos veces como máximo a lo largo de la enseñanza obligatoria.”

És cert que hi ha casos on la repetició de curs no sembla una mesura resolutiva. Alumnes que no tenen cap interès en assolir els mínims aprenentatges i fan palesa la seva objecció total a l’estudi al llarg d’un curs, difícilment trobaran la motivació per adquirir aquests coneixements repetint el mateix camí que ja s’han negat a seguir. Com que aquests casos són, malauradament, cada cop més comuns a les nostres aules, els legisladors assessorats per insignes pedagogs, han decidit, argumentant “a contrario”, que allò que hauria de ser excepcional (la promoció automàtica) esdevingui ordinari, i allò que hauria de ser norma (repetir en cas de no assolir els mínims exigibles) esdevingui l’excepció. Més enllà de l’equanimitat de les decisions legislatives o de les arbitrarietats de les innovadores teories pedagògiques actuals, el cert és que incentivar la promoció automàtica d’un alumne -amb totes les mesures pal·liatives que es vulgui- sense la mínima exigència d’esforç, no contribueix a beneficiar la qualitat del model -la titulació final és la mateixa per a tothom-, ni a promoure les ganes d’estudiar de l’alumnat capacitat per fer-ho, que veu com els més passius obtenen el mateix benefici que ells, sense haver fet res a canvi, i se sent temptar a imitar la seva passivitat. És conegut l’experiment del psicòleg nord-americà Winthrop Kellogg, que, als anys trenta del segle passat, va decidir compartir la criança del seu fill Donald, durant els primers mesos de vida, amb una ximpanzé de dos mesos, per avaluar l’evolució i aprenentatge de l’animal, en la suposició que l’estimulació humana sobre el simi incrementaria les seves habilitats i intel·ligència. Als nou mesos va haver d’aturar l’experiment en comprovar, horroritzat, que si ve la ximpanzé assolia més ràpidament destreses destacables -però no superiors a les seves limitacions naturals-, el seu fill, per contra, imitava la conducta simiesca i s’estancava de manera preocupant en el desenvolupament de les habilitats pròpiament humanes[2]. Sembla que amb la mesura d’incentivar la promoció automàtica estem decidits a elevar l’experiment de Kellogg a la categoria de principi universal d’aprenentatge: que aquells que tenen més habilitats i destreses acabin imitant, per osmosi reiterada al llarg de la seva formació, la desídia i apatia dels que en tenen menys o cap.

Si bé la teoria econòmica moderna, seguint la hipòtesi de l’òptim de Pareto, afirma que una mesura determinada és conforme a l’interès comú quan incrementa les satisfaccions d’alguns sense disminuir les de ningú, i això sembla complir-se en el cas de la promoció automàtica de curs, cal recordar que la nostra societat no es regeix només per principis econòmics. És a dir, el que des d’una perspectiva econòmica pot ser acceptable, des d’una perspectiva social pot, en canvi, generar incertesa i alterar la progressió del conjunt, agreujant la insatisfacció per l’arbitrarietat de les decisions de promoció. I ja sabem quin és el grau  d’estupidesa que acompanya la humana presa de mesures quan valorem, només, interessos econòmics.

Però allò que fa més estúpida aquesta mesura és la inconscient convicció que introdueix en les ments adolescents sobre la continuïtat entre el sistema educatiu que els forma i els prepara i la futura vida social i laboral a la que s’hauran d’enfrontar a posteriori. En sortir de l’escola, acostumats a obtenir els majors beneficis amb les mínimes exigències, tendeixen a esperar el mateix patró de rendiment de comptes. Sospito que aquest mecanisme reflexiu inconscient està a la base d’una bona part dels problemes que fustiguen la nostra joventut, com ara el fracàs en els seus estudis post obligatoris i universitaris[3], la seva difícil adaptació al món laboral[4] o la costosa i tardana emancipació de la llar paterna[5]. El súmmum de l’estupidesa és, un cop generat el problema, tractar d’atacar-lo posant l’accent en les conseqüències afectives i emocionals que els hi provoca, en comptes d’anar a la causa que l’origina. És el que succeeix quan es dilueix el rigor i l’exigència educativa a mínims tan evanescents que acaben fent indiscernible la fantasia infantil -dels seus ideòlegs- de la crua realitat en la que acaba vivint el nostre jovent.        



[2] La investigació fou recollida en The ape and the child, publicada pel mateix Kellogg en 1931. A més d’explicar els objectius, metodologia i activitats desenvolupats, detalla els efectes obtinguts. L’assaig va rebre moltes crítiques i el psicòleg va ser acusat d’haver sotmès al seu fill i a l’animal a un programa que deixaria seqüeles en tots dos durant la resta de la seves vides.

[3] Per conèixer les dades sobre abandonament prematur dels estudis de grau: https://www.universidadsi.es/el-abandono-de-los-estudios-de-grado/

 

[4] Es poden consultar les dades sobre atur juvenil en aquest estudi del Ministerio  de Trabajo de l’Estat publicat el juny de 2022: https://www.mites.gob.es/ficheros/ministerio/sec_trabajo/analisis_mercado_trabajo/jovenes/2022/Junio_2022.pdf

 

[5] Veure l’entrevista del diari Ara a l’Albert Esteve, Director del Centre d’Estudis Demogràfics: https://www.ara.cat/societat/catalans-campions-mundials-l-emancipacio-tardana_128_4561089.html

 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...