dimecres, 3 de gener del 2024

Eriçons, guineus i altra fauna

 


La polèmica originada per la simplicitat i mediocritat amb la què la pel·lícula Napoleó, de Ridley Scott, -ressenyada ja anteriorment en aquest bloc[1]- descriu la figura de l’històric emperador francès, reduint la seva grandesa a la mera habilitat tècnica en la maniobra dels seus exèrcits i a la perícia en el combat, m’ha portat, aquests dies, a rellegir el clàssic assaig sobre la interpretació de la història del professor i estudiós del liberalisme, Sir Isaiah Berlin, L’eriçó i la guineu[2]. L’anàlisi que Berlin fa de la novel·la Guerra i Pau, de Tolstoi, així com de la figura i el pensament del mateix novel·lista rus, en aquest assaig, és, de fet, un potent exercici d’interpretació i classificació de les idees i dels seus protagonistes, en funció del seu alineament amb el paper i influència que atorguen a l’individu en la  història. Així, en funció de si considerem que els grans esdeveniments col·lectius, com ara la Revolució Francesa o el re-disseny d’Europa al voltant de les Guerres Napoleòniques, són el resultat de l’actuació de forces impersonals, les idees i els mecanismes socials propis de cada època, l’inexorable moviment dels dispositius culturals i tècnics engendrats per l’home en cada circumstància històrica, sobre les quals les persones aïllades no tenen cap poder de decisió o alteració, o, per contra, defensem que tot allò que s’esdevé és el producte de la intervenció genial i preclara de certs homes, amb capacitat d’influir i canviar el curs dels esdeveniments, estarem, en l’esquema de Berlin, posicionant-nos davant de dues explicacions que marquen el recorregut de la historiografia, així com dels intel·lectuals que les han plantejat i discutit.

Com en el cas de Tolstoi, Berlin fuig dels plantejaments essencialistes i creu que la història és el fruit de totes dues concepcions, la que la redueix a l’actuació de forces objectives i impersonals i la que atribueix els seus girs a la intervenció decisiva de personatges únics i carismàtics. Hi afegeix, en tot cas, el component moral a l’acció d’aquests últims, per què és aquesta darrera determinació la que fa bona, per al progrés humà, la seva acció en la història, domesticant les idees pròpies de cada moment històric fins redreçar la seva direcció en benefici de causes adequades al bé de la humanitat o a l’impuls de polítiques favorables al desenvolupament humà.

Cercar les causes dels fets per poder, després, predir i avançar-nos als esdeveniments futurs, és l’objectiu de la història com a ciència propi del segle XIX, que Tolstoi, en el seu anàlisi, despullarà fins evidenciar les seves vergonyoses contradiccions. Admetre que els fets poden estar governats per la raó, fins convertir en necessària la seva aparició, condueix a la destrucció de la possibilitat de la vida com a activitat espontània on intervé la consciència i el lliure arbitri. La necessària reducció de la història a simples causes explicatives contrasta amb la desbordant acumulació d’elements irreductibles a la comprensió humana que caracteritza la vida. La primera, a ulls de Tolstoi, limita, mentre que la segona, possibilita. Així, reduir els fets històrics a la contribució d’un sol esperit humà que, com Napoleó en la seva genialitat, els condueix i precipita, resulta tan empobridor com fantasiós. Cal, doncs, obrir-se a la contribució que cada actor aporta, des de la seva parcialitat i ignorància en relació al tot que conforma el moviment històric en el qual participa. Tolstoi, en la seva novel·la, més que captar i entendre un esdeveniment històric, pretén reflectir l’esdevenir mateix de la vida. I si bé la raó no resulta una eina prou reveladora per realitzar aquesta tasca, cal, per reflectir el corrent vital que arrossega la humanitat endavant, recórrer a la intuïció, el desig, la voluntat que governa l’esperit i que es troba en la determinació de la gent senzilla -els camperols o els soldats, protagonistes dels grans fets, com les revolucions o les guerres- que configura l’ànima d’un poble o de la humanitat sencera.

La identificació de Tolstoi amb la guineu, la metafòrica figura del pensador que fuig de la unicitat reduccionista a un sol principi explicatiu causal, propi de la figura metafòrica alternativa, la de l’eriçó, per evocar la desbordant diversitat d’allò particular, confús i caòtic que caracteritza els fets i la vida, ridiculitzant qualsevol intent d’explicació coherent i lògic del seu succeir-se, és la més celebrada de les aportacions categòriques de Berlin al debat sobre la història. Més enllà de la contradicció inherent a tot escepticisme que conté l’esmentada dicotomia categòrica -al cap i a la fi, la reducció a dues categories úniques de pensadors per entendre la història de les idees té més d’exercici racional que d’intuïció lluminosa-, allò que acaba despistant i provocant debats superflus és la contraposició permanent de totes dues posicions. Ni la història és el resultat d’una causa única, ni és la concatenació de voluntats d’actors dispersos que reflecteixen el corrent insondable de la vida, sense més governança que el propi esperit present en la naturalesa dels pobles. Més aviat, la suma de totes dues possibilitats -causes determinants i voluntats irracionals-, que sempre és possible detectar en els fets històrics, ofereix un marc de referències prou ampli per encabir tota manifestació del intel·lecte i de la creativitat humana que l’art i la literatura conté. Així, la pel·lícula del Ridley Scott pot tenir una justificació tant valuosa com la pròpia novel·la de Tolstoi, però en cap cas podem afirmar que siguin, una i altra, el viu reflex de la veritat dels fets que narren. La veritat és l’atribut de l’omnisciència, no pas el de la ciència, i menys encara el de les interpretacions culturals que es limiten a cercar aproximacions -els “possibles” de l’harmonia preestablerta de Leibniz-, formant constel·lacions de possibilitats per conformar l’essència de la realitat. La novel·la Vida i destí, de Vassili Grossman és l‘expressió més afortunada, en termes creatius, d’aquesta suma.

Cal, però, escollir quina de les possibilitats aporta més honestedat a l’experiència viscuda, fent-la més versemblant, més aproximada a la realitat dels fets. En cas contrari, el resultat és l’aparició del camaleó, la figura metafòrica de l’intel·lectual que sempre troba la forma de mimetitzar els esdeveniments sota la interpretació que més s’ajusta al seus interessos i els d’aquells que li paguen. L’arbitrarietat que amaga el relativisme que admet postures pròpies d’eriçons i de guineus, en la narrativitat històrica, dona peu a l’aparició d’aquestes altres bèsties que fan del biaix, l’anècdota o el detall el sentit darrer de tot esdeveniment, convertint la història en una bufonada on totes les veus tenen cabuda. L’extrapolació d’aquesta pràctica en l’actualitat a altres camps de les ciències socials i la vida comunitària comporta el perill de l’extensió de la ignorància, veritable pandèmia del nostre temps. Berlin comença el seu assaig citant el vers del poeta Arquíloc que diu “moltes coses sap la guineu, però l’eriçó en sap una sola i gran”; avui, que el saber és un valor devaluat, més que guineus o eriçons elogiem els camaleons que, sense saber res, aparenten saber-ho tot.  



[2] The Hedgehod and the Fox, Weidenfeld and Nicolson Ltd, 1953. Hi ha traducció al castellà: El erizo y la zorra, ed. Península.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

L’illa (no tan) deserta de Marc Artigau

  L’illa deserta , l’obra de teatre que es representa a La Villarroel, i que hem anat a veure aquest cap de setmana, té les virtuts d’ajunta...