En l’onatge comunicatiu provocat pels resultats de l’informe
PISA hi trobo un article que destaca el nivell d’excel·lència assolit en un
institut de Valladolid, els resultats del qual es situen per sobre de la mitjana
de Singapur, país que lidera el rànquing entre els participants en l’informe. Tot
llegint l’article[1],
que presenta les metodologies emprades pels docents d’aquest institut públic, i
que podríem qualificar de tradicionals, amb una atenció especial pels coneixements
concrets i pel domini de la matèria impartida amb rigor professional, hi destaca
l’ús del mètode socràtic entre diversos d’aquests docents. Com sabem els
professors de filosofia, aquest procediment, consistent en fer preguntes a l’alumnat
per, partint del que ja saben, ajudar-los a desenvolupar nous aprenentatges, és
altament motivador, participatiu i creatiu, valors tots ells integrats en el
lèxic de les pedagogies reformistes que colonitzen les lleis i decrets
educatius estatals i autonòmiques.
Plató es va preocupar d’exemplificar l’ús del mètode
socràtic en el diàleg del Menó, on el lector assisteix a la instrucció d’un
esclau que, conduït per la interrogació socràtica, acaba resolent per ell
mateix el problema matemàtic de la duplicació del quadrat... sense tenir una
formació matemàtica prèvia. No pretenc amb això ressaltar el valor de la
ignorància a l’hora de desenvolupar nous aprenentatges, no sigui cas que algú hi
afegeixi a les competències emocionals que el decret diu que han d’assolir els
alumnes en matemàtiques, el desconeixement previ dels rudiments del saber
matemàtic, com a garantia de l’èxit en l’aplicació del mètode socràtic. Veient
com està el pati dels il·lustres pedagogs que aconsellen els dirigents polítics
que fan les lleis educatives del país, la temptació de la ignorància esdevé més
real que els propis mètodes pedagògics[2]. Més aviat, el
que pretenc és destacar la llarga trajectòria d’èxit que té un mètode provat des
de fa 2500 anys i encara avui ben viu, com es demostra en el cas de l’esmentat
institut val·lisoletà. No cal inventar res, només aplicar allò que durant 25
segles s’ha vingut practicant en l’entorn de la transmissió del saber filosòfic.
Des de la dialèctica platònica al mètode escolàstic -amb la lectio, la quaestio
i la disputatio, veritable programa complet d’aprenentatge competencial-, del
mètode axiomàtic-deductiu a la intuïció de Bergson. La continuïtat de la
filosofia és la més alta prova de la validesa dels seus procediments de
transmissió.
[1]
https://www.elmundo.es/especiales/educacion/escuelas-publicas.html?fbclid=IwAR1RXBE1VxgDIRGdakuwTRwnBB_0IJ7z0po-KXadgx605niXknvWb0b_3GQ
[2]
Veieu l’article de Jaume Funes No
saben llegir i no cal que sàpiguen, a propòsit de la devallada dels
resultats en les competències lectores dels alumnes catalans.
[3]
Veieu l’article de Jaume Funes en defensa de les noves pedagogies: https://www.ara.cat/opinio/no-toqueu-meva-escola_129_4277574.html
[4]
Werner Jaeger Paideia, Die Formung des griechischen Menschen, Walter de
Gruyter & Co., Berlin 1934–1947. Hi ha traducció al castellà, Paideia:
los ideales de la cultura griega, Fondo de Cultura Económica, México, 1957.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada