dissabte, 15 de juny del 2024

Literatura i llengua sense lectures obligatòries al Batxillerat

 


El Departament d’Educació ha decidit, en un atac de sinceritat i coherència sense precedents, d’acord amb el que defensen els gurus educatius que l’assessoren[1], eliminar les lectures prescriptives comunes al Batxillerat i substituir-les per lectures proposades lliurement pels diferents centres que imparteixen aquesta etapa educativa. La mesura ha de servir, diuen, per promoure i fomentar el gust per la lectura. I és ben cert que la literatura, sense lectors, és una disciplina mancada d’ànima, tan buida com ho puguin ser les ciències sense números, o les matemàtiques sense el càlcul que, per cert, són experiments curriculars que el Departament també ha assajat -les ja extintes Ciències per al Món Contemporani com a matèria comuna al Batxillerat- o somia desenvolupar properament -en el cas de les matemàtiques competencials dels nous currículums. La raó que esgrimeixen per defensar aquesta mesura és que, amb les lectures obligatòries, l’alumnat es limitava a cercar i reproduir -valent-se de les seves competències digitals- resums i continguts ja elaborats i penjats a Internet d’aquestes mateixes obres, estalviant-se, així, l’esforç i el temps de dedicació a la seva lectura.

Ara bé, donar llibertat a cada centre i docent per proposar lectures literàries diverses no sembla que hagi d’acabar amb aquesta pulsió recercadora i autònoma de l’alumnat en la seva incansable determinació a valer-se de tots els recursos -ja gairebé infinits- que les eines digitals posen al seu abast. Simplement, la diversificarà. Seguiran, doncs, tractant de estalviar-se la lectura de qualsevol llibre que els hi proposem, perquè el problema no són les lectures en sí mateixes, sinó les metodologies d’aprenentatge, així com l’autonomia constructivista que es vol potenciar en l’alumnat. I el que val per la lectura és extensible a l’escriptura, seriosament amenaçada, també, per les Intel·ligències Artificials generatives que ens envolten. Si a això li sumem que el càlcul numèric -activitat d’aprenentatge que ha sabut conviure i adaptar-se a l’ús de les tecnologies, com en el cas de la calculadora-, els angoixa i estressa, tenim com a resultat que les eines cabdals de qualsevol formació -moderna o anquilosada- bàsica no s’estan assolint adequadament. Potser, llavors, el que cal no és canviar les obres literàries, com tampoc solucionaria el problema de la manca de capacitat redactora que els proposem el canvi de registres textuals ja que, conseqüentment, tots sabem que l’únic que farien servir seria aquell amb el que realment escriuen de forma habitual en els seus mòbils.

Obstinar-se en qüestionar els continguts curriculars, rebaixar el seu pes en l’aprenentatge o diversificar la seva impartició no resol el problema fonamental de l’ensenyament, que no és altre que desenvolupar i potenciar les capacitats cognitives de l’alumnat. Per pensar per un mateix cal saber llegir, calcular i expressar-se en qualsevol context. I la seva adquisició no requereix altres tècniques que la lectura, el càlcul i la redacció, aprenentatges que prou eficaçment la humanitat ha adquirit durant segles, únicament amb els recursos pedagògics del mestre, els llibres i les eines d’escriptura i càlcul gràfics. La resta d’eines i recursos cal introduir-los en contextos de complexitat creixent, conforme l’especialització de l’aprenentatge acosta l’alumnat cap al món professional al qual acabarà incorporant-se. De la mateixa manera que l’hàbit no fa al monjo, l’eina -per potent i avançada que sigui- no crea la capacitat -o la competència. Allunyem, doncs, els nostres alumnes, tot el que sigui possible, dels aprenentatges en entorns i tecnologies digitals fins que no hagin assolit plenament el gust lector, la solvència expressiva i l’autonomia en el càlcul.

El veritable èxit de la literatura, com a matèria curricular, no rau en garantir que els nostres alumnes llegeixin, cada curs, dues o més obres literàries prescriptives, siguin comunes o no, sinó que hi trobin en la poesia, en la novel·la o l’obra teatral -per no esmentar altres gèneres- el reflex de la seva pròpia condició humana d’ésser mancat de certeses i necessitat de respostes. Només així esdevindrà conscient de la majestuosa riquesa que pot descobrir i adquirir en l’art literari. Només així la lectura adquirirà la funció desvetlladora i possibilitadora del saber, des del més pregó al més utilitari, que volem que l’alumnat no només assoleixi, sinó que també conservi.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...