dissabte, 6 d’abril del 2024

Resurrecció de Lev Tolstoi

 


Hi ha lectures que requereixen una època específica de l'any perquè exerceixin la funció reactiva que es pressuposa a la literatura. Aquest és el cas de la novel·la de Tolstoi que ens ocupa, Resurrecció[1], de lectura preferentment primaveral, cosa que també es podria esmentar de La mort a Venècia de Thomas Mann, especialment recomanable per a l'hivern. I si resulta preferible l'estació del ressorgiment de la vida, en el primer cas, és, en gran mesura, per l'arrencada de l'obra, amb una de les pàgines més memorables mai escrites per descriure aquest període, el de la resurrecció de la naturalesa i de l’esperit. Aquesta resurrecció és la que el narrador rus descriu al llarg de les tres parts que configuren l'obra, escrita en diferents períodes, amb escorços narratius que insinuen camins rebutjats pel pas del temps, prenent com a objecte transformatiu la figura del príncep Nejliúdov, que reneix a la vida després d'una llarga letargia d'immersió social en les formes buides i insubstancials de l'alta societat aristocràtica del tsarisme rus que assequen i adormen les seves ànsies de vida i experiència juvenils inicials.

Resurrecció és una novel·la transcendent, d'un optimisme fred i mesurat, que aborda qüestions tan urgents per a la realitat del seu temps, finals del segle XIX, com el debat sobre la propietat i el repartiment just de les terres amb què millorar les condicions de vida dels mujiks, alineant-se l'autor amb les tesis de Herbert Spencer i Henry George. No només la injustícia social, en relació amb la propietat de la terra i els privilegis de la noblesa, afligeix ​​el potentat príncep protagonista d'aquesta història; també el trasbalsa el funcionament arbitrari i burocratitzat de la justícia, així com el penós i cruel sistema penal que acompanya els condemnats pels mecanitzats tribunals. La descripció d'una d'aquestes causes penals, en què el príncep participa com a jurat popular, i en què es retroba amb un antic amor juvenil, Katiusha Máslova, despitada per ell mateix, provocant, així, la seva caiguda en la indigna condició de la prostitució, per la qual és acusada de participar en l'assassinat d'un client adinerat, serà el detonant de la metamorfosi de l'ànim i la vida del protagonista que Tolstoi ens narra, un diletant hedonista acostumat al luxe i les bagatel·les, a la passivitat i al galanteig de la cort, però que conserva la pulsió i la curiositat vital que en els seus temps d'estudiant, alimentats pel coneixement, li van fer estimar la senzillesa de la vida humil.

El minuciós retrat del procés judicial, així com dels seus partícips, amb tot el complex entramat de fiscals, advocats, jutges, procuradors, funcionaris i directors de presó, carcellers, alts funcionaris del sistema judicial, tribunals d'apel·lació i polítics que decideixen, capritxosament, la sort dels desgraciats condemnats corre paral·lel, en el relat de l'autor, a la determinació del jove príncep de consagrar la seva vida i la seva fortuna a compensar, parcialment, tanta injustícia. Així, el lector assisteix a un trajecte invers que, alhora que revela la inhumana pràctica corporativa de la justícia, pròpia d'un règim ineficaç i sense legitimitat legal i moral, transforma la consciència d'un dels seus membres privilegiats, fins a elevar-lo a la virtut sacrificial amb què assumeix la saviesa simple i nítida del missatge evangèlic, consistent a reconèixer la miserable condició de culpabilitat original de tot ésser humà. Només qui se sap culpable i reconeix la seva indigna sort podrà eludir la temptació de jutjar i condemnar els seus semblants, aquella que sovint veiem plasmada en la conducta de l'afavorit, consistent a menysprear els altres, mancats d'atractius físics, mentals o econòmics , des del seu superb amor a si mateix, fins a convèncer-se d'haver-se guanyat per mèrit propi la seva condició social, intel·lectual o corporal distintiva. Només qui es creu superior, dotat d'autoritat i investit de dignitat per l'admiració que desperta, és capaç de jutjar el seu semblant i esperar, de la seva decisió arbitrària, la restitució de l'harmonia natural, trencada per la desigual fortuna humana, sense adonar-se'n d'estar introduint més dolor i patiment al món.

El creixement moral del personatge eclosiona amb la redempció de la culpa, després d'aconseguir -amb llargs esvaïments amb les altes instàncies judicials-, que inclouran la súplica del perdó del Tsar per a la Máslova, el desitjat indult que, encara que l'allibera de la seva obligació de vetllar per la dissortada -sublimada en la determinació de casar-s'hi amb ella-, li confirma el poder suprem i salvífic de l'amor al proïsme, amb l'elevació sacrificial de la indultada que, ja lliure, decideix seguir la mateixa sort que un condemnat polític a treballs forçats, que l'estima, marxant a Sibèria amb ell. L'epifànica conclusió del relat que, en forma de revelació després de la lectura del Sermó de la Muntanya de l'Evangeli segons Sant Mateu, culmina la metamorfosi mística del príncep, resultant de la constatació feacient que qui salva una persona salva el món sencer[2], augura el sincer desig de l'autor d'haver contribuït, amb la seva obra i la seva pròpia existència, a un futur més digne i pròsper per a la humanitat a qui transfereix el seu al·legat.

A la novel·la són apreciables els traços que uneixen el recorregut espiritual del protagonista amb la biografia de l'autor. En les motivacions del príncep es reconeixen les idees anarquistes i del cristianisme primitiu que va defensar Tolstoi al tram final de la seva vida, així com la seva voluntat d'allunyar-se dels convencionalismes de l'alta societat i retornar a la vida simple i natural del pagès rus, compartint les seves penes i alegries. No hi ha dubte que aquest és el nou rumb que -se'ns anuncia al paràgraf final de la novel·la- adquiriria la vida del protagonista si la narració hagués prosseguit. Tolstoi va decidir deixar de novel·lar i passar a convertir-se ell mateix en protagonista de les seves fabulacions. L'impacte de les seves idees i actes, a partir d'aquest moment, va ser notori i li va preservar tanta fama o més encara que la que va obtenir com a novel·lista. Va concebre un programa vital amb què, a títol individual, salvar la humanitat, raó per la qual Stefan Zweig li va reservar un altre dels seus Moments estel·lars de la humanitat, dels quals parlava en una entrada anterior[3]. La brillantor d'aquests moments, com la de les estrelles que es consumeixen a la seva agonia final, és intensa i encara resulta perceptible en la lectura de la novel·la, una història d'amor incondicional al gènere humà, tan excessiu i radical, que es requereix la condició de la voluntat santa kantiana per poder imitar-la. I encara que Tolstoi no persegueix que l'imitem no cessa, en el seu vitalisme idealista, de jutjar i condemnar qui jutja i condemna. D'aquest excés se'n deriva, en gran mesura, el fracàs del seu projecte, que és també el fracàs il·lustrat, és a dir, el que emana de la contradicció d'augurar que tota gran conquesta per a la humanitat comporta una gran renúncia que, finalment, no estem disposats a acceptar. Qui viu a la contradicció necessita la promesa, el somni del nou inici, l'esperança que encara sigui possible, per a la humanitat sencera i no només per a l'individu, la Resurrecció. I a aquesta condemna hem fiat la nostra salvació.



[1] Liev Nikoláievich Tolstói, Resurrección, traducción Pedro Laín Entralgo, Introducción de Natalia Ujánova, Editorial Planeta.

[2] Inscripció de la medalla dels Justos que recull un passatge del Talmud: Mishná, tractat del Sanhedrí, 4, 5.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Exposició Subúrbia al CCCB

  L’exposició que fins al 8 de setembre es pot veure al CCCB és un detallat catàleg de l’efecte cultural que ha tingut, fins avui, la pràcti...