Napoleó, la pel·lícula de Ridley Scott que he vist al cinema
aquesta setmana, juntament amb el Jan i la Glòria, és una superproducció llarga
i desigual, tan en el muntatge com en la proposta. Més que d’una pel·lícula amb
finalitat històrica la qualifico de biopic, on la figura del militar, patriota,
polític, estadista i, finalment, emperador francès omple per complet l’escena,
en una mena de celebració del jo més buida que enlluernadora. Els decisius esdeveniments
històrics que acompanyen la narració -execució de Maria Antonieta,
defenestració de Danton, instauració del Consulat o la pròpia coronació de l’emperador-
semblen elements decoratius que emmarquen la trajectòria ascendent d’un oficial
predestinat a la més alta categoria i rang, sense més mèrit per aconseguir-ho que
“saber posar millor que cap altre els canons en el camp de batalla”, segons ell
mateix reconeix, un cop vençut. Sense voler caure en els corrents historicistes
que hi veuen en la determinació dels grans actors de la història la direcció i
el sentit final de tots els esdeveniments, crec que, tractant-se com es tracta
d’un film enfocat en un sol personatge, hauria d’oferir alguna virtut més per fer-nos-el
creible com uns dels grans noms de la història, a risc, en cas contrari, d’esbossar
un discurs inconsistent que redueix la història a un sol protagonista, tan mediocre
com vulgar, però capaç de canviar, ell sol, màgicament, el curs d’Europa.
Perquè si, d’altra banda, es perseguís un retrat més humà de
l’estadista, atenent a la seva vessant familiar i personal, com també apunta en
alguns moments la pel·lícula amb la descripció de la relació que Napoleó tindrà
amb Josefina, hi veuríem no només febleses, sinó també esperances i il·lusions,
que farien comprensibles les seves accions en el terreny polític, donant sentit
unitari al personatge, mentre que el que Scott ens mostra és el reduccionisme de
la relació al desig carnal per la seva dona, l’obsessió per tenir descendència
i una visió més pròpia de conquesta i sobirania sobre l’esposa, que mantindrà
inclús després de la separació del matrimoni, un cop constatada la infertilitat
de Josefina que li impedeix donar-li un hereu al tro, i que fa pensar més en el
retorn a la llar del primitiu guerrer que en el càlcul mesurat i responsable d’un
home d’Estat.
Arribem, així, al nucli de la qüestió que motiva aquest
escrit, dirimir si Napoleó va ser una voluntat irrefrenable que va canviar la
història o si la història el va empènyer, com si d’una titella es tractés, a dirigir
un canvi epocal que ha donat peu al món actual, com sembla deduir-se de la proposta
fílmica d’Scott. I qui millor pot il·luminar la qüestió és Hegel, contemporani
de Napoleó, que en les seves Lliçons sobre la Filosofia de la Història Universal
diu referint-se a l’emperador francès i a Juli Cèsar, exemples del que considera
com a encarnacions de l’Esperit Absolut:
“Si fem una mirada al destí d'aquests individus històrics,
veiem que han tingut la fortuna de ser els apoderats o advocats d'un fi, que
constitueix una fase en la progressiva marxa de l'esperit universal. Però com a
subjectes, diferents d'aquesta substància, no han estat el que es diu
comunament feliços. Tampoc no ho van voler ser, sinó només complir el seu fi
[…]. Han sabut satisfer-se i fer el seu fi, el fi universal. […] No és, per
tant, la felicitat el que trien, sinó l'esforç, la lluita, el treball pel seu
fi. Quan arriben a assolir el seu fi, no passen al tranquil gaudi, no són
feliços. El que són, ha estat la seva obra[1]”
[1]
Vorlesungen über die philosophie der Geschichte. Hi ha traducció al
castellà a Aliança editorial.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada