dimarts, 9 de maig del 2023

El desterrament de l’agon com un símptoma dels mals del present

 


Des de la tradició homèrica fins el període de màxim esplendor de la cultura grega al segle IV a. C., un dels principis que millor defineix el  seu esperit, així com el seu llegat, és l’agon, que es pot traduir com a competència o contesa entre diversos actors, que s‘enfronten entre sí sota el respecte dels codis socials i/o polítics i posant l’honorabilitat moral pròpia en joc. Aquesta contesa era la base de la festivitat dels Jocs Olímpics, on hi participaven els atletes més representatius de les seves polis, competint en diferents proves gimnàstiques, de lluita i curses hípiques. Els vencedors eren coronats, lloats per poetes i oradors, i premiats en les seves polis. Però l’agon s’escampa per tots els àmbits de la cultura grega: des dels festivals poètics i dramàtics, als debats a les assemblees polítiques o als tribunals de justícia, fins esdevenir una de les institucions centrals de la seva societat i configurar la seva identitat. La contesa o competència treu el millor dels contendents, en un esperit de superació i millora que repercuteix sobre la totalitat dels integrants de la comunitat. No és pot dubtar dels beneficis que aquest esperit competitiu va reportar al progrés i l’expansió de la antiga civilització grega, ni tampoc, per herència cultural d’aquesta, al món occidental modern.

La perversió de l’ideal competitiu grec neix també en la mateixa etapa clàssica d’aquesta civilització, amb l’aparició del relativisme sofista, i la valorització suprema del triomf que admetrà l’ús de qualsevol mitjà per al seu assoliment. Tot i així, no serà fins l’era moderna i contemporània que aquesta perversió s’escampi com una taca d’oli, afectant a tots els camps socials i econòmics i constituint, amb el neoliberalisme depredador present, una aberració moral que contagia institucions i persones, amb actituds tant endèmiques i destructives de la confiança social com la corrupció, l’amiguisme, el clientelisme o la cleptocràcia, que en moltes regions del planeta s’han arribat a naturalitzar com el paisatge propi de les relacions humanes.

Quina ha estat la resposta d’un cert progressisme davant d’aquesta tendència omnímoda i consubstancial a esquemes capitalistes i colonialistes passats i presents? Atribuir a l’educació i als valors competitius de la civilització occidental aquest tarannà impositiu i afanador que expropia i desertitza, precaritzant cada cop de forma més accelerada, els sectors més afeblits i menys competitius del teixit social i econòmic de països com el nostre. Aquesta diagnosi es troba a la base de la condemna de l’agon grec que podem observar en certes pràctiques pedagògiques actuals. El discurs de l’escola innovadora que impulsen les autoritats educatives del país qüestiona el valor dels exàmens i de les notes en general, afirmant que aquesta pugna per assolir la millor nota treu el pitjor de la nostra natura, aquesta mentalitat predadora que arrela en el cor del jovent des de la seva infantesa i que els porta, en edats adultes, a desenvolupar pràctiques abusives en el terreny professional i personal. La dèria arriba a límits tan desorbitats com la supressió, en els patis d’algunes escoles, de les porteries de les pistes esportives, no fos cas que aquest verí competitiu del futbol -o de qualsevol altre esport, com el handbol-, arribi a contaminar les tendres i pures ments dels nostres infants[1]. En altres paraules, s’ha condemnat l’agon i se’l vol desterrar de l’entorn formatiu del jovent.

Però, malgrat la condemna, ningú pot esquivar l’arrelada medul·la competitiva que conté el nostre món, no només en el terreny esportiu, sigui aficionat i formatiu o professional, sinó en camps com l’econòmic -els mercats es regulen per la lliure competència-, el polític -amb els partits permanentment competint en campanya electoral-, o el psicològic, amb l’excitació dels circuits dopamínics vinculats a la recompenses que acompanyen al reconeixement i el triomf personal. En aquest sentit, apartar l’agon de l’educació de l’infant no només és ocultar un aspecte rellevant del món al que accediran tard o d’hora, sinó incapacitar-los per desenvolupar el judici moral ajustat a la vivència d’aquelles situacions on la competitivitat natural o social els durà, i que ens ajuda a destriar la bona acció -o acció virtuosa- de l’acció incorrecta, per excessiva o per defectuosa, en termes aristotèlics, convertint-los en cínics descreguts -els més llestos- que abusaran de les trampes per competir, o en ingenus desvalguts -els més innocents- que patiran l’abús i l’engany de les trampes dels altres que sí que competeixen de forma interessada i cruel. Les recents oposicions convocades per la Generalitat, i gestionades de forma caòtica per l’empresa subcontractada per a l’ocasió, provocant tota mena d’irregularitats en l’examen selectiu, són el clar exemple del que passa quan neguem l’aprenentatge del caràcter competitiu del nostre món: que l’afany per guanyar dels més espavilats -sumat a la laxitud dels organitzadors- devora i arruïna l’esforç honest i crèdul del bon opositor. Quan renuncies a educar el desig, perquè el consideres l’efecte -i no la causa- de l’humà afany competidor, escampes la desconfiança que trenca el natural lligam social. La preocupació grega per aquests lligams no només va originar la genial ecumene olímpica, basada el l’agon, però educada en el respecte i el compliment de les tradicions i regles de la competició, sinó que va transmetre la possibilitat de la continuïtat d’una cultura que ha arribat fins a nosaltres, i que sembla que ja no som capaços de seguir entenent.         


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...