A Heidegger se l’ha tingut per un pensador controvertit, un
veritable guru filosòfic en temps de foscors metafísiques, però també un
entabanador que amagava rere la cripticitat del seu llenguatge posicionaments
ideològics propers al nazisme. Allò que resulta innegable és la influència que
va exercir en el pensament del seu segle, sent una figura paradigmàtica del
mateix, tant excessiu i radical com ho fou aquest. Cap a finals de la dècada dels
anys vuitanta i principis dels noranta, quan servidor estudiava la carrera a la
Universitat de Barcelona, era el pensador més reputat i tota exegesi històrica
es filtrava sota el seu aparell analític. Tot allò no va ser més que un miratge
de la fascinació que el personatge va ser capaç de provocar, però que va acabar
remetent sota els mateixos interrogants cap a on ens condueix la seva obra, a
la recerca de l’ésser primigeni, però del qual únicament constatà la seva
condició existencial.
En relació a la seva aparent caiguda en desgràcia actual, em
permeto constatar dos fets que podrien ser explicatius de les febleses i
penúries presents del filòsof que va arribar a erigir-se com el mestre de tot
un segle. En primer lloc, que defineixi l’ésser objecte de la seva investigació
com a un ésser marcat per la seva finitud existencial, un ésser per a la mort.
En segon lloc, que no hi hagi cap desenvolupament d’un pensament polític en tot
el seu extens trajecte filosòfic. Hom podria pensar, en referència a aquesta
darrera qüestió, que malgrat no va teoritzar sobre política, sí que la va
exercir, especialment en els anys 30 del segle passat, afiliant-se al partit
nazi i convertint-se, sota el mandat d’aquest partit, en rector de la
Universitat de Friburg. Malgrat el seu matiner desencantament, mai va
posicionar-se de forma crítica contra els crims del nazisme, raó per la qual
podem pensar el seu silenci polític com la conseqüència d'entendre la política
com a forma negativa més que com a positiva. La política es fa, no se’n parla.
El polític fa ús de les eines que li atorga el poder com el pagès en fa de les
seves eines per treballar la terra. De la mateixa forma que a aquest darrer no
li preocupa pas teoritzar sobre la seva pràctica, el polític ha de centrar-se
en els afers que caracteritzen la seva gestió. Focalitzar la mirada en l’ens,
l’eina o l’útil, tal i com fa l’artista, i hauria de fer el filòsof, permet
desocultar l’ésser, treure a la llum la veritat de la tasca del pagès o del
polític. Però el desocultament de l’ésser polític només ens condueix al
desengany, tal i com la seva pròpia experiència amb el nazisme li demostra.
De fet, tota forma política, més enllà de la polis
presocràtica, entesa com l’espai on els homes i els déus es relacionen entre
sí, i on els primers reconeixen la seva finitud -primera i radical veritat de
l’ésser- davant la immortalitat dels segons, genera desengany perquè oculta
l’ésser tràgic de l’home, el reconeixement de la seva pròpia mortalitat, que es
fa plenament palesa en les figures heroiques d’Antígona, Edip o Heràclit amb
els seus desafiaments a l’ordre quotidià que possibiliten el desvetllament de
l’ésser. L’idealisme de Plató o la ciència d’Aristòtil condueixen a
l’ocultament definitiu de l’ésser, convertit en una forma immutable que
contrasta amb la facticitat del món sensible. Des d’aquesta perspectiva, la
política seria una víctima més de la metafísica occidental que, amb el seu
esforç d’ocultació i oblit de l’ésser hauria propiciat el nihilisme del món de
la tècnica i els sabers que Heidegger denuncia i pretén desarticular.
Ara bé, una altra interpretació possible d’aquest oblit de
l’ésser polític -volgut o inconscient- que Heidegger protagonitza, i que també
encaixaria amb la primera constatació esmentada, la finitud que resulta de la
seva anàlisi existencial de l’ésser, consistiria en sospitar que Heidegger, com
Carl Schmitt, pensa la política en termes de preservació de l’Estat, no en
termes de recerca del Bé comú o del bé compartit per una comunitat d’éssers
humans. No són les lleis, pensades per a regular aquesta convivència
igualitària i justa, allò que desvetlla l’ésser polític, sinó la permanència de
la Nació, en aquest cas Alemanya, que l’Estat, com a ens eficaç o eina útil,
permet preservar, malgrat les desfetes bèl·liques, culturals o econòmiques que
es van succeint amb el pas del temps. La política, com a utensili, adquireix
sentit en el seu ús, però el seu ésser propi consisteix a passar desapercebuda,
a donar lloc a l'activitat que fa possible. Aquesta activitat no origina cap
veritat, raó per la qual es converteix en una tècnica d’ocultament de la
mateixa. Recordem que la única veritat rau en la condició finita de l’existent.
Però aquesta condició, què és el seu destí, la porta a terme en la història,
entesa com la seqüència de les diferents respostes que oculten la pregunta per
l’ésser. L’acceptació d’aquest destí particular, emmarcat en el destí superior
del seu poble o de la seva generació, seria el desvetllament final de l’ésser
cercat.
Podem, per concloure, advertir que, més enllà de les
ambigüitats que ambdues possibilitats obren, cadascuna d’elles podria ser
adoptada per perspectives ideològiques contràries i enfrontades en el panorama
polític actual. Així, el trencament dels esquemes ordinaris i quotidians que
Heidegger enalteix en l’experiència política presocràtica seria del gust
progressista, mentre que la reïficació determinista de l’ésser en el destí del
seu propi poble encaixaria en els discursos més tradicionalistes de
l’ultradreta actual. A què podem atribuir, llavors, la indiferència que
suscita, entre nosaltres, el seu pensament avui? Més que per la ignorància
tendeixo a pensar que és conseqüència de la identificació del filòsof de
Messkirch amb el nihilisme contemporani -amb la consegüent degradació o
salvació que aquest comporta- i amb la radical aposta per l’alliberament de
l’existència de l’home de la vida inautèntica del nostre món tecnificat i
domesticat per l’hedonisme, que totes les opcions polítiques malden per
preservar. En aquest sentit, sospito que Heidegger no subscriuria l’afirmació
de Groucho Marx que diu, en relació a la política, que és “l’art de buscar
problemes, trobar-los, fer un diagnòstic fals i aplicar després els remeis
equivocats”. El que sí crec és que aquesta definició s’escau a la perfecció per
descriure el panorama polític del nostre país, així com el futur pròxim que
se’ns presenta, després de les eleccions de diumenge passat. Retornant a
Heidegger, i a la qüestió “per què existeix l’ésser i no el no-res”, davant la
nostra experiència política viscuda els darrers temps, la plausibilitat del
no-res s’imposa per golejada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada