Assistim, el divendres, la meva dona i un servidor, al
primer concert del Festival de Jordi Savall d’aquest estiu, a l’església de
Sant Francesc de Montblanc, on el mateix mestre acompanyat de Hakan Güngör i
Dimitri Psonis, membres tots del conjunt Hespèrion XXI, ens proposa un
sorprenent viatge per la història de la música d’arrel popular, interpretada
amb instruments antics, d’origen persa, com ara el rebab, un instrument de
corda que precedeix la viola de gamba, el qanun, una mena de xilòfon que
anticipa el clavecí, o l’oud, que evolucionarà vers el llaüt europeu. El
concert, sota la denominació de Diàlegs de la memòria i l’esperit,
pretén evidenciar i mostrar al públic l’arrel comuna que tenen entre sí les
músiques tradicionals cristianes, jueves i musulmanes que, des de l’Edat
Mitjana, han convergit en la nostra regió mediterrània, influenciant-se i
enriquint-se, bastint una mena de continuïtat sonora que contrasta amb les
diferències polítiques i religioses que enfrontaren, i encara enfronten les
tres tradicions.
Instruments orientals per tocar músiques medievals germanes,
d’origen divers però inesperadament proper, sota el comú denominador de l’arrel
melòdica popular, malgrat acabin formant part de cançoners i col·leccions, com
ara les cantigues d’Alfons X o Le Manuscrit du Roy. La música com la veu
del cor que lliga el comú esperit humà que compartim totes les tradicions
culturals que hem fet de la Mediterrània la nostra llar. Amb aquest diàleg
intercultural, el mestre Savall persegueix transcendir, elevant a l’absurd
disputes, conflictes i guerres, per fer aflorar l’arrel comuna d’una humanitat
que comparteix la necessitat de manifestar i comunicar les mateixes temences i
alegries, anhels i incerteses. I aconsegueix, amb el mestratge dels seus
acompanyants, harmonitzar sons i estils fins que semblin l’expressió d’una
única veu, la d’una comunitat diversa però semblant. Aquesta comunió artística,
però tal vegada també litúrgica, que arribà al seu súmmum en la tercera part
del concert, on els tres músics van fluir amb una complicitat tècnica però
sobretot espiritual, creant un ambient extàtic que electritzà al públic, tot i
la sensació xafogosa i carregada que es respirava a l’escena després d’hora i
mitja de concert, que a estones va ser també lliçó musicològica, conduïda pel
mestre Savall, per orientar el profà en el camí iniciàtic, fet a base
d’interpretacions i improvisacions, amb instruments dels quals no tenim
indicacions fiables de com han de ser tocats, té la seva baula feble en la
justificació filosòfica inicial, en forma d’homilia laica que perseguia
estendre i justificar l’harmonització artística i musical posterior, sota el
discurs d’una democràcia redemptora, en el marc d’una Europa integradora, avui
amenaçada per l’extremisme ideològic populista.
La màgia posterior, arrelada en el somni artístic, s’esvaeix
davant la realitat d’una Europa tancada i entotsolada en sí mateixa, que es
gira d’esquenes davant del patiment dels refugiats que provenen de les mateixes
regions que han donat lloc a instruments i melodies que protagonitzen el
concert, una Europa que ha deïficat la democràcia, pensada com a eina
protectora d’interessos econòmics i privilegis de classe, més que com a
expressió d’un ideal polític integrador i emancipador, sobretot del jovent, el
gran absent de la nostra comunió litúrgico-musical nocturna. D’igual forma que
les misses llatines, que foren, en el passat, grans espectacles escènics que
emulaven teatralitzacions superiors, tràgico-musicals, a l’hora que
s’allunyaven de l’espiritualitat simple del sentir popular, correm el risc, amb
aquesta desconnexió entre pràctica i discurs, de convertir un sincer anhel
d’elevació i germanor en exercici d’esteticisme, quan el revestim conceptualment
de valors que no reconeixem com a prioritaris en la nostra experiència
política. Quan Plató confronta la poesia i la música amb la filosofia és prou
conscient que les formes d’expressió artística menen cap a un propedèutica útil per a la transmissió de la tradició, mentre que la filosofia
ens prepara per al coneixement de la veritat. És potser per aquesta raó que, en
perseguir la síntesi de tots tres sabers, música, litúrgia i filosofia, en una
sola representació, un acaba tenint la sensació d’excés impostat. En els
contextos de la nostra democràcia cultural, que en el camp estètic comporten la
revolta dels artistes contra els cànons, la possibilitat d’un únic discurs
artístic-polític no només resulta inapropiada, sinó que, a més, és inviable.
Mentre l’experiència d’allò sublim pot ser diversa i múltiple, la idea
ètico-política de la dignitat humana és unívoca i precisa, i en ella no hi cap
ni la nostra pseudo-democràcia, ni la nostra Europa cofoia. Quedem-nos, doncs,
amb el bell somni esteticista d’una nit d’estiu, quan la claror del dia
s’entesta en mostrar-nos, obscenament, la lletjor de la hipocresia, la
diferència i la incultura, els vicis amb els que persistim en l’oblit de la
memòria.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada