dijous, 11 d’abril del 2024

I ara l’horari escolar partit

 


La tradicional ofensiva de cap de setmana del diari Ara, contra el que consideren les velles estructures del sistema educatiu, que cal transformar en ares de la modernitat grimpant, ha viscut el seu últim episodi, amb sengles articles dissabte i diumenge -i l’editorial del dissabte “Menjar a l’escola, salut i educació”-, amb la proposta de recuperar els menjadors escolars per pal·liar el desordre alimentari que pateix el jovent català que cursa secundària. Darrera aquesta pensada, s’amaga la intenció, gens secreta si es té en compte la línia pedagògic-reformista que caracteritza el diari, de liquidar la jornada continuada en els instituts catalans. Aquesta és una de les poques demandes que el Departament d’Educació va concedir al professorat, farà no gaire més de deu anys, en resposta a la necessitat de combatre la conflictivitat i l’absentisme de l’alumnat, que tendia a acumular-se a les hores lectives de tarda, així com a la queixa de les famílies, que entenia que horaris escolars tan extensos perjudicaven les activitats extraescolars dels seus fills, així com la realització de tasques i deures de l’escola a casa.

Resulta que el que fa només una dècada era beneficiós -concentrar les hores lectives en la franja de matí i migdia- ara és el principal problema que pateix el nostre alumnat, incapaç de rendir adequadament a hores tan matineres com les 8 -assistim, darrerament, a la publicació d’un reguitzell d’estudis científics que volen demostrar el baix rendiment de l’alumnat durant la primera hora lectiva del dia-, o de mantenir l’atenció i concentració tres hores lectives seguides, com succeeix en la major part d’instituts públics del país, que fan un sol pati entre mig de les dues franges de tres hores de classe diàries que conformen l’horari escolar a secundària. Deu ser que, com que ja no cal fer deures, i encara menys estudiar, allargar les classes per la tarda ara no resulta problemàtic. Tampoc caldrà preocupar-se per la conflictivitat i l’absentisme, ja que, amb les noves pedagogies que promouen la socioafectivitat i la felicitat de l’alumnat, dedicarem les tardes a la pràctica del mindfullness, el coaching o a pintar mandales, tot sigui per garantir el seu benestar emocional. D’altra banda, el baix rendiment matiner es beu que tampoc no deu tenir a veure amb els mals hàbits del son que presenten bona part dels nostres alumnes, que tendeixen a endarrerir tot el que poden les hores de descans nocturn a fi d’augmentar la seva exposició a pantalles, xats, xarxes i plataformes audiovisuals. Així, doncs, ja que els especialistes en pedagogia proposen endarrerir l’hora d’entrada als instituts, per garantir el màxim rendiment escolar, caldrà estudiar l’endarreriment general de l’horari laboral de la població del país, ja que, per la regla de tres que podem aplicar basant-nos en els seus estudis, les primeres hores laborals dels treballadors en les seves empreses, que acostumen a ser tan matineres com les actuals hores d’inici escolar, han de ser tan improductives com les dels nostres benaurats alumnes que, d’altra banda, no trigaran gaire temps en incorporar-se al mercat laboral, amb aquest mateix horari “improductiu”. Pel que fa a les dificultats de mantenir l’atenció i concentració més de tres hores seguides, pot ser el problema no són les tres hores en sí, sinó la quantitat d’hores lectives de més que fa, al llarg del curs, el nostre alumnat. Espanya, amb 1057 hores lectives anuals a l’ESO, és dels països europeus que més temps d’instrucció destina al seu alumnat, davant les 896 que hi dedica Alemanya o les 808 de Finlàndia, per posar només dos exemples del procedir a la baixa de la resta del continent[1]. Així doncs, més que allargar la jornada amb horaris partits, caldria estudiar la conveniència de reduir l’excessiva càrrega lectiva que suporta l’alumnat, amb hores destinades sovint a la realització de projectes de dubtós valor incremental del coneixement, si tenim en compte, comparativament amb aquests països, els seus resultats en les proves avaluatives externes. És evident que més hores als centres no garanteix millors resultats.

Què hi ha, doncs, realment darrera aquesta ofensiva per liquidar la jornada continuada? Podríem sospitar interessos espuris mercantilistes en la represa dels menjadors escolars, amb obres de condicionament d’espais per oferir aquest servei a tots el centres educatius públics, que caldrà licitar i pagar amb fons del Departament, així com la contractació d’empreses de càtering i serveis de menjador, com a motivació oculta de la mesura. Al cap i a la fi, si s’ha fet negoci amb la digitalització dels centres públics en èpoques passades, quan calia impulsar programes com l’1X1, per què no podem sospitar del mateix procedir en aquest cas? Però com que de sospites no s’alimenta l’anàlisi rigorós, sinó les teories conspiradores i la post-veritat, de les quals no vull ser còmplice, em limitaré a rebatre les conclusions que, en l’editorial de l’esmentat diari, s’atribueixen a la pràctica majoritària de la jornada lectiva continuada a l’escola pública catalana. Se’ns diu que hi ha estudis -sense citar-los- que remarquen que els alumnes que cursen aquesta jornada dormen menys, miren més pantalles i tenen pitjors resultats acadèmics que els que fan la jornada partida. Entenc, atès què no ens ofereixen més dades, que aquests estudis comparen l’alumnat que cursa secundària a l’escola concertada i privada, on majoritàriament es mantenen els menjadors i les jornades partides -ja que el servei del dinar és una important font d’ingressos per a aquestes escoles-, amb l’alumnat de l’escola pública que segueix la jornada continuada. Es comparen, doncs, dos models educatius que tenen poc a veure entre si pel que fa a l’origen socio-cultural, la situació econòmica i el suport familiar que tenen els alumnes que, majoritàriament, els integren. No és estrany, doncs, que els resultats en relació a les hores de són, l’hàbit de consum de pantalles i els expedients acadèmics siguin aclaparadorament favorables al model que defensa la jornada partida. El problema, en tot cas, d’aquesta desviació no és, fonamentalment, la jornada escolar, sinó la segregació d’alumnes[2] per raons socio-econòmiques que el nostre sistema educatiu afavoreix amb la convivència dels dos models d’escola, el públic i el concertat-privat. Ignorar aquest fet i centrar-se exclusivament en els mals hàbits alimentaris de l’alumnat vulnerable i en la jornada continuada, per reclamar el canvi horari com a solució única als problemes que la segregació provoca, esquivant del debat aquesta font de desigualtat, és fer un llit de Procust impropi del rigor informatiu i equidistant que s’espera d’un mitjà independent i objectiu com aquest diari que, per altra banda, vol fer de la seva preocupació per l’educació el motor de transformació i millora del país.      


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...