dilluns, 6 de maig del 2024

L'origen de Thomas Berhnard

 


Llegeixo la primera part de l'autobiografia[1] de Thomas Bernhard, el novel·lista i autor teatral austríac de més rellevància del segle XX, on enfoca el dramàtic període que marcarà tota la seva existència futura, els anys 1944 a 1946, quan, en plena adolescència, viu la precipitada caiguda del règim nazi a Salzburg, amb els bombardejos aeris que destrueixen la ciutat de la seva infància, salvant-lo, paradoxalment, de les asfixiants institucions educatives del règim, i de les corcades estructures socials i familiars que converteixen la ciutat, i el seu record infantil de la ciutat en un malson, més que en el paradís perdut que tot nen idealitza, quan ha viscut una infància feliç. No és el cas de Bernhard, fill no desitjat que serà educat pels seus avis materns, i que creixerà sota l'única influència del seu avi, que projecta sobre ell tots els seus somnis artístics i existencials, impulsant-lo al cultiu de la música i la pintura , sempre amb resultat esquiu, tant en el terreny creatiu com, especialment, en el terreny vital, en inculcar-li, en aquest cas, el menyspreu cap a les institucions socials i morals del món tradicional salzburguès i, contradictòriament, matricular-lo a la seva maquinària educativa, internant-lo en una Llar Escolar Nacionalsocialista. La identificació entre tots els estaments que, ideològicament, configuren el món decadent i pervers, inhumà, on creix, amb la bellesa que caracteritza la ciutat i la cultura que en dos segles ha elevat l'esperit humà a les cotes més excelses de la sensibilitat i el gust artístic curtcircuiten en el jove adolescent que, incapaç de justificar tota la indignitat moral de la seva societat, es percep a si mateix com un fruit podrit més d'un món criminal i malalt, encoratjant, en el seu abandonament emocional, la idea càlida i amigable de la fugida a través del suïcidi.

És el mateix descens cap a la desesperació que narra Stephen Zweig al seu El món d'ahir, excepte que aquest últim sí que va arribar a consumar la fugida radical, en constatar, després de tota una vida de dedicació literària, que la perversió moral del món modern s'imposava al criteri racional i a l'elegància artística, sumint-les en la foscor instrumental i el recés de la intel·ligència fins a impulsar la barbàrie. El mateix vector autodestructiu hagués acabat per enterrar Bernhard, com va passar en el cas d'altres interns d'aquell artefacte educatiu difusor de la por i de l'odi, si no és pels bombardejos aliats que, a finals de 1944, s'estenien sense remei per tot el Reich i que no distingien ja objectius militars i civils, provocant la destrucció massiva, que acabarà també afectant el mateix internat. La reacció familiar, que rescata el jove portant-lo a la zona rural on resideixen, menys exposada als estralls de la guerra, fins al final d'aquesta, evitarà la tragèdia i endurirà l'esperit del jove adolescent, preparat per combatre la neciesa i el ressentiment que afloren, de nou, a l'esperit salzburgès una vegada consumada la derrota nazi.

La segona part del relat, que narra l'experiència del primer any de postguerra, suposa un nou començament. Però, darrera del mateix, no es percep cap esperança: les mateixes forces pertorbadores i anihiladores que van arrossegar la societat austríaca en general, i la salzburgesa en particular, a la brutalitat inhumana, segueixen bategant al cor dels seus habitants i institucions, en particular les educatives i escolars. Tant és així que la caiguda del règim nacionalsocialista no comporta canvis ni en l'ideari d'odi programat cap al diferent, ni en l'aplicació de les mesures pedagògiques amb què els valors morals de l'exclusió física i l'aniquilació psicològica es perpetuen convertint-se l'educació en un assassinat intel·lectual orquestrat. El precepte ideològic unificador que permet sostenir la pràctica anihiladora, en substitució del nazisme, és, ara, el catolicisme. Però els mètodes d'adotzenament del jo i de destrucció de l'esperit són els mateixos que durant la guerra, tant a l'internat, on reingressa Bernhard després de la fi dels combats, ara amb nous dirigents emparats darrera de la creu de Crist per perpetrar els abusos, com a l'Institut d'educació secundària, on la violència grupal, tant dels docents com dels mateixos alumnes, cap al que presenta una tara és sistemàtica i persistent, la pràctica iniciàtica que han de superar els efebs de la tribu per ser acceptats i assolir l'ingrés definitiu a l'excloent i exclusiva societat salzburgesa. El mateix procés d'autoafirmació identitària que s'esbossa en tot sistema educatiu quan passa a convertir-se en el suport essencialista d'una comunitat política. La ideologia s'apodera dels plans d'estudi, la metodologia es prioritza sobre el coneixement i l'escolarització es transforma en la maquinària d'homogeneïtzació de valors morals i de pensament. Tant se val si el propòsit és conservador -com al Salzsburg de la immediata postguerra- o progressista -com a la nostra actual escola constructivista catalana-, el resultat és el mateix, la violència metodològica -exercida avui més cap al docent per part d'alumnat, comunitat educativa i administració, en lloc de cap a l'alumne, com a la postguerra- i la mediocratització de l'esperit.

 

La novetat, però, és que, davant d'aquestes malalties de l'ànima, el nostre autor ja ha sabut desenvolupar una crosta protectora. Reconeix els mecanismes de perversió i dissolució del subjecte; aconsegueix desactivar els ressorts de la por que faciliten la seva actuació en societats restrictives i moralitzants. Avui no és la por, sinó el desig i la diversió els procediments d'homogeneïtzació social que imperen a la nostra escola. Però efectes tan catastròfics té educar en la violència restrictiva de la llibertat com educar en la indiferència limitadora d'aquesta, per al resultat final obtingut després del procés: el raquitisme de l'esperit de l'individu, del qual Bernhard escapa quan decideix abandonar, amb quinze anys, l'institut, poc temps després que deixés l'internat, amb el retorn de la família a la ciutat. L'origen de la seva trajectòria intel·lectual té la forma d'una malaltia social, que s'agreuja amb el sistema educatiu, i que requereix la fugida, ja no suïcida, sinó productiva, una tornada a les formes senzilles de la vida laboral, per salvaguardar la puresa individual de la crueltat social.

 

Menció a part mereix l'estil narratiu que segueix l'autor en el seu relat autobiogràfic, sense paràgrafs, ni capítols, i amb l'única divisió en dues parts, en una mena de recitatiu atonal, amb repeticions rítmiques de paraules i temes que, malgrat tot, convergeixen en la continuïtat del marc temporal i espacial -els dos anys d'adolescència que cobreix la narració i la ciutat de Salzburg-, per arrossegar el lector al reiterat horror quotidià del jove estudiant, l'única via d'escapament del qual resideix en la pràctica exercitiva del violí. Com si seguís tocant les escales musicals lliures esmentades, per poder exorcitzar els fantasmes d'aquell temps, substituint l'instrument musical per l'escriptura, Bernhard fa ús de la textura sonora, circular i obsessiva per recrear l'angoixant atmosfera que va suposar el seu abrupte pas de la infància a la vellesa. No en va, a l'origen ja està contingut tot el temor, la desesperació i el dolor del final.



[1] Thomas Bernhard, El origen. Una indicación, Die Ursache. Eine Andeutung, traducció y pròleg de Miguel Saenz, editorial Anagrama, colecció Panorámica de narrativas, nº 41, Barcelona.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...