Si la mentida i el rumor s’estén sis vegades més ràpid que
la veritat i els fets... Si les falsedats criden més l’atenció que les
veritats, perquè semblen més noves, i l’atenció humana tendeix a donar més
importància a la novetat que a la informació rutinària... Si les xarxes socials
guanyen més diners quan es difonen als comptes dels seus usuaris fake news
abans que notícies verdaderes, ja que les primeres acaparen major interès...
llavors la democràcia esdevé una impossibilitat ontològica. Sense informació
verídica i contrastable el marc dialògic de la discussió política es converteix
en un camp minat, davant del qual el millor és quedar-se estàtic preservant les
pròpies conviccions, a l’espera que la boira de la desinformació escampi.
Aquest és un terreny abonat als arribistes sense escrúpols, que no tenen por a
què els hi esclati a les mans el material contaminat que difonen a diari. Tenen
més a guanyar amb una sola de les seves mentides que colonitzen l’espai
mediàtic, que a perdre amb cada deu desmentiments que el rigor informatiu
contraposa a les manifestes falsedats que instiguen. Perquè la política no és
l’escenari de la credibilitat, ni de la decència. La primera és la condició que
se li atribueix al científic, en la mesura que és capaç d’utilitzar mètodes
d’investigació contrastables, mentre la segona la hi atorguem al moralista, que
fa de la integritat una torre d’ivori inexpugnable. Però el polític, com ens
mostra tota la tradició moderna des de Maquiavel en endavant, ni té mètode, ni
té ideals, sinó afanys i conviccions.
Un afany és un mandat, el fruit de la impulsivitat i la
urgència d’aplicar allò que comunament ha esdevingut opinió majoritària. El
mandat no cal sotmetre’l a examen. En democràcia el que neix de la voluntat
majoritària té valor de llei. La convicció és el combustible que alimenta
l’actuació en una direcció o altra. Té més de creença i voluntat que de
racionalitat i necessarietat. En el cor de tot polític nia l’esperit teològic,
com posa de manifest Leo Strauss. Afany i convicció casen amb força,
determinació i autoritat, atributs arrelats en el lideratge, sense escatir la
naturalesa mateixa -tirànica o lliure- d’aquest. Per això mateix, perquè
l’arrel de la voluntat política té forma feacional, malgrat es revesteix de la
paraula argumentada per presentar-se en l’escena pública, la democràcia és avui
tan fràgil i permeable a l’extremisme i als moviments que malden per
suprimir-la.
El rigor de la veritat requereix temps i paciència; el rumor
i la falsedat s’alimenten de la celeritat i la immediatesa. En una cultura digital
cada cop més avesada a l’impacte, com a condició de possibilitat d’assolir
l’atenció de l’espectador, és sempre més fàcil difondre el prejudici, el clixé
o la perspectiva interessada, que no requereix de gaires materials per a la
seva construcció, que la profunditat analítica de l’estudi refinat. La mentida
té, llavors, més oportunitats de triomf que la veritat. La simplicitat de
l’axioma sedueix l’afany i la convicció del polític, que hi entreveu, amb el
seu ús, el camí recte cap al compliment dels seus propòsits. El remei a la
desinformació, que amenaça amb convertir-se en la principal munició del debat
polític, rau en la regulació de les xarxes, incloent-hi la censura. Limitar la
llibertat d’expressió, quan aquesta està segrestada per la voluntat d’enganyar
i manipular, sembla un remei dràstic però inevitable. Al cap i a la fi, tampoc
són lliures les tries informatives dels usuaris de les xarxes socials, que
viuen nodrint-se de la selecció que l’algoritme tria, en funció del perfil
ideològic que la Intel·ligència Artificial assigna a les dades que té de
nosaltres. El problema, però, és que la legitimitat de la democràcia resideix
en la lliure elecció, i només l’exercici responsable i cívic entén aquesta
lliure elecció com a ben informada. La condició de l’educació seriosa i
assenyada per formar ciutadans lliures i plenament capaços d’escollir amb
racionalitat i criteri propi ens acosta al plantejament republicà de la
tradició filosòfica, a la vegada que ens allunya de la democràcia liberal
moderna que posa l’accent en l’individu i els seus drets, abans que en les
condicions que el converteixen en ciutadà. Mentre segueixi prevalent la primera
opció sobre la segona, la democràcia actual seguirà caminant per la lliscant
aresta del penya-segat polític. I no seran només les mentides i la desinformació
les que la facin caure, sinó la ignorant naturalesa amb la que la vam dotar, en
néixer, com a expressió del sentir de la majoria.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada