Comencem l’any aprofitant els darrers dies de vacances, abans
de reprendre les rutines acadèmiques, per visitar l’exposició del pintor
Antonio López, que fins al 14 de gener estarà oberta a la Pedrera. La mostra no
només ofereix un tast extens i quantiós de l’univers creatiu de l’artista, sinó
que aspira a reflectir el procés creador de la seva obra. Val molt la pena, en
aquest sentit, el visionat del documental-entrevista amb la qual es tanca l’exposició
on, des de la seva senzillesa humana, acompanya a l’espectador a albirar la
insondable profunditat que vol plasmar en la seva obra.
Una obra encara en procés de creació, caracteritzada per la
intervenció constant, per l’elaboració lenta, pausada, reflexiva, que pretén
copsar el detall de la realitat que representa, admetent, però, el canvi constant
que conté, en una contradicció tan agosarada com genial, la que resulta d’aspirar
a l’eternitat intemporal del quadre acabat que, alhora, retrata el pas permanent
del temps. La pulsió entre l’instant fugaç i l’eternitat es troba present en
tota la seva obra, que no té altre tema que la fascinació per la vida, abordada
en motius creatius tan bàsics com les flors, els infants, els interiors, els
exteriors o la nuesa. Volent fixar amb la mirada de l’art el canvi vital que
experimenten les realitats naturals i humanes, es capfica en la tasca hilemòrfica
de fixar artísticament els principis del pas del temps, el pas de la vida per
la seva obra i en la seva obra. Si amb l’obra pictòrica cerca copsar la
instantaneïtat fugissera, amb l’escultura juga a convertir el volum en el vehicle
d’expressió de la multiplicitat de perspectives visuals que ofereix l’objecte
en l’espai. El temps i l’espai són, doncs, les condicions de possibilitat del
seu art que s’atansa a l’infinit, ja sigui en la unicitat de la mirada del
subjecte -en l’obra pictòrica- o en la materialitat de l’objecte i la seva
dimensionalitat espacial -en l’escultòrica.
En l’aspiració a la totalitat, la seva pintura és orgànica,
és a dir, madura i canvia al llarg d’un procés creatiu sense fi, malgrat l’aparença
d’acabament que ofereix a l’espectador, mentre la seva escultura és estàtica, d’un
hieratisme propi de l’art primitiu. No li cal el moviment, atribut de l’espectador
que accedeix a ella des de la multiplicitat de punts de captura possible en la
contemplació. Dinamisme i estatisme, potència i acte. El realisme aristotèlic de
l’art d’Antonio López té també un τέλος, una finalitat, plasmar la vida, fer d’ella
el tema creatiu de l’art, des de la senzillesa de cada instant per copsar la
complexitat de tota existència. I és en aquesta unicitat temàtica on coincideix
amb el cineasta Víctor Erice, qui el va filmar en la pel·lícula documental del
1992 El sol del membrillo, on aspirava a reflectir el procés creatiu d’un
quadre de l’artista, creació dins de la creació, tensió irresoluble entre art i
vida. Essent la vida el motiu artístic d’inspiració d’ambdós, els uneix el
mateix fi perfeccionista, la impossible reducció de tota existència a un
instant omnicomprensiu. En aquesta pulsió infinita, la lluita amb el detall i l’omnicitat,
hi resulta la fascinació captivadora de l’art de deixar inacabat un quadre -en el
cas de López- o una història -en el d’Erice.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada