diumenge, 7 de maig del 2023

Porno educació?

 


Al diari Ara, referent periodístic del progressisme nostrat, hi ha una voluntat obsessiva, des de la seva fundació, per esdevenir eina de “transformació” dels valors educatius. És aquesta la raó per la qual sovint, endinsant-nos en les planes del seu suplement Ara criatures, o en la secció d’Educació, hi trobem debats, propostes i mesures que, al cap de poc, esdevenen iniciatives i decrets legislatius. Aquesta influència, així com la xarxa de contactes i institucions amb la que coordina el seu impacte en el segment educatiu, pot arribar a esdevenir asfixiant, sobre tot per el grau d’ingerència en el terreny de les mesures, ja no legislatives, sinó inclús familiars. Perquè la veritable transformació educativa no consisteix en canviar currículums i metodologies docents, sinó en modificar hàbits familiars i valors socials. No oblidem que educar, eduquem tots, no només l’escola i que el primer espai educatiu és la llar familiar. En conseqüència, bona part de l’èxit del canvi pedagògic en el que el diari s’ha embarcat passa per naturalitzar entre pares, mares i tutors, a més de professors i altres associats del ram, el discurs triomfalista de la nova pedagogia com a panacea de tots els mals inherents a la vella escola, així com l’impuls definitiu per l’assoliment de l’èxit professional i humà de les noves generacions d’educands. Els que coneixem les bambolines que amaga l’escenari d’aquesta nova pedagogia sabem que té més de figuració i cartró-pedra que d’estructura sòlida i resistent per edificar una preparació útil i eficaç del nostre jovent. Així doncs, veiem cada nova atzagaiada apareguda a les seves pàgines amb temor i prevenció. Però, en canvi, altres col·lectius menys habituats a tractar professionalment amb qüestions educatives poden ser fàcilment induït a creure i acceptar, en nom de la novetat constant que requereix l’esperit del nostre temps hiperaccelerat, que aquestes propostes no només són adients sinó a més guaridores.

Tot això ve a col·lació d’una entrevista apareguda a les pàgines del suplement Ara criatures de l’esmentat diari el 29 d’octubre del 2022[1] on, per tractar la formació afectiva-sexual del jovent -tema que enllaça amb altres de més preocupants com l’increment de les agressions sexuals entre menors-, i donar-li un enfocament diferent i més sa, partint del principi que la sexualitat és una dimensió essencial del desenvolupament i la realització humana que ha d’estar present en la seva educació, es dona veu a Erika Lust, realitzadora de films porno, això sí, amb una mirada feminista i un enfocament més natural i sensible -segons el diari- que el porno cosificador, denigrant i masclista que acostuma a dominar les xarxes de consum d’aquest subproducte “cultural”. Posar a una pornògrafa a aconsellar sobre com educar els infants en sexualitat és equivalent a posar un banquer a aconsellar als inexperts com invertir els seus estalvis. Tots sabem què acaba passant en aquests casos: estafes com les preferents, hipoteques subprime, inversions piramidals, etc. que han portar a la ruïna milers sinó milions, a nivell mundial, de petits inversors són tan habituals i reiteratives que acaben desenvolupant la natural prevenció del ciutadà de peu envers el món financer. Malauradament, en aquest país aquesta pràctica d’atorgar autoritat a una part interessada és bastant habitual: podem recordar el cas del Conseller de Sanitat pública Boi Ruiz, en el govern Mas de les retallades, que venia de presidir La Unió, un consorci d'Associacions Sanitàries i Socials de titularitat pública-privada. O el de la Meritxell Ruiz, també consellera en el govern Puigdemont d’Educació, en aquest cas, que havia estat anteriorment Secretària General de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, també privada. Es veu que això del conflicte d’interessos, a les nostres contrades, no forma part del contingut educatiu competencial. Per això les qüestions d’ètica més elementals generen estats de confusió permanent en el progressisme i la intel·lectualitat orgànica que els empara.

Una pornògrafa, educant en sexualitat, no deixarà de promoure el consum d’allò que ella i la indústria a la que representa produeixen. Ras i curt. Hem d’assumir, llavors, que l’eina educativa afectiva-sexual ha de ser el porno? La indústria pornogràfica té una influència determinant sobre la població, no ho negarem, però la seva existència -i, per tant, la seva influència- es limita a l’aparició de la cultura audiovisual. La humanitat -i la seva educació- van molt més enllà d’aquest relativament curt espai de temps en la nostra història. No vull dir amb això que calgui deixar en mans de les tradicions religioses i morals del passat l’esmentada formació. Però tampoc cal anar a l’extrem contrari. No oblidem que estem parlant d’un negoci, i que al darrera de la seva aparent bondat no hi ha altra voluntat que la de generar el seu consum que, a més, pot desembocar en conductes addictives. En el fons, aquesta proposta tan progressista i innovadora amaga una pràctica tan neoliberal com estesa en l’economia explotativa de l’individu, a saber, l’externalització del servei. Posats a educar, en un tema complex i difícil, deixem-ho en mans d’algú que, tot i provenir del sector privat, sap més que nosaltres del tema. O almenys això vol vendre’ns aquell que pretén regular la nostra vida i fer-nos-la més fàcil i feliç. Guardem-nos dels nous profetes perquè en la seva prèdica del nou món acostuma a anar inclosa la ruïna de les velles esperances.

El mateix diari Ara, en la seva edició del diumenge passat (30/04/2023)[2], i abordant novament el tema de l’educació sexual en l’era digital, entrevistava al doctor en sociologia Lluís Ballester qui, requerit per la qüestió de si el porno feminista por ser l’alternativa educativa apropiada, posava seny qualificant la proposta d’absurda. Llàstima que la seva resposta no mereixi el titular que, per contra, el diari tan gratuïtament concedeix a qui defensa tal despropòsit.  


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...