dissabte, 17 de juny del 2023

Malastruc del col·lapse.

 


Eudald Carbonell, catedràtic de prehistòria i conegut -gairebé mediàtic- arqueòleg, va publicar, a finals del 2022 l’assaig El futur de la humanitat[1], on presenta solucions per l’avenir humà després del “col·lapse” civilitzatori al qual, segons afirma, la nostra espècie es troba irremeiablement abocada. De les seves afirmacions em sobta, en primer lloc, el terme “col·lapse” que ha fet fortuna i s’ha estès com a sinònim de catàstrofe, final, mort o extinció, termes tots ells lligats al “no future” que el nihilisme sociològic o històric preconitzava ja des del darrer quart de segle XX. El context d’aquest nihilisme cultural era l’enfrontament polític entre blocs ideològics oposats sota l’amenaça d’una guerra amb armament nuclear capaç de destruir el planeta unes quantes vegades. L’expressió filosòfica d’aquell perillós encreuament la devem a Günther Anders, que definia l’alternativa viscuda en aquell moment, entre la possibilitat de la guerra i la de la pau, com l’alternativa entre ser i no ser. Al seu llibre L’home dalt del pont. Diari d’Hiroshima i Nagasaki[2], traduït darrerament al català, el filòsof alemany defineix nihilisme com la situació on “no és que tot sigui res, sinó que tot és anihhilable”, donant a entendre que la condició de possibilitat de la confrontació atòmica no és altra que la destrucció definitiva del món de vida humà.

No obstant, el terme “col·lapse” és un concepte mediambiental, per tant, forma part de la biologia i l’ecologia. Un ecosistema col·lapsa quan es trenca de manera irreversible l’equilibri existent fins aquell moment entre les diverses formes de vida que el composaven. Aquest fet pot comportar l’extinció massiva d’espècies de l’ecosistema. Però d’això no se’n deriva, necessàriament, l’extinció de tota forma de vida. De fet, el nostre planeta ja ha sofert, anteriorment, altres episodis d’extinció massiva d’espècies. I la vida -i l’evolució- ha seguit generant nous equilibris que han desembocat en nous ecosistemes, per més que l’amenaça que l’activitat humana comporta per a aquesta dinàmica natural, en els darrers dos segles, ens condueix a un escenari no viscut mai abans amb catastròfiques conseqüències, com les de la pròpia extinció de la nostra espècie.

Ara bé, en el discurs que popularitza Carbonell el col·lapse no seria només natural , sinó sobretot humà. El que col·lapsarien són les formes socials i culturals amb les que hem viscut fins avui els éssers humans. I aquí és on el concepte “col·lapse” trontolla. Cal dir, en aquest sentit, que les civilitzacions i cultures no col·lapsen. En tot cas, entren en decadència i declivi. La civilització romana, malgrat la seva decadència i desaparició, segueix tenint una influència decisiva en aspectes com el dret, la llengua o les divisions administratives en la societat actual. No ha “col·lapsat” mai del tot, perquè perviu en formes culturals i estructures socials i ideològiques encara prou vives al nostre entorn humà. ¿Què hi ha, llavors, darrera de tota aquesta apologia del col·lapse que converteix Carbonell i altres predicadors en profetes de l’avenir? Ni més ni menys que un posicionament ideològic que busca fer fortuna en mig del desconcert i la por que s’albira rere les crisis econòmiques, energètiques, ambientals i socials que estem patint des d’inicis del present segle. Els principis doctrinals d’aquest posicionament es poden resumir en la substitució de la globalització per la planetització, és a dir, transformar el pensament únic i uniformador en el pensament divers i polimòrfic; la desaparició del capitalisme que donaria peu a la culminació del procés d’humanització, consistent en que el propi ésser humà sigui qui controli la seva evolució; i la desaparició dels líders i de la política, els grans mals que ens han conduït fins on som ara, per promoure estructures jeràrquiques de control social i econòmic que afavoreixen les classes benestants extractives. En el seu lloc, proposa un model d’activisme social participatiu amb lideratges compartits per persones responsables en la visió, la direcció i la coordinació de la societat. La major participació d’individus en la presa de decisions augmentaria el nombre d’interaccions i la racionalització, fet cabdal per culminar el procés d’humanització que ens dugui a una evolució responsable i un progrés conscient[3].

La política tradicional és el motor que ens impel·leix al col·lapse, en la versió nihilista-mil·lenarista de Carbonell, i la seva substitució per una sociabilitat responsable, la solució que permetria la humanitat refer-se en el futur post-col·lapse. Prenent com a referència la distinció de Max Weber entre l’activitat política i l’activitat científica[4], entenent la primera com l’activitat que implica acció i la segona com la que comporta estudi, la proposta d’en Carbonell és de caire manifestament polític, ja que la seva recepta conté accions concretes per transformar el model polític-social esgotat actual. Que aquestes accions siguin les més indicades, no està gens clar. Ens manca l’estudi que les pugui avalar amb criteris científics. Sense la sonoritat dels ecos nihilistes que conté el missatge, amb la identificació de la política com el gran causant dels mals actuals, i des de la modèstia de l’estudi, abans que amb l’acció impetuosa, cal potenciar estratègies de reforma social que, sense trencar amb els models que han fet possible avenços i progressos socials -la democràcia participativa, els sistemes jurídics de caire racional, els ideals morals de justícia...-, permetin la seva reforma: cal repensar les institucions de govern estatals i locals que semblen obsoletes i segueixen patrons d’actuació contraris als que aconsellen les autoritats científiques i els informes d’entitats independents del poder polític i econòmic. Refer la connexió entre informació i coneixement veraç i acció política és la única solució realista davant les incerteses del present. Abandonar-nos a aventurers nihilistes de l’acció voluntarista comporta saltar-se el natural principi de precaució que hauríem de preservar per no posar en major risc allò que ja es troba prou amenaçat. Al capdavall, les fortes conviccions messiàniques, en un context de desesperació i crisi permanent, sempre han abocat les comunitats humanes a l’obscurantisme ignorant -Edat Mitjana- i al fanatisme entusiasta -totalitarismes. Anem amb compte, doncs, amb les propostes de resolució futures per als problemes actuals no sigui cas que acabem convertint en realitat alguna pertorbadora distòpia.



[1] El futur de la humanitat, Ara libres, 2022.

[2] Der Mann auf der Brücke. Tagebuchaus Hiroshima und Nagasaki (1958), Traducció catalana de Joan Ferrarons, Club editor, Barcelona, 2023.

[4] Max Weber, El político y el científico, Alianza Editorial, Madrid, 2001, pàg. 10.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...