Completo la
lectura estiuenca de les obres teatrals de Buero Vallejo amb El sueño de la
razón, estrenada al 1970, on el dramaturg descriu la relació entre el poder
i l’artista a través de la figura de Goya, retratat a la seva Quinta del Sordo,
on vivia ja retirat de la Cort, que no de la creació pictòrica, del restaurat
Ferran VII qui, restituït en el poder com a monarca absolut, inicià un període
de repressió contra els liberals i afrancesats, entre els quals es trobaven les
amistats del pintor aragonès. L’escena es situa al desembre de 1823, poc abans
de la marxa definitiva de l’artista a l’exili, a França on, finalment, morirà
al cap de pocs anys. L’obsessiva presència de les pintures negres, com a fons
escènic, amb les que Goya va cobrir les parets de la seva finca, serveix per
decorar l’espai mental del retratat, un artista en la fase de decadència
física, després d’haver superat una greu malaltia de la mà del seu metge
particular, el doctor Arrieta, i que viu aïllat en la seva sordesa,
acostant-se, per la soledat i la incomprensió dels seus propers, a la bogeria.
El període
creatiu més fosc de l’artista, que inspira l’obra, reflexa amb colpidora cruesa
els estralls de la lluita política entre tradició i modernitat, absolutisme i
liberalisme, Inquisició i Il·lustració. El ressò del passat que retrona també
en el present de la postguerra, des de la que escriu Buero Vallejo, i en
l’actualitat des d’on el llegim nosaltres. Una mateixa lluita fratricida,
petrificada en el temps i l’espai, viscuda com a tragèdia per la sensibilitat
artística del pintor, que com Velázquez, en la seva obra anterior Las
meninas, hi veu més enllà dels murs que envolten el palau de la cort que
embolcalla al poder, a qui els dos creadors han servit fidelment. Però si
Velázquez s’enfrontava a la rancúnia i l’enveja dels ignorants que
l’assetjaren, amb voluntat educadora, el Goya de Buero ho fa des de la
desesperació de la derrota, assumint que el tancament fanàtic en les pròpies
conviccions de cada bàndol només pot dur a la guerra civil, assajada i
postposada durant tot el segle XIX, però que el visionari artista ja estampa,
sense artificis, en els seus gravats i pintures. Com un Goya literari, Buero
adverteix a l’espectador del seu temps -inici de la dècada del setanta- que les
mateixes forces de la intransigència i el revengisme es mouen rere l’escenari
per repetir, un cop més, la mateixa tragèdia nacional.
La
desesperació mena l’escena vers el terror paralitzant de Leocadia, que viu amb
el pintor com a serventa, i amb qui té una filla fora del matrimoni, i que veu
en l’aïllament de l’artista i en la seva decadència física, el perill
d’acaparar les ires de la Inquisició. Per ella, tot el que no sigui la fugida a
França és una conducta suïcida. La tossudesa del pintor, que vol passar el
Nadal en família, a casa seva, malgrat la negror de l’ambient i els auguris de
perill que li reporten els seus amics, tensiona el drama fins la seva fractura.
Mentre la por madura l’escena preparant l’espectador per a l’esclat final de
violència, empenyent Leocàdia a arrossegar la virtut fins a la indignitat per
salvar les seves vides, l’artista transforma el seu geni en descarnada obsessió
pels que són absents de l’escena, com la petita Maria del Rosario, la seva
filla, a qui enyora i a qui s’aferra per foragitar els serens consells
d’Arrieta i el reverend Duaso, l’únic contacte que li queda al pintor amb la
cort del monarca. Ambdós amics simbolitzen l’esperança de reconciliació que
voleteja pel drama, representant les figures moderades dels dos pols en
conflicte, el lliurepensament i el costumisme, i que acabaran unint les seves
forces per posar el pintor i a Leocadia a resguard de les fúries populars
atiades pel monarca.
El Sueño de
la razón és el malson de la lucidesa, a la que s’arriba des del trànsit
per la bogeria que acompanya al geni al llarg dels dos actes que donen forma al
drama. Buero ens adverteix que voler mirar cara a cara a l’horror, tal com fa
l’artista, el condueix a la bogeria, mentre duu a la depravació i la baixesa
als altres. Ningú surt ben parat quan treu el cap a l’abisme. La
deshumanització dels botxins o la bogeria aterrida de les víctimes que el
pintor aragonès va saber reflectir magistralment en la seva obra, les recull
Buero per posar-les en escena com a recordatori del que som. La recerca de
comprensió que mena la Raó vers la ciència i el saber sempre té límits.
L’horror i la fondària de l’esperit humà són insondables. Només l’art, que
emana de les passions anímiques, pot il·luminar-les. La recurrent referència
escènica a l’enigmàtica pintura d’Asmodea o la Visió fantàstica que
decorava, entre les altres pintures negres, la finca de Goya, corrobora aquesta
interpretació: els dos personatges que sobrevolen l’escena bèl·lica que té lloc
als seus peus, simbolitzen el mateix Goya i la seva petita filla, innocent i
aliena a la malícia inherent a la nostra naturalesa, que ve a rescatar l’artista
per elevar-lo i abstreure’l de les humanes misèries. Més que comprendre-les,
cal mostrar-les. L’espant i l’horror que contenen són la vacuna contra la seva
reiteració. La goyesca convicció d’aquest extrem és el darrer propòsit que
cerca el drama de Buero Vallejo i la seva posada en escena. Més de mig segle
després de la seva estrena, assetjats de nou per la foscor i la guerra, seguim
a l’espera de la innocència que ens salvi dels monstres que la nostra raó
engendra.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada