dijous, 6 de juliol del 2023

El concierto de San Ovidio

 


Buero Vallejo és un autor teatral de la postguerra civil apreciat però oblidat, fora dels àmbits acadèmics i escolars. No recordo cap iniciativa teatral que, els darrers anys, hagi plantejat representar alguna de les seves nombroses i destacades obres, a Barcelona. I no és a causa d'un ressentiment cap a la literatura i el teatre de parla castellana, com algun voldrà, interessadament, al rebuf de disputes polítiques i guerres culturals, esgrimir, ja que la programació d'obres clàssiques del segle d'or espanyol, com les de Lope de Vega, és regular i constant a la ciutat, a més de tenir una grata acollida de públic. D'altres seran les raons que justifiquin l'oblit d'un clàssic modern i d'un dels principals dramaturgs que ha donat la literatura espanyola del segle passat, a l'alçada, sens dubte, en la confecció de les tragèdies, de García Lorca. Sospito que l'oblit té a veure amb la tragèdia pròpia com a vehicle d'expressió d'un estat emocional col·lectiu, a més de com a artefacte ideològic de combat polític. Intento desenvolupar la tesi, alhora que ressenyo una de les seves obres que he llegit recentment.

Concretament, El concert de Sant Ovidi[1], estrenada el 1962, que situa l’escena al París prerevolucionari, i presenta un conjunt d'elements al·legòrics d'elevat voltatge ja en el seu temps, però perfectament rescatables als nostres dies. L'argument es redueix a l'intent d'explotació d'un conjunt de captaires cecs que, a l'empara de l'Hospici dels Quinze Vint, institució històrica de caritat francesa, regentada per l'Església, sobreviuen pidolant per la ciutat, tocant diversos instruments musicals i cantant. L'estupro el durà a terme un espavilat emprenedor local, el cavaller de Valindin, ben situat entre les elits aristocràtiques de la ciutat que, igualment, col·laboren en el suport de l'organització benèfica eclesiàstica, i consistirà en la conversió dels esmentats músics aficionats cecs en un espectacle còmic en el context de la Fira de Sant Ovidi, esdeveniment amb gran poder de reunió popular i escenari ideal per a la promoció de negocis i activitats de lleure i diversió. L'engany a què el taimat negociant sotmet els ingenus cecs, i amb què espera enriquir-se, és fer-los creure el caràcter seriós que té la representació en què participaran conformant l'orquestra musical, per a sorpresa del públic, que creu inútils i incapaços de tota empresa als disminuïts visuals. En realitat, no els ofereix una oportunitat d'autosuperació i aprenentatge que els redimeixi davant de la ciutadania, dignificant-los, sinó que els converteix en pallassos per al gaudi i sorna del populatxo, carnassa amb què acontentar, pel ridícul i la misèria transmesa, a les masses ignorants i embrutides, que tan sols reclamen un placebo amb què oblidar, per un instant, la seva pròpia neciesa.

El conflicte estarà servit quan, un dels invidents, David, amb veritable habilitat i vocació per a la música, s'adoni de les reals intencions del seu contractista, en comprendre que la precipitació i la vulgaritat dels assajos previs a l'espectacle no tenen cap altra intenció què la d'accentuar l'efecte còmic de la seva representació, que acabarà sent el reclam més gran de tota la fira. Sense avançar més elements de la trama, i anant a l'aparell simbòlic-al·legòric que envolta el drama, podem destacar especialment un entre els diversos elements que hi trobem, el conflicte entre art i espectacle, que és la font de l'engany. Mentre David i algun altre component del grup musical creuen que l'oportunitat que se'ls brinda, almenys inicialment, podria acostar-los a l'entorn creatiu de l'art, en què la seva acció quotidiana de tocar un instrument es transformés en una veritable aportació a la cultura, que els faci transcendir, la realitat serà que es veuen arrossegats a l'exhibició impúdica de les seves limitacions com a font de goig i distracció del personal, rebaixant la seva condició artística a l'auto denigració vergonyant, primer sense el seu explícit consentiment i després, quan la veritable naturalesa de l'espectacle quedi exposada sens dubte, malgrat la seva natural ceguesa, amb el seu propi assentiment, convençuts de la inutilitat de la seva existència, com no sigui la de representar, davant la resta de la humanitat, la inferioritat òntica del tarat o disminuït. Fins ben entrat el segle passat, el circ i les fires populars presentaven al públic respectable la diversitat “anormal” de la naturalesa humana, com un catàleg d’excrescències exposades a la curiositat, la sorpresa, la burla o l'estranyació de l'espectador, que es congraciava de la “normalitat” de la seva pròpia condició davant de la diversitat i inferioritat física presentada davant seu, convertint el contrast no només en espectacle, sinó també en font de conformitat amb altres diversitats, com les socials i econòmiques que l'oprimien i estigmatitzaven, de manera similar a la que pateixen, a l'obra, els invidents protagonistes.

És a aquesta operació de blanqueig de la desigualtat que l'obra de Buero Vallejo apunta quan es val de la deficiència física com a element escènic, més enllà del recurs simple que la nostra asèptica correcció política veuria en la dignificació de la ceguesa com a al·legat més gran de la peça teatral que ressenyem. No estem, doncs, davant d'un dramaturg simplement sensibilitzat amb el problema de l'exclusió del diferent o de les minories, sinó d'un veritable agitador polític que, valent-se de l'operació simbòlica teatral construeix un arquetip en què l'exclòs i el denigrad acaba sent el mateix espectador que, en identificar-se amb les víctimes, comprèn la seva condició d'explotada marioneta del poderós negociant que, amb les seves desigualtats naturalitzades, continua sotmetent-nos amb la nostra aquiescència conscient i entusiasta. A l'era de l'autoexplotació que el tecno capitalisme digital ens imposa, l'espectacle hem passat a ser nosaltres mateixos, venent intimitats, recreacions, imitacions i xafarderies, quan no falsedats, en què altres, tan o més desgraciats, es reflecteixin i distreguin , per així suportar millor el tedi de la monumental misèria moral en què hem convertit l'existència humana. El drama de Buero Vallejo continua sent tan actual com necessària la transformació per l'art que el cruel món social, escenificat per ell, reclama. Vet aquí una de les raons per les quals la seva representació està vetada per la indústria cultural del nostre present.



[1] Antonio Buero Vallejo, El concierto de San Ovidio/La fundación, Colección Austral nº 1569, Ed. Espasa Calpe, Madrid, 1974


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...