dilluns, 10 de juny del 2024

Discurs de metafísica de Leibniz

 


Un discurs és un resum abreujat del pensament d'un autor sobre una temàtica, en aquest cas, la metafísica, la disciplina filosòfica més rellevant del racionalisme professat per Leibniz. Estem, doncs, davant d'un text contingut i essencialitzat, admirablement presentat i contextualitzat pel gran Julián Marías, que exhibeix erudició i virtuosisme pedagògic tant en la introducció, un repàs pels antecedents, les problemàtiques i les aportacions específiques al racionalisme de l'alemany, com a les notes, utilíssims aclariments que il·luminen el sentit i la forma del text original.

El Discurs[1] no va ser publicat en vida de Leibniz, que el va acabar el 1686, sent la primera versió de la seva concepció sobre el problema de la substància i la naturalesa de Déu, qüestions de llarga tradició en el corrent racionalista, davant les quals discorrien les majors disputes entre els lectors de Descartes, com Spinoza, Malebranche o Arnauld. Per posar ordre i aclarir els termes de la discussió, en què participava sobretot mitjançant les seves relacions epistolars amb la més granada intel·lectualitat de la seva època, i, com acostumava a fer en tots els camps del saber en què es submergia, Leibniz va assentar, al Discurs, les bases fonamentals des de les quals construir les seves tesis filosòfiques. El Discurs es compon de 37 tesis que condensen els principis de la seva filosofia; així, a les primeres tesis, on es caracteritza la substància divina i les formes o naturaleses creades, apareixen els principis d'identitat, no contradicció i raó suficient. Tanmateix, allò que realment convé aclarir, i motiva la redacció del text de Leibniz, per oposar-se al panteisme i l'ocasionalisme, és la relació entre Déu i la naturalesa. La base que sustenta aquesta relació apareix, al llarg de tot el discurs, consignada sota la metàfora del monarca i els súbdits, essent Déu el primer i la seva creació els segons. Les altres denominacions amb què es refereix a Déu (“excel·lent geòmetra”, “bon arquitecte”, etc.) apunten a la condició racional del seu procedir, ja que únicament des del principi de continuïtat (Natura non saltum facit) es pot entendre l'harmonia universal que apareix ja en la 5ª tesi del seu discurs. De l'ordre racional propi de la saviesa divina, en conseqüència, només en pot emergir la idea del millor dels mons possibles. De la mateixa manera que el sobirà, de vegades, aplica mesures dràstiques sobre els seus súbdits, que aquests no comprenen, encara que les suporten, per promoure un bé més gran en el seu regne, així concep, i resol, Leibniz el problema del mal, que orbita com objecció més gran a la tesi del millor dels mons.

Aclareix, a continuació, Leibniz el concepte de substància, entesa com a agent o centre d'accions, no simplement com a suport nominal d'una identitat. Aquesta concepció el conduirà, en textos posteriors, a la noció de mònada. A la substància li pertanyen els predicats, per la qual cosa, malgrat la infinitud possible dels mateixos, només aquells que denoten la seva noció li acabaran sent atribuïts. A la mònada, com a qualsevol altre cos, li correspon una determinada quantitat de força.

De la mateixa manera que Leibniz posa de manifest i corregeix els errors del mecanicisme cartesià, que desterrava el finalisme de la naturalesa en la seva explicació física, el recurs a principis metafísics aristotèlics i escolàstics en la seva doctrina, la converteixen en obsoleta, a la vista dels desenvolupaments posteriors de la física quàntica, per exemple, on no és clara la determinació lògica i raonablement previsible del moviment de les partícules subatòmiques, cosa que converteix en quimèric el finalisme de Leibniz.

La resta de qüestions que tenen a veure amb la discussió sobre la naturalesa de la substància -la individuació, el dualisme, la continuïtat o la llibertat...- es resolen sobre la base de l'harmonia universal que emana de la racionalitat divina. Com si es tractés d'un tot transitable des de diferents angles, la doctrina de la substància encaixa amb la teodicea, i aquesta amb la física o amb la moral. I de la mateixa manera que no hi ha un centre únic des d'on avaluar la totalitat de l'univers físic, tampoc el pensament metafísic de l'autor no es pot reduir a una sola i única qüestió neuràlgica. Potser el principi rector governa tot l'entramat no és altre que la racionalitat última de la causa final de l'univers. Per això la seva metafísica, malgrat estar ben present i oculta a l'arrel del pensament contemporani, no gaudeix de predicament en l’actualitat, que dóna per amortitzada qualsevol explicació que apunti al finalisme.

No hauríem, però, a risc de perdre de vista la intencionalitat última de la voluntat política que hi ha en tota reflexió filosòfica, oblidar el ressò de les propostes leibnizianes que s'entreveuen darrere de l'èxit del Big Data i de la Intel·ligència Artificial, que dominen no només el discurs tecnocientífic, sinó també social-polític, actualment.  Al si de la confiada i optimista exaltació de les virtuts de les Intel·ligències Artificials generatives, s'amaga l'ambició leibniziana d'entreveure l'ordre diví universal a través del raonament relacional entre la forma substancial i la multiplicitat de possibles que conté, i la probabilitat d'arribar a ser equival a la millor de les alternatives possibles. El Big Data informatiu, que fa funcional i eficaç a la Intel·ligència Artificial a l'hora de predir el comportament no només de la naturalesa sinó també de l'ésser humà, es revesteix del mateix procés relacional que la metafísica monadològica leibniziana atribuïa al llenguatge diví. La diferència, però, que allunya la tecnociència actual de la filosofia de Leibniz rau en l'equidistància calculada que l'alemany establia entre la seva ambició de saber i la contenció prudent de qui coneix els seus límits. No entreveiem, actualment, límits a l'ambició humana, per la qual cosa la desaparició de la metafísica ha ocasionat el sorgiment d'una teociència completament pagana. I mentre Leibniz conclou el Discurs reconeixent la felicitat humana com el propòsit de l'ordenament harmònic universal diví, en el desenvolupament actual de la IA s'intueix un futur distòpic de control i servitud que respon a les intencions, humanes, dels qui la dissenyen i promouen. Encara que només sigui per advertir aquest biaix, la lectura del Discurs de metafísica paga la pena.



[1] Gottfried Wilhelm Leibniz, Discurso de metafísica, Introducción, traducción y notas de Julián Marías, Alianza Editorial, Col. El libro de bolsillo, Madrid, 1986


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...