divendres, 12 de gener del 2024

I la tutoria era una festa

 


Per als que som tutors i hem de seguir un Pla d’Acció Tutorial (PAT), sovint cada cop més encaminat a preservar el benestar emocional del nostre alumnat, la quotidianitat del nostre quefer ens exposa a entomar de front l’avantguarda de l’embat reformador que el Departament d’Educació promou, amb una seguit d’activitats i propostes que freguen l’absurd o, el que és encara pitjor, el doctrinarisme d’un relativisme moral pensat per provocar la dissolució social, abans que l’efecte educador que hom esperaria d’una tutoria.

Així, mentre les tècniques d’estudi i estratègies d’aprenentatge que constituïen les tutories en èpoques passades, es veuen relegades a l’oblit i a la irrellevància, les “situacions”, ancorades en problemàtiques socials que afecten al jovent, guanyen pes i presència, sovint sota l’emparament de les xarxes educatives impulsades pels consistoris municipals. És el cas de la darrera activitat que he hagut de treballar, aquesta mateixa setmana, a l’aula, en la meva tutoria de 2n de batxillerat, complint amb el PAT del meu centre: sota l’epígraf “Són cosa d’ara els botellots?” l’editorial La Galera, en el seu blog digital “El món a l’aula”, ofereix una activitat de reflexió sobre l’oci i la festa multitudinària, en espais públics, sovint amanit amb el consum d’alcohol i altres substàncies, protagonitzades pels mateixos alumnes d’institut i el jovent en general[1]. L’activitat, pensada i dissenyada metodològicament com una situació d’aprenentatge similar a les que el Departament convida a desenvolupar, no únicament a les tutories, sinó en qualsevol matèria, proposa abordar aquesta pràctica del “botellot”, que pot resultar molesta i incívica, alterant el descans nocturn del veïns o l’ús i ordre de la via pública, des del relativisme que qüestiona la crítica a l’oci del jovent, tot igualant-lo a altres formes de diversió, practicades en els seus anys d’adolescència, per les generacions adultes que avui s’indignen davant la gresca del jovent actual.

El missatge que l’activitat trasllada a l’alumnat, fomentant una recerca consistent en entrevistar pares i avis per concloure que l’ànsia de diversió és consubstancial al jovent, independentment de l’època de la que es tracti, i de l’educació rebuda, dilueix qualsevol traç de negativitat que es pogués atribuir a la present pràctica del “botellot”. Amb l’arbitrari propòsit de tranquil·litzar els protagonistes d’aquest tipus d’oci nocturn, se’ls fa creure que, qui ara es queixa i pateix els seus estralls, va fer el mateix -sota altres manifestacions i fórmules pròpies de la moda de la seva època- en els seus temps de joventut. Amenitzar aquesta conclusió amb sentències de filòsofs com Sòcrates, Plató o Aristòtil, queixosos de la despreocupació característica de les generacions dels joves atenencs, aporta l’argument d’autoritat que confegeix el definitiu to sapiencial a l’activitat. Deslliurats de qualsevol sentiment vergonyós, diluïda la seva pràctica en la universal i necessària experiència festívola que acompanya a l’explosió hormonal pròpia de l’edat, es desactiva tot sentit crític que pugui desplegar la reflexió, per acabar promovent un esperit absolutori que els alliberi de pensar en altres aspectes pertinents per entendre el fenomen de la festa que protagonitzen.

Per exemple, entendre que el sentit de tota festa ha estat, tradicionalment, vinculat a un motiu de celebració. Les festes de les generacions passades, per arrauxades i desfasades que fossin, tenien la voluntat de trencar la quotidianitat i les rutines de les activitats laborals o formatives, quan aquestes concloïen parcial o definitivament. La festa tancava un cicle de monotonies i esforços, guanyant significació i sentit. Hi havia una raó per commemorar que dignificava la disbauxa i la gresca protagonitzada. Prendre consciència d’aquesta diferència, que certament distingeix la pràctica festiva del jovent actual, disposat a celebrar per celebrar, un dia sí i un altre també, fins convertir l’aplec en un moviment inercial alienat, del festeig propi de generacions anteriors, no només és un exercici d’aprenentatge de les pròpies arrels comunitàries, sinó un necessari estímul educador que reprengui els valors morals consubstancials a l’acció tutorial que ha de promoure l’escola. El perill del relativisme en l’educació no només rau en la pèrdua de sentit del lewensbeld, sinó en el cofoisme i el conformisme que, erròniament, alguns pedagogs associen al benestar emocional amb el qual volen protegir l’alumnat de la seva pròpia ignorància.    


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...