divendres, 21 de juny del 2024

El soterrani de Thomas Bernhard

 


La segona part de l'autobiografia literària de Bernhard[1] relata el procés de reconstrucció del jo adolescent supervivent de la tragèdia, personal i nacional, política i social, que el nazisme i la guerra havien provocat en ell mateix, al seu entorn familiar i a la comunitat de Salszburg i que, a la primera part, L'origen, van marcar la seva experiència infantil, fins a precipitar-lo a la maduració prematura -esgotant les seves il·lusions vitals-, i preparar-lo per al següent acte del drama existencial. La reconstrucció, personal i nacional, es duu a terme mitjançant un exercici de distanciament de tot allò que l'oprimia a l'etapa anterior, és a dir, l'institut, la ciutat de Salzsburg i la dependència familiar.

Així, “la direcció oposada” amb què s'inicia el relat es converteix en la metàfora figurativa d'un moviment vital restauratiu, tan necessari com, finalment, superflu. Els estadis d'aquest moviment, necessari i va, com la vida mateixa que l'autor busca retratar, són rítmicament, circularment introduïts al relat, amb la primera experiència laboral a la botiga de queviures del poblat marginal de Scherzhauserfeld del seu nou mentor vital, el senyor Podlaha. La tríada “treball - barri baix – mentor professional” constitueixen l'operació de reconstitució que supleix la ja esgotada i decadent “formació reglada – capital cultural – mentor familiar” que van decorar l'escenari existencial de Bernhard a la primera narració. El gir sobtat i salvífic, que donarà sentit a la seva iniciació a la maduresa, es presenta com el moment decisiu en què tot ésser humà ha de prendre les regnes de la seva existència. L’accentuació d’aquest gir, al llarg del relat, potencia la força expressiva de la seva escriptura, adquirida mitjançant la repetició regular, del fet físic o psicològic que galvanitza l'acció.

El soterrani a què es refereix el títol recull el sentit espacial de la ubicació de la botiga on el jove Bernhard exerceix la seva activitat laboral, però també el sentit metafòric del recer on l'esperit es posa a resguard, a l'avantsala de l'infern que és el món fred i amenaçador de la postguerra on viu. El soterrani és un refugi on retrobar-se a si mateix, a més del lloc on la seva activitat laboral el rescabala del món circumdant, en fer-ho útil als altres. És a la perifèria i no al centre on troba el seu lloc propi, però també és a la perifèria on es troba tot aquell que ha estat expulsat del centre, els pàries i els alienats, la xusma i els narcotitzats, l'excrescència de la ciutat bella, distant i malèvola que regurgita i condemna els qui, com l'autor, no segueixen la direcció correcta imposada per la tradició i la cultura. Allò que l'autor-personatge experimenta com a exclusió i oclusió personal, s'extrapola, en la descripció del poblat marginal i de la seva gent, a les formes de la violència política que estigmatitzen i condemnen a l'inexorable fracàs vital als qui no segueixen la direcció correcta, els qui expressen de manera franca i sincera les misèries, horrors i renúncies que comporta seguir la direcció correcta -que legitima la guerra, l'opressió i la hipocresia moral- i paguen, per això, les conseqüències. El soterrani, per ells, també és el refugi on escapar, per uns instants, de la desesperació imperant mitjançant el consum a crèdit.

El canvi de mentor provoca la maduració espiritual necessària que eixampla la seva visió del món, posant-lo en mans d'un mestre del tracte humà amb què Bernhard aprèn a trencar la cuirassa de la solitud i l'entotsolament amb què el seu avi el va revestir a la seva infància, útil quan el món circumdant és amenaçador i asfixiant, però una condemna en temps de necessitat i penúria. En l'obertura al món i en la satisfacció del treball, que li reporta l'aprovació i la confiança dels altres, Bernhard troba l'alegria de viure i la felicitat, la inútil creença en la promesa del sentit que pot presentar l'existència, enfosquida en cada moment d'ociositat i descans, on l'amargor de la malaltia de l'esperit, la desesperació i la solitud reapareixen sota la certesa de l'absurditat de l'esforç per escapar-se del destí tràgic de l'existent. La misèria de les relacions familiars, l'horror de la convivència a la llar són els recordatoris periòdics de la monstruositat del viure, per la qual cosa cal omplir el temps, amb el treball, l'estudi -reprès com a aprenent de comerç en una escola de formació professional- i la pràctica de la música, ara en l'especialitat del cant, amb què reneixen les il·lusions del seu avi de convertir l'autor en artista.

Malgrat el reeixit resultat de totes aquestes activitats reconstitutives, que situen novament el jove Bernhard en la millor disposició vital de la floració juvenil, afinant la seva sensibilitat i despertant la seva entesa, en un joc de contraposicions salvífiques, la malaltia cancel·larà el seu creixement i marcirà les certeses , postrant-ho al llit negacionista que entén la vida com a inèrcia desesperançada i el món com a successió perpètua i indiferent, inalterable davant la preocupació i les cuites humanes. Paradoxalment, serà en la reproducció de la tasca, vista pel nét adolescent com a insensata i inútil, de dir el món que s'imposa el seu avi -tot i que el món resulti indescriptible-, on sobresortirà el Bernhard madur, amb la mateixa passió desesperada d’escriure per guarir la humana descreença que experimentà en la familiar figura senil de qui ja combat a les portes de la mort.

En el seu afany per seguir la direcció oposada, Bernhard qüestiona el sentit mateix de l'escriptura, que defineix com a falsejament de la veritat, ja que consisteix en la comunicació subjectiva de l'autor, el seu desig de veritat, més que la seva aprehensió objectiva, convertint en interessat i inútil tot relat, de la mateixa manera que qüestiona el sentit de l'experiència, constata la inutilitat de marcar-se fins i entén el camí vital de cadascú com a intransitable per als altres. El segon estadi evolutiu del subjecte, l'adolescència, reporta, a l'autor i al seu lector postmodern, una única convicció, la de la vida entesa com a fugida permanent, com a experiència fugitiva que, malgrat que vulguem anar en direcció contrària, ens retorna sempre al punt de partida, a la indiferència del tot és igual, ja que res, en la relativitat de l’existència, ha de ser permanent. Almenys així és en la mirada adolescent que percep el món des de la foscor del soterrani, amb la sensació, tan actual, de viure a l'edat del nihilisme.



[1] Thomas Bernhard, El sótano. Un alejamiento, Der Keller. Eine Entziehung, traducció i pròleg de Miguel Saenz, editorial Anagrama, colecció Panorámica de narrativas, nº 53, Barcelona.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Càndid o l’optimisme de Voltaire

  El més famós dels Contes Filosòfics de Voltaire, Càndid [1] , és un relat jocós, on el philosophe francès aboca l’ajustament personal de ...