Una de les tendències més exasperants que hom observa, i
pateix, en la política actual de les esquerres estupendes és la tendència
omnímode a fer servir el moralisme alliçonador adreçat a l’individu particular,
quan es tracta de valorar accions que impliquen drets i llibertats, i obviar
els principis ètics, quan el judici afecta l’actuació de les grans
corporacions, empreses i multinacionals. Aquesta hipocresia és fàcilment
apreciable en el cas del canvi climàtic, on es tendeix a emfatitzar la
correcció de la conducta individual en el compliment de recomanacions d’estils
de vida sostenibles, amb la pràctica coneguda de les tres erres, reduir,
reutilitzar i reciclar, que acaba convertida en màxima moral d’actuació
personal. La tendència subsegüent d’aquest moralisme, com en el cas de tota
normativa elevada a principi doctrinari, és la persecució i anatemització de
l’incomplidor, amb un major o menor grau de condemna inquisitorial, en funció
del nivell de radicalització de l’acusador.
El contrast d’aquesta pressió que suporta l’agent moral
particular, en comparació amb la laxitud amb la qual els mateixos inquisidors
oficials del progressisme es miren les decisions empresarials de corporacions
energètiques, com les grans petrolieres, resulta ja no sorprenent, sinó, fent
servir categories morals d’ordre similar a les dels defensors de la correcció
política dominant, indecent. Un exemple el tenim en l’incompliment del
compromís de reducció progressiva de producció de gas i petroli de les grans
petrolieres, com BP o ExxonMobil, per ajustar-se a l’agenda 2030 que preveu
haver minvat, a Europa, fins a un 55% les seves emissions contaminants, raó per
la qual les esmentades companyies acceptaven reduir fins un 40%, en alguns
casos, per aquesta data, l’extracció de combustibles fòssils. Aquest compromís
ha saltat pels aires en el moment en què els mercats financers han penalitzat
les companyies energètiques més implicades amb la descarbonització, mentre que
aquelles altres que no només no han reduït extraccions, sinó que les han
augmentat en els últims anys, han obtingut un alça dels seus valors borsaris.
No hi veiem pas als líders progressistes alçar la veu contra aquesta dinàmica,
tan pròpia dels mercats capitalistes, el principi fonamental dels quals és
maximitzar els beneficis dels inversors, ni promoure altres mesures
reparadores, més enllà de regular els preus energètics i imposar taxes als
“beneficis caiguts del cel” que aconsegueixen les energètiques.
Té sentit, llavors, aquest fariseisme acusatori envers
l’individu, a qui es carrega de responsabilitats morals, mentre se’n deslliura
de les mateixes a grans corporacions energètiques, contra les quals sí
que es podria argüir principis ètics universals, com la regla de prudència o el
principi de precaució? Aristotèlicament, la prudència és la virtut que permet
trobar el bé present en l’acció a escometre. De seguida ens adonem que la doble
moral que practica el progressisme, en cap cas mereix el qualificatiu de
prudent. És més, lluny de promoure el bon sentit i la moderació, provoca les
reaccions airades i reactives que acaben alimentant postures negacionistes del
canvi climàtic. El principi de precaució de Hans Jonas, que té un caire més
pragmàtic, des del punt de vista jurídic-polític, ens adverteix dels riscos que
comporta la petjada ecològica de la humanitat quan sobrepassa la capacitat de
càrrega del planeta[1],
comprometent la reproducció dels processos naturals i vitals. En aquests casos,
s’apel·la a la responsabilitat col·lectiva, i s’admeten mesures proporcionades
per evitar els danys susceptibles de produir-se. Cal dir que la seva aplicació
recau sobre les autoritats públiques i polítiques, raó per la qual el
progressisme militant hauria de fer-lo seu, en lloc d’obviar i ignorar la seva
existència.
Viure en la contradicció permanent, que acostuma a ser el
tret diferencial de l’esquerra, té conseqüències catastròfiques, com veiem en
la qüestió del canvi climàtic. Entre l’exigència moralista inquisitorial
adreçada al subjecte i la insubstancialitat ètica davant la insostenible
maximització de beneficis empresarials, l’esquerra perd el sentit de la
realitat, admetent les actituds pròpies, entre els seus militants, del que en
Ferran Sáez anomena sostenibilitat real i sostenibilitat cosmètica[2]. Això fa
possible que mentre alliçonem aquells que no redueixen prou el seu consum
d’envasos de plàstic, no tinguem cap problema en fer la compra on line a través
d’Amazon, amb entrega a domicili inclosa. Que una cosa és complir amb els
principis doctrinals de la nova religió ecològica i una altra ben diferent és
qüestionar-nos la teologia del consum digital capitalista de masses que han
sacralitzat les grans multinacionals. Això sí, sense deixar de ser mai
d’esquerres, que en les permanents contradiccions entre realitat i aparença
està l’autenticitat de la fe progressista. El problema és que, qui així pensa,
no s’adona que cada vegada menys gent pot viure confortablement compaginant
l’estricta praxi doctrinària del moralisme amb la indiferència davant
l’incompliment dels principis ètics de les grans empreses que exploten el
personal de manera immisericordi. Tanta contradicció acaba sent indigerible o,
millor dit, insostenible, i no només a nivell ecològic.
[1]
Veure Yves Charles Zarka, Refonder le cosmopolitisme, Presses
Universitaires de France, 2014. Hi ha traducció al català: Refundar el
cosmopolitisme, Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona,
2015, pàgs. 61-69.
[2]
Veure l’article Sacrificar un fill pel
planeta, https://www.ara.cat/opinio/humanisme-planetisme-ferran-saez-mateu_129_4625644.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada