dissabte, 8 de juliol del 2023

La fundación

 


Seguint amb el fil iniciat en l’anterior post[1], passo a ressenyar l’obra teatral d’Antonio Buero Vallejo La fundación[2], estrenada el 1974, un text de clares ressonàncies platòniques, qualificada com una faula -pel mateix autor- política que retrata l'Estat policial franquista al seu agonitzant final, incapaç d'exercir la fèrria censura que hagués fet impossible la seva estrena en anys precedents, un exercici progressiu de desocultació de la neurosi col·lectiva que pateix tota societat fundada sobre l'opressió i la violència, una al·legoria futurista de l'exercici policial del control mental que Orwell ja va predir amb 1984. A més de tot això, és un poderós exercici creatiu, capaç de mantenir la tensió dramàtica, més enllà de la força expressiva que conté el text, amb una posada en escena on llums, ombres, fons, objectes i música acompanyen l'espectador en el progressiu desvetllament de la crua realitat en què ens debatem, personatges i públic, especialment en el moment de la seva estrena, però també avui mitjançant la voluntària oclusió mental a què ens hem prestat, i l'abandó individual i col·lectiu als mons virtuals del metavers.

L'obra presenta, com en el mite de la caverna platònic, uns presoners que, malgrat els murs i les reixes que els empresonen, creuen estar vivint en una institució modèlica, dedicada a la investigació i al progrés, una comunitat ideal on, malgrat les normes i els estrictes horaris, els seus integrants treballen en pro d'avenços tècnics i millores socials, desenvolupant múltiples camps d'activitat creativa i productiva, des de l'especificitat professional de cada membre integrant de la comunitat, afavorits per unes autoritats comprensives i respectuoses. Almenys aquesta és la visió que l'espectador tindrà, inicialment, a través de la mirada del protagonista, el Tomás, que percep l'escena i el seu entorn -així com la resta de personatges-, com un espai acollidor i agradable, una pulcra residència on descansar després de les activitats laborals diàries. Més tota aquesta recreació, de la qual el públic participa, és una ficció, existent tan sols a la ment de l'incaut presoner que, en un exercici de supervivència, ha sublimat mentalment tota la sordidesa i brutalitat que l'envolta per protegir-se de la veritat lletja i desoladora en què subsisteix. Seran els altres presoners, amb els quals comparteix la cel·la, que ell percep com una espai acollidor, els que l'arrossegaran a poc a poc, per l'escarpada profunditat de la cova platònica fins a mostrar-li no la bellesa, la bondat i la justícia del món ideal, sinó la foscor, lletjor i arbitrarietat del món carcerari en què habita. Aquest desvetllament també ho experimenta l'espectador que es veu acompanyat pel canvi progressiu de l'escenari i l'ambientació des de la pulcritud i l'ordre inicial cap a un espai fred, buit i sinistre que remarca la solitud i la desesperança dels captius. La recreació a la inversa del mite platònic, amb descens, en aquest cas, des de la llum i la claredat fictícia cap a la foscor i opressió veritable del protagonista, està afavorida per l’Asel, que en la confusa ment del Tomás és percebut com el metge del grup i, com a tal, exercirà, vetllant més per les ànimes dels companys que per la salut física d'aquests, exposada a tot tipus de privacions. Com en el mite platònic, el filòsof o metge de l'ànima, que intenta revelar la veritat a la resta dels presoners, acabarà lliurant la seva vida per procurar-los la fugida de la caverna-presó, una vegada que la crua veritat revelada ha desemmascarat tota la operació de sinistre ocultament de la realitat en què viuen.

El simbolisme de la trama, fàcilment reconeixible, apunta més enllà del que ens mostra el joc escènic entre llums i ombres. La fundació, el nom de la institució en què il·lusòriament creuen viure els presos en les seves distorsionades ments ofuscades i/o manipulades per poder suportar tota la violència patida, també refereix, en el seu significat, a l'origen, a l'acte d'instituir o començar , en el cas del drama polític que Buero construeix, de la societat espanyola. No en va estem el 1974, l'any en què el règim policial del dictador fa temps que s'esquerda, amb el decaïment físic i mental del tirà, deixant a la vista de propis i estranys totes les misèries morals i les brutalitats assassines que s'ocultaven sota els oropels del “desarrollismo” i la prosperitat de les elits, amb què es maquillava, internament i externament, el sistema i els seus mecanismes de dominació. La possibilitat de fundar un nou règim de convivència, alliberat de la mentida, l'engany, la submissió i el control del franquisme, sobrevola l'escena a la segona part de la faula, malgrat l'ambigüitat del final que l'autor ens presenta, amb tots els dubtes i inseguretats que planteja. És aquesta possibilitat la que confereix esperança als presos i espectadors, i anima la revolta, el pla d'escapament i tota la violència que comporta la seva preservació. Buero, que després d'haver suportat gairebé quaranta anys de franquisme, no és un idealista, entén i ofereix al públic una reflexió descarnada sobre el paper de la violència originària en la fundació de tota societat humana. Per això, la ciutat ideal platònica només pot existir al món de les idees.

Al món real, el de l'Espanya de la pre-Transició, la possibilitat de la continuïtat de la violència estava tan viva, com l'opció de la continuïtat del règim que, convenientment maquillat, il·luminant encertadament alguns dels seus racons productius, i moblant amb lleis i institucions més modernes els caducs principis fonamentals del règim dictatorial, podia continuar subsistint, sobrevivint el fundador, i generant la mateixa neurosi col·lectiva que el lector-espectador té, en l'arrencada de l'obra teatral, quan contempla l'escena amb els ulls confosos del protagonista. I l'engany sobre la fundació de la nostra democràcia, adjectivada hiperbòlicament com a modèlica, ha persistit durant quaranta anys, malgrat que avui els escrostonats murs dels seus límits es mostrin ja sense simular oberts horitzons d'idíl·lics futurs. A l'esgotament d'aquesta neuro-democràcia d'aparador se li suma el cansament cultural, amb la seva absència de vigor i el seu vassallatge al poder, que incapaciten la creativitat visionària, aquella que, a la cruïlla d'una època, sí que va saber tenir Buero Vallejo, com la van tenir en altres temps, els metges de l'ànima col·lectiva que són tots els dramaturgs clàssics. La pitjor tragèdia, en qualsevol cas, no és reproduir els errors passats amb cada nova refundació, sinó ometre i oblidar totes les lliçons que, amb la seva dramatúrgia, ens van llegar. Perquè, amb això, no només estem condemnats a repetir aquests errors, sinó que, a més, els disfressem amb els lluentons i garlandes de la mentida i de l'engany, l'artifici que permet dissimular al poder la pobresa i vulgaritat de la caverna platònica on seguim empresonats.



[1] https://joannonell53.blogspot.com/2023/07/el-concierto-de-san-ovidio.html

 [2] Antonio Buero Vallejo, El concierto de San Ovidio/La fundación, Colección Austral nº 1569, Ed. Espasa Calpe, Madrid, 1974


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...