divendres, 11 d’agost del 2023

Refundar el cosmopolitisme

 


Amb aquest petit assaig[1], Zarka persegueix la refundació del concepte de “cosmopolitisme”, cercant, d’aquesta manera, un fonament sobre el qual edificar una responsabilitat moral, jurídica, universal i racional. El significat del cosmopolitisme, tot i ser una idea originàriament estoica, implicava, només, la responsabilitat de l’home envers tots els posseïdors de “logos”, és a dir, els homes i els déus, mentre que Zarka estén la responsabilitat envers tots els vivents del món. Comporta, doncs, aquesta revisió, la reinserció de l’home en la natura.

Per dur a terme la seva fonamentació, Zarka parteix de la deducció de la idea cosmopolita. Afirma que, del fet de ser humà, se’n deriva la idea del cosmopolitisme. De per sí, el concepte d’humanitat conté la condició que tot ésser humà és igual a tot altre. La humanitat és un gènere que no conté una diferència específica, sinó que és immediatament singular. Cada ésser que conté la forma humana és diferent (codi genètic, intel·lecte i experiència pròpies). La identitat singular comporta la diversitat de forma immediata. Ara bé, el correlat de l’home és la Terra, allò que tots compartim, allò que permet i sostenta la nostra diversitat. Estem, doncs, en una doble relació, la del nostre cos amb la Terra-sòl, que fa possible l’experiència, i la del ser portadors en nosaltres mateixos de tota la història de la vida, a partir de la qual la temporalitat es projecta. La responsabilitat cosmopolita per la humanitat inclou la responsabilitat per tot l’horitzó de l’existència humana. Això ens obliga a repensar la relació pre-originària amb la Terra, no a partir de l’arrelament al lloc, a la contrada, sinó sobre la inapropiabilitat de la Terra. No obstant, la Terra no és únicament la nostra llar. També ho és la de tota forma animal vivent. Hi ha, doncs, una responsabilitat humana immediata sobre ella, i aquesta responsabilitat no és només egològica, sino també material i natural. Tota responsabilitat suposa l’alteritat. Però la Terra no és l’altre de l’home, sinó el fonament de la seva singularitat. Això comporta un conjunt d’obligacions i drets. Aquests deures i drets són la dimensió propiament universal de l’existència humana i poden ser legítimament anomenats naturals, ja que no són conseqüència de la legislació positiva d’un estat, sinó a la inversa. Si això és així, l’home té, llavors, responsabilitat sobre tota la comunitat de vivents.

Avui, però, hem passat de la idea d’una “ciutat còsmica” dels estoics, governada per la raó, a la idea d’un principi regulatiu de la raó política. La ciutat comuna no existeix, i la Terra s’ha convertit en l’objecte d’apropiació i depredació per part dels homes. Per arribar al fonament desitjat, no ens val només amb allò polític, sinó que requerim un principi regulador pràctic d’allò polític, és a dir, que resulti meta-polític. Zarka creu que el cosmopolitisme pot fer aquesta funció. El pensament cosmopolita valora la relació amb la natura i el món vivent com la condició necessària per a una justícia universal, abans que no pas la relació del subjecte amb el poble o l’Estat. Això es tradueix en el dret de la resistència dels pobles contra l’opressió i el dret a viure dignament dels fruits de la Terra. Són drets primaris que no requereixen de l’existència d’un Estat per a ser exercits. Que el cosmopolitisme és anterior a allò polític ho sabem pel fet que la seva aplicació no depèn de l’existència de les fronteres, mentre que allò polític neix amb l’establiment de les fronteres. En la mesura en què és primer o anterior, cal que hi hagi subordinació d’allò polític a allò cosmopolític. És des del cosmopolitisme, llavors, que esdevé possible jutjar, criticar, resistir o intervenir contra un poder polític, inclòs el democràtic, que malmet la seva responsabilitat envers el món vivent.

Cap a on Zarka pretén anar és vers un humanisme de caire cosmopolita. El principi cosmopolita té, en aquest sentit, dos dimensions, la inapropiabilitat de la Terra i la responsabilitat per la humanitat i el conjunt del món vivent. A partir d’aquest principi, cal deduir els drets de l’home, redefinint-los, més enllà de l’humà, amb el món vivent sencer. Cal, en aquest sentit, distingir drets que poden rebre sentit cosmopolita dels que no (com el dret a la propietat). Cal, d’altra banda, derivar a posteriori principis que son susceptibles de ser pensats com a respostes als conceptes d’inapropiabilitat de la Terra i de responsabilitat per la humanitat com, per exemple, el principi de precaució. Per últim, cal veure com tot això afecta a l’estatut mateix de l’humà, a fi d’instaurar un humanisme cosmopolita. En aquest sentit, la noció d’humanisme, tradicionalment emprada per a caracteritzar la dignitat de l’home, en oposició al món vivent i a l’animal, situa a l’home en oposició a l’inhumà (bàrbar) i a l’anhumà (l’animal). Aquesta noció d’humanisme ha estat deconstruida per la filosofia del segle XX, així com també els privilegis que l’home s'atribuïa a partir d’ella. Per aquesta raó, el posthumanisme heideggerià ha consistit en el qüestionament del posicionament metafísic de l’home i l’ecologisme ha afegit el canvi de perspectiva com a ésser biològic. La mort de l’home de Nietzsche té continuïtat amb la doctrina ecologista: cal destruir l’home per salvar el planeta? L’humanisme cosmopolita que Zarka assaja contraposa a aquesta deriva nihilista la qüestió: qui es preocupa per la Terra? Té sentit voler destruir l’únic ésser que la pot pensar?

Estem, doncs, davant un interessant intent de superar els límits del postmodernisme, deixant enrere les fórmules comunitaristes, utilitaristes i antimetafísiques que han copat el pensament polític contemporani, després del fracàs de la Il·lustració i de les respostes polítiques a les que aquest donà peu, per respondre afirmativament a la pregunta de si som capaços de generar valors que tinguin validesa universal. Resseguint el text de Zarka entenem que la qüestió a aclarir segueix sent la dels fonaments, que la política ha de sustentar-se sobre un principi de responsabilitat comú, i que aquest ha de partir de la condició racional i conscient de l’ésser humà, l’únic ésser viu capaç de pensar-se a sí mateix i als altres. Aquesta diferenciació, més que conferir-li drets -que també, com el dret de resistència-, li genera obligacions superiors. Lluny d’entendre aquestes obligacions com a càrregues, cal interpretar-les com l’únic camí viable per restituir la humanitat en la seva condició de vivent ètic i polític, és a dir, com ésser autènticament humà arrelat a la Terra i lligat a tota forma de vida existent. Un retorn al concepte de physis des del deure kantià, com a programa racional i humanista que corregeixi els excessos del liberalisme i els errors de la Il·lustració.


[1] Yves Charles Zarka, Refonder le cosmopolitisme, PUF, col. «Intervention philosophique», 2014. Hi ha traducció al català de Josep Montserrat i Leire Sales a Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona, 2015.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...