Dins del cicle de cinema sobre l’educació que programa la sala de Cinemes Can Castellet de Sant Boi, on visc i treballo, amb col·laboració amb el Diari de l’Educació -que aprofita el cicle per organitzar un fòrum de debat sobre la pel·lícula, un cop projectada-, divendres passat vam veure el film mexicà Radical, del director Christopher Zalla, estrenat el 2023. Es tracta d’un relat, basat en fets reals ocorreguts l’any 2011, sobre l’experiència d’un mestre de primària amb els seus alumnes del darrer curs de l’etapa, que fa servir mètodes innovadors, similars als que la reforma competencial ha idealitzat a casa nostra, consistents en estimular la creativitat i curiositat natural dels nois i noies, plantejant problemes -situacions, en la xerrameca pedagògica actual- a partir de fets quotidians, que engresquen i motiven els seus pupils, en una escola pública del poble fronterer de Matamoros, on regnen el narcotràfic, amb la seva violència i impunitat, i la corrupció de les institucions.
Tot i la precarietat dels mitjans de que disposa per posar
en pràctica els seus mètodes -exemplificats en la demanda d’ordinadors, ja
concedits al col·legi, però que no arriben mai per l’obstrucció reiterada de
les autoritats, amb les que acabarà topant el protagonista- el mestre
aconseguirà portar al gruix de la seva classe a superar les proves finals d’etapa
amb qualificacions excel·lents, que els obriran les portes d’oportunitats educatives
impensables per una escola estigmatitzada pel baix rendiment dels seus alumnes,
i on els mestres es limiten a preparar-los per aprovar -amb mètodes tramposos- les
esmentades proves finals, desatenent totes les seves obligacions educatives. La
pel·lícula vol ser un cant a l’esperança per a un país i un jovent ofegat en la
misèria material i moral, atemorit per la violència i devastat per la injustícia
que devora les oportunitats de futur, malgrat els heroics esforços de gent
compromesa amb els innocents i els que pateixen.
La història que narra, emotiva i dura, sentida i creïble,
impacta en l’espectador, ja predisposat des del començament a donar crèdit al
mestre quixot en la seva croada per despertar el gust per l’aprenentatge dels desatesos
infants posats al seu càrrec, fins que el sacseja amb la cruesa d’una realitat
impròpia d’infants, però tan dramàticament quotidiana que fa real la miraculosa
transformació experimentada per la classe, sota la innovació proposada pel mentor
protagonista. És tan marcat el contrast entre el bondadós voluntarisme del mestre
que encanta als seus pupils i la baixesa a la que s’enfronta, que l’espectador pot
confondre fàcilment fons i forma, fins creure que allò rellevant en el film és
el mètode pedagògic que practica el protagonista, perdent de vista la necessitat
de creure i donar esperança a un país destruït amb històries positives de comunitarisme
reeixit.
Tot aquest aclariment ve a tomb del convenient exercici de posar
en qüestió la pràctica de fer servir pel·lícules com aquesta, de forta càrrega
dramàtica i innegables bons propòsits, per certificar la legitimitat dels
mètodes que defensa la nova pedagogia. És cert que, com ja he dit a l’inici, el
propòsit del nostre protagonista és fer servir mètodes innovadors que estimulin
l’aprenentatge per descobriment, situant l’alumne en el centre del procés,
motivant-lo a construir el seu aprenentatge per fugir de rutines mecàniques i
passives que conceben l’alumne com a mer receptacle d’uns continguts
desconnectats de la seva experiència vital. Però es tendeix a fer abstracció de
les circumstàncies específiques que envolten l’experiència relatada, així com
de la finalitat política del film, per extrapolar el mètode i elevar-lo a la
categoria de demostració fefaent de l’èxit que comporta la seva aplicació. Talment,
almenys, és el que se’n desprèn del col·loqui que, acabat el passi, ens van
proposar el Jaume Cela mestre, escriptor i pedagog ja jubilat, el Josep Segalés,
mestre impulsor a Mèxic del projecte “Escuelitas de tareas”, i l’Ana Basanta,
directora del Diari de l’Educació. Sense prendre prou distància amb la
pel·lícula, malgrat acceptar la forta carrega emocional que conté el film i que
condiciona l’opinió de l’espectador, l’exposició dels esmentats especialistes
va tombar cap a la nostra escola i les incerteses que l’acompanyen, reconeixent
l’entusiasme del mestre protagonista com un dels possibles remeis als mals del
nostre món educatiu, evocant les seves experiències pedagògiques pròpies en el
Camp de la Bota, ja fa uns quants anys, amb alumnes d’entorns desfavorits
similars als de la pel·lícula -salvant les distàncies-, o exposant l’èxit en la
integració educativa dels alumnes mexicans més vulnerables, en localitats
fronteres, amb l’esmentat projecte del Josep Segalés.
En aquesta dinàmica, tan actual, de sublimar l’experiència
-sigui quina sigui- i posar-la per sobre de qualsevol altra solidesa, radica la
confusió en la que viu no només el sistema educatiu, sinó la nostra societat en
general. Estem tan necessitats de canvis que admetem la novetat, el fet
circumstancial favorable als nostres interessos o el cas excepcional com la
irrefutable demostració de la certesa dels nostres postulats. L’experiència
desvetlladora és més determinant que tot el coneixement acumulat durant segles
de tradició formativa, per centrar-nos en la qüestió educativa que ens ocupa.
Tant és així que perdem de vista la necessària contrastació de l’evidència, i el
fet que un bon resultat no fa demostrativa una pràctica. Tornant al cas que
posa en relleu la pel·lícula, ningú -ni els especialistes educatius, ni les
mateixes autoritats mexicanes-, des del ja distant 2011, ha fet esment que l’èxit
assolit pel protagonista d’aquesta història hagi estat replicat amb nous grups
d’alumnes d’aquella o altres escoles del país. En cas que així fos ja no parlaríem
d’un heroic mestre enfrontat a la ineptitud i la malícia del seu departament,
sinó d’un pedagog universal capaç d’il·luminar una nova era educativa. Aquesta
litúrgia del desllorigament definitiu del mètode pedagògic constructivista suma,
en la figura de l’experiència narrada i del seu mestre protagonista -Sergio
Juárez Correa-, un nou mite amb el qual convèncer-nos de la fortalesa de la
proposta. Els mites, però, inspiradors de tantes narracions memorables, com la
que conté el film que ressenyem, no han superat mai el plànol figuratiu, tot i
els molts sacerdots i àugurs que, en tots els temps, han maldat per fer-nos-els
empassar per realitats constitutives.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada