Pot una planta guanyar diners? El projecte Plantiverse[1] de l’arquitecta
xinesa innovadora i futurista Cecilia Tham, establerta a Barcelona des de ja fa
més de vint anys, té com a objectius no només això sinó empoderar les plantes
econòmicament per tal que participin en inversions ecologistes que preservin espais
naturals, en un poètic remei contra els perversos efectes de l’ambició depredadora
humana, per tal que sigui la pròpia natura qui es salvi a sí mateixa. El
projecte barreja tenologia blockchain, dades i la realitat virtual del metavers
i, més enllà de la sorprenent i trencadora idea de convertir les plantes en ens
jurídics amb responsabilitats fiscals i comptes bancaris, cosa que no dubto que
en el món de la realitat virtual sigui perfectament factible, supera
definitivament el tortuós debat del dualisme substancial. Efectivament, si una
planta que és un ésser viu mancat de consciència i pensament simbòlic pot,
ajudada per les ja esmentades tecnologies i dispositius d’intel·ligència
artificial que funcionen a partir de dades acumulades, prendre decisions
autònomes i interactuar amb éssers humans en mercats de valors, encara que siguin
desregulats, com en el cas de les criptomonedes, podem afirmar que el dualisme
ontològic ha estat plenament assolit, verbigràcia del materialisme postcapitalista
més mancat d’ànima que hagi existit mai. Les plantes han adquirit, involuntàriament,
es clar, la condició de partícips en una consciència superior que coneix les
lleis dels mercats i entén el comportament humà, sent capaç de predir-lo, i
calcular així la millor resposta per obtenir beneficis econòmics.
És obvi que, en aquest intercanvi mediat per la
Intel·ligència Artificial, qui diu plantes pot també dir ossets de peluix,
cotxes retro o novel·les de quiosc de la col·lecció de Marcial Lafuente Estefania.
Qualsevol ens definit com a mer “objecte” pot esdevenir subjecte econòmic seguint
l’exemple del Plantiverse. El projecte té els seus partidaris i fervents
seguidors -com ho demostra el fet que ja està guanyant diners- que imagino que
el justifiquen apel·lant a la dignificació dels objectes/plantes, tradicionalment
convertits en mercaderies per la seva condició de simples valors de canvi en l’activitat
productiva i comercial humana. Resulta, però, ja no curiós sinó inquietant que
la transformació que la tecnologia i l’univers digital promouen del nostre món
passi per l’antropomorfització dels éssers naturals o, inclús, de les coses materials,
almenys en allò referit al seu comportament moral. Dit d’una altra manera, si
allò que pressuposem que una planta voldria, en cas de poder actuar de manera
autònoma i esdevenir un ésser deslligat d’una part dels seus determinants
naturals, és comportar-se com un agent econòmic disposat a augmentar els seus
beneficis i la seva prosperitat material és que no hem entès encara el problema
que com a espècie tenim. L’afany competitiu que naturalment ens ha
caracteritzat, atorgant-nos avantatges adaptatius, no és l’únic mecanisme d’actuació
comunitari que es pot adoptar en societat. El darwinisme social només condueix a
la depredació de recursos i a l’exclusió dels més febles. Però sembla, en tot
cas, que és present en tots els algoritmes que condueixen les anàlisis
econòmiques fetes amb Intel·ligència Artificial per les grans multinacionals i
empreses financeres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada