dilluns, 19 de juny del 2023

El fingidor

 

La casualitat ha fet coincidir la meva assistència durant el cap de setmana a dos espectacles, gairebé simultàniament, de naturalesa diversa però arrel comuna. El primer encara es pot veure al Teatre Romea i no sé si qualificar-lo d’obra teatral o muntatge multidisciplinar. El segon té lloc cada 4 anys, un dissabte de la segona quinzena de juny, al Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona, i no sé si qualificar-lo d’auto-paròdia o de tragèdia sobreactuada. L’arrel comuna dels dos espectacles és l’escenificació d’equilibris i ocultaments, malgrat el fi, en ambdós casos és ben diferent. El primer cerca aproximar-nos a la figura i l’esperit de Fernando Pessoa, el poeta lisboeta d’un univers creatiu de profunditat insondable, que en Pep Tosar ens fa avinent amb el recurs a la diversitat de veus i fonts narratives: textos, testimonis, música i circ s’apleguen a escena per acompanyar l’espectador en un recorregut per diversos moments de la biografia del poeta, generant una atmosfera lluminosa que permet endinsar-se en la complexitat creativa de l’obra i la psicologia de l’artista. El segon ens allunya de la noblesa de l’art polític per mostrar-nos la cara fosca de la lluita pel poder, les ambicions personals i males digestions de  les decepcions, en el format de la paròdia de baix pressupost del que foren les intrigues florentines del Renaixement, sense sang ni escenes de llit. Per descomptat, a tots dos espectacles se’ls hi escau el mateix títol, El fingidor.

Perquè al poeta, dislocat espiritualment en diferents jos, els seus heterònims, se li ha d’atribuir aquesta condició de fingidor. Al capdavall, darrera de cadascun d’ells es mostra i s’oculta, en un joc de seducció i engany que entranya un món de contradiccions i veracitats, la subjectivitat que tots portem dins. Aquesta subjectivitat que cal desmuntar i qüestionar, d’igual forma com cal desmuntar i qüestionar el món de la cultura occidental que aboca, a començament del segle XX, la humanitat a la bogeria de la guerra tecnològica, de les desigualtats socials i econòmiques i a la maquinal deshumanització. Contra aquestes realitats feridores el poeta desplega els seus altres jos. Cadascun amb una forma de veure i sentir pròpia, distintiva i original. L’acostament a aquestes diverses formes que ens ofereix el Pep Tosar, barrejant el moviment harmònic, l’equilibri inestable dels acròbates, amb el so de la música que contextualitza la paraula, en un nou ball invisible, on s’intercala la imatge de la Lisboa del poeta i el relat dels testimonis, estudiosos de l’obra del poeta i familiars propers que el van conèixer, transgredeixen la representació escènica per acostar-se a una manifestació d’art, entenent aquest últim com “la capacitat d’estranyament davant del que ens és familiar”[1].

També cal anomenar fingidors a aquells que, escollits a les urnes per la ciutadania, després d’una campanya electoral forjada sobre fílies i fòbies, pactes i vetos, més que sobre propostes i models de ciutat i de convivència, escenifiquen equilibris impossibles, acords inestables i unions contra-natura que no tenen més profunditat ni perspectiva que el repartiment de cadires i càrrecs. Tota complexitat subjectiva ha fet “mutis pel foro” per deixar davant del ciutadà estupefacte l’objectivitat glacial de l’interès polític. Una gran mascarada amb focs d’artifici dialèctics a l’alçada de les eleccions de delegats dels alumnes d’ESO de les nostres maltractades escoles. Assistim a la indisimulada renuncia a les diferents sensibilitats ideològiques dels partits, que abandonen principis i doctrines per enfocar un únic objectiu comú i simple, assolir el poder al preu que sigui. El fingiment arriba al seu final amb la votació dels electes, per retornar amb escarafalls i cares de circumstàncies amb els que vendre al públic la sorpresa, que disposa de quatre anys per endavant per a ser normalitzada.   

Allà on uns fan art els altres fan pena. Allà on uns dignifiquen contradiccions, altres ens avergonyeixen amb les seves simplificacions. Tot és espectacle, al cap i a la fi, ens diu la cultura postmoderna. Sens dubte, així és, però mentre un ens enalteix, l’altre ens esborrona. De l’espectador depèn la tria, l’èxit i el fracàs de tot espectacle, que no és sinó l’èxit o el fracàs de la nostra societat.


[1] Cita extreta del quadern del Jorge Picó Democràcia cultural, publicat a Cristianisme i Justícia, nº 233, pàg. 8.  


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...