L’illa deserta, l’obra de teatre que es representa a La
Villarroel, i que hem anat a veure aquest cap de setmana, té les virtuts d’ajuntar
dos bons actors -la Maria Rodríguez i l’Isak Férriz-, que es troben en estat de
gràcia, amb la maduresa interpretativa d’uns diàlegs i una posada en escena
prou treballades, un text precís -concebut amb la idea d’escampar la condició
atzarosa de l’existència i les relacions humanes en la ment de l’espectador- i
afilat -amb les dosis adequades d’àcida ironia i familiaritat situacional,
fàcilment reconeixibles en l’experiència de qualsevol-, i el magnetisme centrípet
d’interpel·lar directament l’espectador, des de la seva arrencada, en allò que li
és més íntim i humà, l’aspiració a la felicitat i l’ombra angoixant de la por.
Malgrat que semblaria, pels elements esmentats de la por i
la felicitat, que la pretensió de l’autor i director de la peça -Marc Artigau-
té la inspiració epicúria de qui concep la felicitat com la racionalització del
dolor fins reduir-lo a la mínima expressió, de tal forma que ja no pertorbi la
necessària dosi de plaer que ens fa seguir vius, el cert és que hi ha més argamassa
estoica que epicúria en la construcció de les vivències que composen no una,
sinó tres vides, la que hauria pogut ser, i no va ser, entre els dos personatges,
i les que cadascun d’ells van, finalment, viure separadament, amb la gravosa
sensació que no hi ha tanta diferència entre la que van anhelar, i no van saber
satisfer, i les que els hi va tocar representar. La desconcertant i vaporosa presència
del destí s’amaga darrera les atzaroses circumstàncies que decanten, de manera
inexorable, l’allunyament o l’aproximació entre els éssers humanes, afavorint o
impossibilitant llurs relacions.
Però l’exploració d’aquests recorreguts vitals té més de
moderna reflexió leibniziana que d’hel·lenística constatació estoica, malgrat
que l’assistent surti de l’espectacle amb la conformitat submisa i apàtica vers
la pròpia sort existencial. En l'encertada il·luminació del detall atzarós que l’autor
posa davant l’espectador, durant la construcció de les diferents opcionalitats,
i que acaba sent determinant, és el càlcul diví de probabilitats, complex i humanament incomprensible,
el que apareix rere el resultat assolit del millor dels finals possibles,
aquell que concorda, en quant a fins, amb la possibilitat més desitjada, tot i que
no la més efectiva i real. De tot plegat hom extreu la convicció, tant arrelada
com moderna, que no hi ha individu sense Déu, encara que aquí la divina
presència s’amagui sota l’aparença de la casualitat dels fets i la fermesa dels
perfils psicològics que apareixen en l’escena. Per aquesta raó estem davant d’un
exercici de classicisme que admet, amb resignació i serenor, un sentit a l’existència,
dotant de valor propi i transcendent les humanes marrades o les capritxoses
circumstàncies que envolten les nostres eleccions.
La referència a l’illa deserta que hi trobem en el títol fa
esment, llavors, a la sensació d’aparent manca de governabilitat sobre les
pròpies vides que tenen els individus, conduïts pel capritxós atzar vers un
mateix fi, allò que Leibniz anomena “incomunicabilitat de les mònades” dins l’harmonia
universal pensada i instigada per l’enteniment diví. És el desconeixement individual
respecte la infinita cartografia de relacions possibles allò que desconcerta i
confon, aixecant la concepció metafòrica postmoderna del perspectivisme, isolat
i solipsista, del subjecte contemporani, que veu, en l’ocultació de Déu i en la
inconsistència de les pròpies eleccions, la vida com un continu aferrar-se a les
restes d’un naufragi que l’onatge empeny fins la platja de la nostra illa
deserta.
De qualsevol manera, fruir dels elements compositius d’aquesta
peça, tant actorals com textuals, és un gran plaer per a l’espectador, i una de
les raons per les quals podem admetre que la felicitat només és assolible quan hom
arriba a la plenitud d’experiències fecundes que l’omplen, com és el cas de la
present producció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada