dimecres, 14 de juny del 2023

La mort d'Il Cavaliere

 


La pertinent reflexió de l'amic Jordi Ramírez, arran la recent mort d’Il Cavaliere -com li agradava que l’anomenessin-, em porta a la memòria el judici que Norberto Bobbio feia, en la seva Autobiografia[1] del magnat visionari que va entendre la política com el dispositiu -en termes de Foucault- adient per salvaguardar i ampliar el seu imperi econòmic. Bobbio li va dedicar 3 articles al diari La Stampa el 1994, poc després de la primera victòria electoral de l’empresari al capdavant de Forza Italia, el partit polític creat ad hoc per a assolir el seu objectiu d’arribar a ser Primer Ministre italià. En cada un d’aquests articles Bobbio li retreu a Berlusconi els tres aspectes que fan de la particular visió que té el magnat de la democràcia i la política una seriosa amenaça per a la societat italiana. El primer retret, té com a fons la concepció de la democràcia i el liberalisme:

“Con Silvio Berlusconi, a quien nunca conocí personalmente, las relaciones nunca han sido tranquilas. Las razones de disenso han sido muchas, condensadas en particular en tres artículos en La Stampa en 1994. Ante todo, partiendo de la definición de Michael Walzer del liberalismo como “arte de la separación -separación del poder político del poder económico, del poder político y económico del poder religioso y de éste del cultural-, he constatado que nunca había habido en los países democráticos una tendencia a la unificación de un gran poder económico y de un poder cultural igualmente grande , a través del poderosísimo instrumento de la televisión, con el poder político, como la que se estaba desarrollando ante nuetros ojos a través de la “bajada a la palestra” de Berlusconi, convertido en unos cuantos meses de campaña electoral en presidente del Consejo de un gobierno que pretendía, sin embargo, representar la quintaesencia del Estado liberal”[2].

En nom del liberalisme polític, Berlusconi unificà allò que aquest corrent vol separar, per evitar la concentració abusiva de poder, el poder polític, el poder econòmic i el poder cultural -del poder religiós no cal parlar, tot i que Berlusconi també l’unificaria als anteriors amb la passió pel futbol i la identificació amb els colors nacionals del seu partit-, valent-se dels mitjans que millor coneix i domina, la Televisió i la publicitat. Com explicava l'amic Robert Veciana, en el seu recent post L’esquerra Posh i els resultats electorals, tot citant el que en Ferran Saez advertia ja fa gairebé 25 anys, respecte a la concepció de Bobbio sobre la democràcia, el delicat equilibri del sistema democràtic descansa, per l’acadèmic italià en 4 punts, que cal saber separar i conjuntar per evitar derives populistes -protagonitzades per la dreta- o essencialistes -protagonitzades per l’esquerra caviar-: “a) sufragi universal i igualitari; b) drets civils que garanteixin la lliure expressió i la lliure associació dels grups que conformen la societat civil; c) paper inqüestionable de la majoria en la presa de decisions polítiques; d) la protecció de les minories contra tot abús de la majoria”. Es prou evident que, en la fórmula berlusconiana de la unificació de poders polític, econòmic i cultural, el respecte d’aquests 4 punts no només no porta a les paradoxes o tensions necessàries que caracteritzarien la democràcia, segons Bobbio, sinó que directament comporta la supressió d’algun d’aquests punts.

La segona discrepància apunta directament a un d’aquests punts que, per al filòsof polític, és fonamental en democràcia: “En segundo lugar, llamé la atención sobre el nexo indiscutible entre régimen democrático y Estado de derecho, nexo que el presidente del Consejo [Berlusconi] no parecía tenir en cuenta, sosteniendo que “la mayoría debe quedarse con todo”. Recordando el viejo tema liberal de la “tirania de las mayorías” explicaba que el Estado democrático sólo es la mejor o la menos mala de las formas de gobierno si su acción se despliega dentro de la estructura del Estado de derecho, entendido como gobierno de las leyes contrapuesto al gobierno de los Hombres (también la mayoría se compone de hombres)[3].”

El paper de les majories, en democràcia, ha d’estar arbitrat per la llei. Només així es fa possible la convivència legítima dels punts c) i d) de l’esmentat programa democràtic, sense caure en permanents contradiccions. Aquest escrupolós respecte pel dret no entrava en els plans de la concepció del poder de Berlusconi. En la seva megalòmana concepció de la llibertat emprenedora, la voluntat de la majoria no pot estar sotmesa per la regulació coercitiva de les lleis. Relacionat amb el nul interès del magnat pels principis constitucionals i les regulacions estatutàries, que formen la base de l’Estat de dret, s’esdevé la tercera polèmica que enfrontà a Bobbio amb Berlusconi:

“El choque más grave se produjo sobre la cuestión del partido. Si el movimiento guiado por Berlusconi no es un partido -preguntaba en un articulo titulado “El partido fantasma”(3 de julio)- ¿se puede saber qué es? Decía: ya es difícil saber qué es un partido. Mucho más difícil, por no decir imposible, saber qué es un no-partido. Esta vez me contesto él mismo con un articulo en La Stampa, “Qué es Fuerza Italia” (5 de julio de 1994), al cual respondí con “El derecho de hacer preguntas” (9 de julio).

Me había preguntado si existían los estatutos del movimiento o del partido. Debo a un periodista de L’Europeo el descubrimiento de que estatutos había, aunque preparados tres meses después de la victoria electoral y con una circulación casi clandestina”[4].

Que “Forza Italia” era un artefacte fet a imatge i semblança del seu líder per accedir al poder polític, construït més amb la lògica d’una empresa que no pas amb la d’un programa ideològic, polític i social, ho constatem fàcilment amb la curta durada de la seva existència (1994-2008), i la refundació en una nova força liderada, un cop més, per Berlusconi: “Il Popolo della Libertà”. No és la llibertat de fundar un partit el que posa en qüestió Bobbio, sinó l’estricte compliment de les regles del joc democràtic, que és el que diferencia un Estat de dret d’una república bananera o d’un circ mediàtic. Allò que s’amaga darrere aquest menyspreu per les lleis és l’ambició de convertir la política en un instrument al servei de l’interès del personatge, en comptes de ser el mecanisme que regula l’interès públic de tota una comunitat. És prou coneguda la carrera política posterior de Berlusconi, com per adonar-se’n que els retrets de Bobbio tenien el significat de ser una seria advertència sobre el perill que corren les nostres democràcies. Malauradament, no són aquestes advertències les que, en la mort del personatge, escoltem a través dels mitjans i xarxes socials, sinó un asèptic recordatori de la influència política i la personalitat social del finat, al que inclús se li està fent, avui mateix, a Milà, un funeral d’Estat. Amb l’oblit dels advertiments de Bobbio assistim, en aquest mateix funeral, a l’enterrament simbòlic de la democràcia.



[1] Norberto Bobbio Autobiografia, Laterza & Figli Spa, Roma-Bari, 1997. Hi ha traducción castellana, Autobiografía, Grupo Santillana de Ediciones, Taurus, Madrid, 1998.

[2] Pàg. 235 de l’edició en castellà citada.

[3] Pàg. 235-236 de l’edició en castellà citada.

[4] Pàg. 236 de l’edició en castellà citada.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...