Entre la miríada de produccions prescindibles que omplen les
plataformes digitals s’amaguen algunes petites joies que els gegants de l’entreteniment,
en un sobtat i inesperat exercici de rescabalament amb la humanitat estupiditzada
per les seves propostes, han finançat i comercialitzat per a major glòria de la
indústria del cinema i per al gaudi dels seus soferts espectadors. És el cas
de la pel·lícula que he vist en l’inici d’aquestes vacances, The Ballad of
Buster Scruggs, filmada el 2018 pels germans Coen, cineastes que porten
temps explorant i re-interpretant els clàssics de la tradició grega i hebraica
que conformen les bases de la nostra cultura occidental, des dels escenaris de
l’Amèrica profunda que tan bé coneixen o des dels gèneres que millor han
reflectit el cinema d’aquest país, com el gènere negre o, en el cas que ens
ocupa, el western.
Es tracta de sis històries que il·lustren diferents aspectes
del món d’oportunitats, violència i descoberta que va significar la conquesta
de l’oest i que el gènere cinematogràfic ha sublimat fins convertir en un dels
seus cims creatius clàssics. Podem veure relats de malfactors, buscadors d’or,
caravanes de colons, empresaris sense escrúpols o viatges en diligència que
formen el conegut tòpic explorat fins la sacietat pel gènere, sense oblidar l’atac
dels salvatges indis, tal com manen els canons tradicionals. Però, fonamentalment,
totes les històries que composen aquesta balada parlen essencialment del
mateix, el tràgic destí que espera a qualsevol que emprèn el viatge incert de
la vida. I és aquí on, en l’encreuament amb la vida mateixa, el gènere assoleix
la seva transcendència, fins arribar a emular la tradició heroic-tràgica de l’èpica
homèrica grega. Cada protagonista, amb les seves accions, enfila un inexorable
camí vers la seva culminació, sabedor que el camí només té una direcció i que cal
resseguir-lo fins al final. Cap afecte, cap emoció trasllueix l’artista
impossibilitat, quan descobreix com es desfarà d’ell l’empresari que l’explota,
el qual, guiat pel fred compte econòmic de beneficis i pèrdues, troba un negoci
més sucós amb despeses menys oneroses, que l’alliberen de la càrrega que
comporta ocupar-se del noi que li procura els guanys, tot i la deshumanització inherent
a la seva acció, metàfora colpidora del nostre present, entregat a l’utilitarisme
del rendiment econòmic més salvatge i inhumà.
Amb la mirada més pròpia de l’animal que sap que ha arribat
a la seva fi, però que tota expressió passional és sobrera i qualsevol
comprensió racional dels esdeveniments defuig la limitada capacitat humana, els
protagonistes d’aquestes històries encaren amb serenor l’única opció que l’ordre
vital els ofereix: la vida cal entomar-la com ve i apurar-la fins al darrer instant.
Tota la violència, el patiment i la vulnerabilitat amb la que aquesta s’expressa
és merament accidental, una cobertura més estètica que ètica, la condició d’un
temps i un espai que emmarquen la humana experiència i que ve dictaminada pel
fat capritxós de divinitats juganeres, com en el cas de l’atracador de banc
penjat dues vegades.
La balada és una cançó popular de tractament amorós i
acompanyament coral. El recobriment musical d’una narració més lírica que èpica,
com en el cas del jugador de pòquer Buster Scruggs, que dona nom al film, i que
vol ser recordat per la seva vel·leïtat artístic-cantora, més que per la seva
tendència a buscar-raons, celebra la vida cantant, malgrat portar-la al límit
del que resulta raonable, amb la seva insistència en desafiar-la. Totes les
històries que integren la pel·lícula ballen el mateix ritme pausat i reiteratiu,
desafiant i joiós que davant la mort fa un somriure més que un plor, com la
tornada de la cantarella que en la seva repetició reviu totes les vides dels
seus herois. Com la darrera història ens transmet, on ens trobem participant de
la conversa entre els viatgers d’una diligència en trànsit cap a l’oest, i on
cada personatge defensa la seva concepció vital, des de l’individualista, a la
dogmàtica, passant pel relativista, per acabar reculant tots ells davant l’alegria
vital que conté la lloança de la tètrica ocupació de caça recompenses amb la que
els seus interlocutors els amenitzen el trajecte. La diligència és el viatge de
la vida i el seu cotxer no s’atura, portant al seu destí a tots els passatgers,
tan a aquells que fan de la vida un castell on refugiar-se, com a aquells que
la consagren, en tant que aventura. Revers líric de la Ilíada, com el
clàssic homèric, la pel·lícula dels Coen ens transmet el missatge que l'heroïcitat
no consisteix en saber morir, sinó en saber viure la condició de la pròpia
mortalitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada